اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تخلیه نگرانی آتنی در 2 ساعت

بازارهای مالی جهان دوشنبه ابتدا گرفتار هیجان منفی ناشی از نتایج انتخابات یونان شدند، اما بعد بیشتر به اثرات «تسهیل‌کمی» در اروپا چشم دوختند.



طلا گرچه با معلوم شدن نتایج انتخابات یونان، در نخستین ساعات کاری هفته جدید رو به افزایش گذاشت، اما با کاهش نسبی نگرانی‌ها درباره احتمال خروج این کشور از منطقه یورو، قوی ماندن دلار و «سودگیری» معامله‌گران با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شد.

در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه یونان، حزب کاملا دست چپی «سیریزا» اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد گرچه نتوانست به اکثریت مطلق دست پیدا کند. این حزب کاملا مخالف برنامه‌های ریاضتی است که از سوی بانک مرکزی اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بر نظام مالی این کشور تحمیل شده است. پیروزی این حزب در بازار طلا به افزایش قیمت‌ها منجر شد و در بازارهای اروپایی سهام، افت شاخص‌ها را رقم زد. در بازارهای ارز نیز یورو در برابر دلار تا نرخ برابری 1.90 پایین آمد، اما این روند تنها دو‌ساعت به طول انجامید.

شاخص‌های بازار سهام آتن به افت خود ادامه دادند، ولی وضعیت دیگر بازارها پس از هضم هیجان اولیه متفاوت بود. روز گذشته در واقع تاکید حزب پیروز در انتخابات برای عدم تلاش در جهت خروج از منطقه یورو به کمک اثر تصویب تسهیل کمی از سوی بانک مرکزی اروپا آمد.

با فروکش کردن هیجان‌های منفی در هراس از پیروزی حزب «سیریزا»، بازارهای سهام در مقاطعی نوسان افزایشی داشتند و یورو به نرخ برابری 1.12 هفته گذشته بازگشت. به این ترتیب روند دیگر بازارها، بازار فلزهای گرانبها را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. اونس پس از رفع نگرانی دیگر بازارها تا قیمت 1275 دلار هم پایین آمد، اما در لحظه تنظیم این گزارش قیمت 1285 دلار برای اونس رقم خورده بود.

با این همه باید توجه داشت که بازگشت بازارهای مالی در روز دوشنبه به معنای از بین رفتن نگرانی‌ها درباره اقتصاد یونان، اقتصاد اروپا و اقتصاد جهان نیست. یونان در روزها و هفته‌های آینده اخبار پرشماری برای مخابره خواهد داشت که می‌تواند تمام بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار دهد. اقتصاد اروپا نیز همچنان درگیر تورم منفی و رشد اندک است، در حالی که اصلاحات ساختاری نیز با موانع سیاسی روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر اقتصاد جهان نیز با چالش‌هایی مواجه است که می‌تواند به معنای حمایت از بهای طلا باشد. فعلا روند رشد اقتصاد آمریکا بزرگ‌ترین عامل فشار روی قیمت طلا است، اما روند قوی فلز زرد در نخستین ماه سال جدید میلادی نشان می‌دهد نگرانی‌های موجود اقتصادی قدرت بالا بردن قیمت‌ها را در بازار فلزهای گرانبها دارند.

این تناقض‌ها در بازار روز دوشنبه نیز مشهود بود. البته روز دوشنبه آنچه بسیار به چشم می‌آمد تاثیر گرفتن بازارها از امید حاصل از اولین نشست بانک مرکزی اروپا در سال جدید میلادی بود. تصویب چاپ یورو برای خرید اوراق قرضه دولت‌های اروپایی گرچه نشان می‌دهد راه دیگری برای تحریک اقتصاد قاره سبز نمانده، اما امید به ماه‌های پیش‌رو را افزایش داده است؛ اما چنان که اشاره شد پیروزی حزب چپ سیریزا در انتخابات روز یکشنبه ممکن است آغاز مسیری دشوار باشد.

روشن شدن نتایج انتخابات یونان نگرانی‌ها در خصوص ثبات سیاسی و اقتصادی اروپا را افزایش داده است. دولت یونان نخستین کشور عضو یورو خواهد بود که علنا با اجرای سیاست‌های ریاضتی مخالفت خواهد کرد. با وجود این، تمرکز حزب پیروز انتخابات یکشنبه فعلا روی مخالفت با برنامه‌های ریاضتی است و صحبتی از خروج یونان از منطقه یورو نمی‌شود.

رشد یورو مقابل دلار برای نخستین روز در 3 روز کاری گذشته ناشی از همین موضع بود. طلا در روزهای گذشته از سال 2015 و با توجه به نگرانی‌های اقتصادی، حدود 9 درصد رشد داشته است.

انتخابات یونان نیز بر اساس بیشتر پیش‌بینی‌ها بنا بود به این رشد کمک کند. این اتفاق فعلا نیفتاده، اما هنوز رخدادهای زیادی در راهند. با اعلام نتایج انتخابات یونان و افزایش ارزش دلار در برابر یورو قیمت طلا با کاهش روبه‌رو شده، ولی هنوز برخی از کارشناسان معتقدند بهای فلز زرد در ماه‌های پیش‌رو تحت‌تاثیر دو عامل «تداوم سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی» و «افزایش عدم قطعیت در اقتصاد جهان» با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد