اونس طلا2381.77
مظنه16,631,000
18 گرم3,839,200
ارزش سکه37,469,643
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

هشدار نسبت به ورود سیاسی‌ها در انتخابات اتاقی‌ها

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: اگر سیاسیون بخواهند وارد عرصه انتخابات اتاق بازرگانی شوند معنایش این است که اکثریت عملاً در اینجا تحت‌الشعاع یا بازیچه اقلیت قرار می‌گیرند و این اصلاً یک رفتار دموکراتیک نیست که سرنوشت یک اکثریتی را یک اقلیتی بخواهد تعیین کند.



پدرام سلطانی با بیان این که فعالان اقتصادی حاضر در اتاق بازرگانی علاوه بر این که وظیفه ارائه مشورت به قوای سه گانه در کشور را دارند به دفاع از حقوق وکلای خود می‌پردازند،اظهار کرد: احزاب حوزه فعالیت خودشان را منفک و منتزع از نهادهای مدنی کرده‌ا‌ند. این یک شیوه جا افتاده، مرسوم و متعارف در همه کشورهاست و طبیعتاً در ایران هم همین شیوه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر زمین بازی گروه‌های سیاسی و احزاب بخواهد به درون نهادهای مدنی کشیده شود این نهادها از ماموریت‌های اصلی خود انحراف پیدا کرده و به سمت مطلوبیت‌ها، اهداف و مقاصد گروه‌های سیاسی حرکت می‌کنند و بنابراین خواسته اعضای خودشان را برآورده نمی‌کنند.

سلطانی با بیان این که ذاتاً کسی که فعال سیاسی است همزمان یک فعال اقتصادی نیست، بیان کرد: اگر کسانی که استثنائاً فعالیت سیاسی می‌کنند بخواهند در انتخابات اتاق ورود پیدا کرده و یا فعالیت کنند معنایش این است که یک اقلیتی می‌خواهد عملاً‌ کار اکثریت را به دست بگیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که اگرچه هر شهروندی از جمله صاحبان کسب‌وکار حتماً اندیشه سیاسی و تمایلات سیاسی هم می‌توانند داشته باشند،گفت: زیرا طبیعتاً در انتخابات کشور مشارکت می‌کنند، بعضی‌ می‌روند به این جناح رای می‌دهند بعضی‌ها به جناح‌های دیگر. پس حتماً افکار و تمایلات سیاسی دارند. اما در کار، فعالیت و سیاست‌گری حرفه‌ای ندارند.

وی با تاکید بر این که استقلال اتاق از جریانات سیاسی اقتضا می‌کند همان‌طوری که سیاسیون و احزاب در اتاق حضور پیدا نکنند در انتخابات اتاق هم دخالت نداشته باشند، اظهار کرد: بنابراین اگر تصادفاً کسی به جهت ارتباطاتی که دارد بخواهد مشورت بگیرد، خب مشورت از هر دوستی می‌توان گرفت. ولی اگر که این ارتباطات بخواهد مورد استفاده برای فردی یا برای گروهی قرار گیرد برای اینکه یک پایگاه حمایتی در انتخابات به وجود بیاید، این کار هم از مواردی است که موجب انحراف در انتخابات می شود. چنین رابطه‌ای با احزاب موجب ایجاد یک رقابت نابرابر می‌شود و طبیعتاً این هم کار درستی نیست.

سلطانی ادامه داد: البته گروه یا آن جناحی از اتاق که بیشتر سنتی قلمداد می‌شود پایگاه سیاسی‌اش به جناح راست متصل است، گروهی که در چند دوره گذشته در مقابل آنها قرار گرفته‌اند، قرابت و نزدیکیشان، به واسطه حضور چهره‌های سیاسی‌ای هم هستند که در این مجموعه بودند به بخشی از جناح چپ، باز شناخته شده است. من این بخش را تاکید می‌کنم به این جهت که نمی‌توان گفت که جناح‌های رقیب در انتخابات اتاق تهران الزاماً و دقیقاً نماینده یک طیف کامل از تقسیم بندی‌های جریانات سیاسی در کشورمان هستند. حتی می‌توان قرینه‌هایی برای رد این موضوع هم آورد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ما دیده‌ایم مثلاً در لیست انتخاباتی گروه موسوم به سنتی افرادی بعضا حضور داشتند که کاملاً تمایلاتشان حتی همکاریشان با گروه موسوم به اصلاح طلب مشخص و هویدا بود و عکس همین موضوع هم صادق بوده است، خاطرنشان کرد: یعنی در لیست گروه دیگر طبیعتاً افرادی بوده‌اند که کاملاً در جناح راست می‌گنجیدند و سابقه همکاری و فعالیت با آن‌ها را داشتند.

وی متذکر شد: بنابراین، این وجهه یا چهره غالبی است که از جناح‌های انتخاباتی در اتاق تهران و ارتباط دادن تمایلات آنها به جریانات سیاسی در داخل کشور قابل ترسیم است. در اتاق‌های سایر استان‌ها و شهرستان‌ها، این موضوع، خیلی کم رنگ‌تر است و کمتر به چشم می‌خورد و می‌توان گفت که بازی‌های سیاسی بیشتر در زمین اتاق تهران تا به حال انجام شده است تا سایر اتاق‌ها و شاید این نکته، نقطه قوت اتاق‌های سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به اتاق تهران باشد که بیشتر از این دسته‌بندی‌ها و گروه‌بندی‌ها توانسته‌اند فارغ بمانند و انتخاباتشان بیشتر انتخابات یا رقابت‌های صنفی و حرفه‌ای باشد تا رقابت‌های سیاسی.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد