آشنایی با رشته جواهر شناسی

آشنایی با رشته جواهر شناسی

از دیر بار درخشش هر جسمی توجه انسان را به خود جذب مینمودو در این بین سنگها و فلزات گرانبها که درخشش یکی از ویژگیهای بصری آنهاست ، همیشه در نظر انسان بوده است و آدمی همیشه سعی مینموده که منشا و چگونگی تشکیل آنها را دریابد و در ادامه سعی داشته راه های برای تشخیص و تمیز دادن بین سنگهای گرانبها از انواع دیگر آن را بیابد . از اولین ویژگیهای جواهرات درخشش و سختی آنهاست . این ویژگیها چون از آغاز به راحتی قابل آزمایش بوده اند همیشه یکی از آسانترین راه های تعیین هویت سنگهای گرانبها بوده اند .با پیشرفت علوم در ریاضیات فیزیک و شیمی و کشف روابط ریاضی حاکم بر پدیده های فیزیک و شیمیایی روشهای تشخیص نوع کانی ها و جواهرات بر پایه روش های دقیق علمی بنیان گذاشته شد.
تا آنجا که شاخص های بصری اولیه میز فرمول بندی شده و تدوین گردیده است . نظر به اهمیت اقتصادی روز افزون جواهرات از گذشته تا به حال شاخه ای از دانش زمین شناسی و کانی شناسی جدا گشت و به طور مستقل به حیات خود ادامه داد و روز به روز گسترش یافت و به آن جواهر شناسی می گویند
طبق تعاریف جواهر سازی عبارت است از بررسی و شناخت جواهر بر اساس آزمایشهای دقیق علمی و تجربی و مقایسه نتایج این آزمایشات با مقادیر تعیین شده مرجع .
این آزمایشات شامل سنجش پارامترهای ظاهری ، فیزیکی ، شیمیایی و اپتیکی می باشد که به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
1- سختی
2- رنگ
3- زیبایی
4- دوام و پایداری
5- درخشش
6- ضریب شکست نور
7- وزن مخصوص
8- شکست مضاعف
9- چند رنگی
10- از اولین سنگهایی که بشر به عنوان جواهر استفاده میکرده است میتوان به :
11- لاجورد ، فیروزه ، عقیق ، یشم سبز ، کوارتز ، کهربا ، مرجان ، مروارید ، و صدف اشاره کرد.
به دلیل زیبایی و دوام بالا و سایر مشخصه های دیگر همیشه سنگ های جواهر دارای ارزش بالایی بوده اند و به همین دلیل همیشه در معاملات سنگهای جواهر مبالغ هنگفتی جابجا میگردد.با توجه به اینکه همیشه در طبیعت کانی های مشابه وجد داشته اند و حتی امروزه جواهرات مصنوعی مشابه جواهرت طبیعی ساخته میشوند که ویژگی مشابه سنگهای طبیعی دارند . بنابر این تشخیص نوع جواهر و طبیعی و یا مصنوعی بودن آن دارای اهمیت فوق العاده ای است.
چرا که سنگ های مصنوعی بسیار شبیه سنگ های طبیعی و تشابه سنگهای مصنوعی با جواهرات بسیار زیاد و تشخیص تفاوت آنها برای یک فرد عادی غیر ممکن به حساب می آید . لذا کوچکترین اشتباه در تشخیص نوع جواهر منجر به وارد آمدن ضرر هنگفت مالی به خریدار خواهد شد. از این رو وجود جواهر شناس خبره در صنعت جواهر بسیار با اهمیت بوده و کاربرد منحصر به فردی را دارا است.
از دیگر توانایی های جواهر شناس قیمت گذاری بر اساس قیمت های روز دنیا است که این نیز خود یک تخصص کسبی است که جواهر شناسی پس از طی آموزش های لازم آنرا فرا میگیرد تا بتواند در معاملات جواهر موفق باشد.
سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کلا به دو دسته تثسیم میشوند . یکی به صورت نگین در زیور آلات و دیگری به شکل فرم های فانتزی و یا به صورت جواهر و موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.
در طبیعت سنگهای جواهر به صورت خام استفاده نمیشوند بلکه این ستگها حتما بایستی برش خورده و تراش داده شوند تا به اندازه و شکل دلخواه در آمده سپس پولیش شوند تا جلاو جلوه مورد نظر را پیدا کنند تا برای نصب بر روی انواع زیور آلات از جمله گوشواره ، گردنبند ، آویز و دستبند یه طور شایسته آماده گردند.
اساسا تراش بر روی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به دو نوع تقسیم میگردد.
مهندسی تراش
تراش فانتزی

تراش زاویه ای:
به تراشی اطلاق میگردد که در آن تراشها به صورت محاسبه شده و با شاخص زاویه تعیین و انجام میشود . تا کنون بیش از 150 نوع تراش زاویه ای یه صورت الگو در آمده است که در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد . بسته به الگوی تراش زوایای تراش میتوانند از چندین تا بیش از 100 تراش داشته باشند کاملا مشهود است که یک تراش زاویه ای زیبا و درست در قیمت تمام شده جواهر بسیار موثر است . از آنجا که هیچ سنگ جواهری به صورت خام مورد استفاده قرار نمیگیرد و الزاما جهت استفاده در صنعت جواهر سازی می باید تراش و پولیش شود. لذا صنعت جواهر تراشی از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار است . یعنی با خرید یک سنگ جواهر خام و تبدیل آن به چندین نگین تراش خورده ارزش چندین ده برابری به جواهرات تراش خورده افزوده میگردد.

تراش فانتزی
به هر نوع تراشی اطلاق میگردد که در آن زاویه تراشی نشده باشد . این تراش شامل انواع تراش های منحنی ، گرد ، تراش گود ، تراش خط ، تراش خطا برجسته ، تراش شکلهای فانتزی و در نهایت تراش منظره و چهره روی سنگهای جواهر و مجسمه سازی و تراش حجیم است. در این نوع تراش هنرجو با آموزش و تمرین مداوم مهارتهای لازم جهت انجام تراشهای پیشرفته و زیبای هنری را خواهد آموخت./g

منبع : بهین سازان عقیق

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها