معادن سنگ سیلان (Ceylon)-معدن راتناپورا

Ratnapura (کلمه سیلانی برای شهر گوهر)، در حدود 100 کیلومتری جنوب شرقی کلمبو (Colombo) قرار دارد. منطقه استخراج آن، تنوعی باور نکردنی از سنگ های قیمتی تولید کرده است که بسیاری از آنها در مقایسه با سنگ های مناطق دیگر، فوق العاده هستند.

آموزشگاه گوهرشناسی و گوهرتراشی آرگو

Ratnapura (کلمه سیلانی برای شهر گوهر)، در حدود 100 کیلومتری جنوب شرقی کلمبو (Colombo) قرار دارد. منطقه استخراج آن، تنوعی باور نکردنی از سنگ های قیمتی تولید کرده است که بسیاری از آنها در مقایسه با سنگ های مناطق دیگر، فوق العاده هستند. یاقوت کبود در تمام فام های رنگ آبی و همچنین به رنگهای زرد، بنفش، سبز، صورتی، و padparadsha نارنجی مایل به صورتی استثنایی موجود است.
سایر سنگ های قیمتی شامل این موارد هستند: توپاز زرد روشن با ته رنگ مایل به قرمز؛ گروسولار (grossular) زرد مایل به قهوه ای تا دارچینی رنگ؛ اسپسارتین (spessartine) زرد- نارنجی؛ پیروپ (pyrope) قرمز خونی؛ آلماندین (almandine ) قرمز تا قرمز مایل به قهوه ای؛ بهترین زیرکون جهان در یک طیف گسترده از جمله قهوه ای، زرد، نارنجی، سبز، و بی رنگ (به صورت محلی به عنوان الماس ماتارا (Matara diamond)- یک نام بی مسما- شناخته می شود)؛ تورمالین (tourmaline) سبز، زرد، و قهوه ای؛ کریزوبریل (chrysoberyl) زرد، سبز و قهوه ای؛ چشم گربه(cats-eye) کریزوبریل زرد ؛ گونه شفاف ، سفید و منحصر به فرد میکروکلین با درخشندگی آبی که به عنوان سنگ ماه (moonstone) شناخته شده است؛ و مقادیر زیادی از لعل (spinel ) در رنگهای قهوه ای، سبز، آبی، ارغوانی، بنفش، زرد، صورتی و قرمز.
سنگ های غیر معمول و نادر از همان منطقه شامل سیلیمانیت (sillimanite)، آندالوزیت (andalusite)، اسکاپولیت (scapolite)، انستاتیت (enstatite)، کورنروپین (kornerupine)، دیوپسید (diopside) و سینهالیت (sinhalite) هستند. اخیرا یک کریزوبریل چشم گربه 5 هزار قیراطی ، به اندازه مشت یک مرد، از یک معدن در نزدیکی Ratnapura به دست آمده است.
جواهرات سلطنتی بسیاری از پادشاهان، با لعل ه ، یاقوت های کبود و زیرکون های استخراج شده از رودخانه های سریلانکا می درخشند. خزانه سلطنتی اتحاد شوروی یک لعل قرمز 400 قیراطی فوق العاده زیبایی که زمانی به کاترین کبیر (Catherine the Great) داده شد را در خود جای داده است. تاج سلطنتی انگلستان یک لعل بزرگ با تراش اشک (بیضی) دارد (که قبلا تصور می شد یاقوت است) که به عنوان " شاهزاده سیاه " معروف می باشد. تاج های موجود در خزانه سبز شهر درزدن (در ایالت ساکسونی در آلمان( - Green Vaults of Dresden- با یاقوت های کبود سریلانکا پوشیده شده اند.
تراشکاران محلی، به دلیل اینکه تمام تراش خود را می نمایند تا حداکثر وزن یک سنگ قیمتی باقی بماند، اغلب همترازی وجوه سنگ با مرکز آن ضعیف است. بنابراین بسیاری از سنگ ها باید مجددا تراش بخورند که این کار، قبل از رسیدن به پتانسیل کاملشان، باعث از دست دادن وزن می شود.
درختان جنگل های سریلانکا به پیشگامی (گروهی از مردم پیشرو در تحولات و یا ایده های جدید) یک جمعیت در حال گسترش، در حال قطع شدن هستند. همانطور که زیستگاه طبیعی از بین می رود، فیل های وحشی، پیتون ها (اژدرمار)، تمساح ها، خرس ها، پلنگ ها، گرازهای وحشی و حیات وحش نیز ناپدید می شوند. با این تغییرات، بیشتر جذابیت ابتدایی سریلانکا ناپدید خواهد شد. اما بسیاری از مناطق گوهردار دست نخورده باقی مانده و منتظر بهره برداری اند. به احتمال قوی "جعبه جواهر" (سریلانکا) همینطور به رها کردن گنجینه های ارزشمند خود در قرن های آینده ادامه خواهد داد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها