اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نرخ تورم به 16.7 درصد رسید/بانک مرکزی پیگیر اجرای انضباط مالی در بازار پولی است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون رشد پایه پولی کشور در 8 ماهه ی منتهی به پایان آبان ماه روند منفی داشته و به رقم منفی 1.6درصد رسیده است.


ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، در چهارمین همایش سراسری چالش ها و فرصت های بنگاه های تولیدی گفت: در حال حاضر 12 درصد از منابع مورد نیاز بنگاه های تولیدی از طریق بازار سرمایه تامین می شود که باید با استفاده از ابزارهای نوین مالی در آینده شاهد افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه های تولیدی باشیم.

وی با بیان آنکه نرخ تورم از 40.4 درصد در مهر ماه سال 92 به 17.7 درصد در شهریور ماه سال جاری رسیده است اظهار داشت تداوم روند کاهشی نرخ تورم باعث شده که این نرخ در حال حاضرتا پایان آبان ماه سال جاری به 16.7 درصد برسد.

رئیس بانک مرکزی افزود: حجم نقدینگی موجود در حال حاضر بالاتر از تورم بوده و حدود 64 درصد از تولید ناخالص ملی رابه خود اختصاص داده است.

*افزایش تورم نقطه به نقطه تا پایان آذرماه
سیف در ادامه تصریح کرد: با وجود روند کاهشی نرخ تورم، متاسفانه نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور ماه به بعد روند صعودی به خود گرفته به طوریکه در آبان ماه این رقم به 1/15 درصد و در پایان آذر ماه به 7/16 درصد رسیده است.

وی در این رابطه ادامه داد: این در حالی است که از اول سال جاری تا پایان شهریور ماه طبق آمار بانک مرکزی ما شاهد روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور هستیم.

*کاهش حجم نقدینگی نسبت به سال گذشته
گزارش سایت طلا می افزاید، رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: حجم نقدینگی در 8 ماهه ی منتهی به پایان آبان ماه سال جاری با روند کاهشی 2.5 درصد به رقم 12.7 درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: این روند کاهش 2.5 درصد مربوط به مدت مشابه سال گذشته است.

*خرید ارز به معنی برداشت از صندوق توسعه ملی نیست
سیف با بیان آنکه بانک مرکزی طبق قانون اقدام به خرید ارز کرده است، گفت: از مجموع این خرید ارزی 14 درصد متعلق به شرکت ملی نفت، 20 درصد متعلق به صندوق توسعه ی ملی و باقیمانده ی آن متعلق به دولت است.

سیف افزود: مابقی آن براساس مبلغ ریالی آن محاسبه و به حساب خزانه واریز شده است واین موضوع به هیچ عنوان به معنی برداشت از صندوق توسعه ملی نیست.

*رشد نقدینگی به رقم 26.7 درصد رسیده است
رئیس کل بانک مرکزی درباره ی آخرین وضعیت بخش مسکن کشور گفت: در حال حاضر مسکن مهر از روند فعالیت بسیار مطلوبی برخوردار است و طبق آمار وزارت راه و شهرسازی این روند با وجود اعطای تسهیلات به بخش مسکن روند بسیار مثبتی را در پیش گرفته به طوریکه مسکن مهر به طور کامل به نتیجه خواهد رسید.

سیف تصریح کرد: هم اکنون رقم افزایش پایه پولی با توجه به رشد بالای نقدینگی بالغ بر 17.8 درصد است.

وی بابیان آنکه برنامه نظام بانکی در حوزه ی سیاست های پولی سالم سازی رشد نقدینگی، اولویت بندی سیاست های پولی براساس حرکت به سمت تولید است که باعث حفظ ثبات ایجاد شده در بازار پولی کشور شده است.

بر پایه گزارش سایت طلا رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بحث موسسات پولی و مالی گفت: ریسک بالایی در خصوص سرمایه گذاری در موسسات غیر مجاز پولی و مالی وجود دارد.

وی در این باره اظهار کرد: این موسسات غیر مجاز با نرخ بالای سودی که پرداخت می کنند اقدام به مجاب کردن افراد برای سپرده گذاری در موسسات خود می کنند.

سیف اذعان داشت که متاسفانه استانداردهای حاکمیتی برای بانک ها و موسسات مالی تعریف نشده است.

وی گفت: اگر استانداردهای حاکمیتی برای بانک ها تعریف شود، به طور حتم ما شاهد عدم حضور موسسات غیر مجاز و ساماندهی فعالیت موسسات و بانک ها خواهیم بود.

*آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی غلط نیست
رئیس کل بانک مرکزی بابیان آنکه طبق بررسی های انجام شده توان تسهیلات دهی نظام بانکی بالغ بر 240 هزار میلیارد تومان است، گفت: نرخ رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی کاملاٌ صحیح بوده است.

به گزارش سایت طلا سیف اظهار داشت: بانک مرکزی تاکنون آمار غلطی ارائه نکرده مگر آنکه در مقطعی خاص براساس فشارهای وارده آمار غلط داده باشد.

وی در پایان گفت: از مجموع 100 درصد تسهیلات پرداخت شده توسط نظام بانکی 50 درصد تسهیلات جدید و حدود 50 درصد دیگر تسهیلات قدیمی است که دانه دانه ی تسهیلات داده شده در نظام بانکی ثبت می شود./ت


انتهای پیام



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد