اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

آمریکا رشد می کند، طلا ارزان می شود

پیش بینی ها نشان می دهد اقتصاد امریکا سال آینده با رشد قابل توجهی همراه می شود. برهمین اساس تحلیلگران بازار پیش بینی کرده اند که روند قیمت گذاری ها در بازار طلا نزولی شود.



حتی برخی محافل کارشناسی، میزان افت قیمت طلا را تا کف 1050 دلار برای هر اونس هم پیش بینی کرده اند. در حال حاضر قیمت طلا به وضعیت بازار جهانی نفت، ارزش دلار و رشد اقتصادهای امریکا و چین به شدت وابسته شده است.

با توجه به تحلیل جدید در مورد وضعیت پیش روی اقتصاد امریکا، سال آینده با بحران های تازه ای برای طلا همراه خواهد بود. فعالان بازار اعتقاد دارند که انتشار چنین اخباری در کوتاه مدت منجر به کاهش اقبال عمومی به خرید طلا می شود.

گزارش ها نشان می دهد حتی رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهۀ سوم سال 2014 از پیش بینی ها جلو زد و حتی رکورد سال 2003 را شکست. به گزارش روزنامۀ لوموند، طبق آماری که به تازگی از سوی "دپارتمان تجاری " دولت آمریکا منتشر شده، تولید ناخالص داخلی آمریکا در در ریتم سالیانه خود به میزان 5% افزایش یافته است که این رقم 3.9% بیشتر از پیش بینی های اعلامی بوده است.

میزان مصرف خانوارها که نزدیک به 70% از فعالیتهای اقتصادی در آمریکا را تشکیل می دهد، از مهمترین عوامل رشد تولید ناخالص داخلی بوده است. میزان خرید خانوارها در بازه زمانی مذکور 3.2% یعنی یک امتیاز بیش از پیش بینی دپارتمان تجاری دولت رشد کرده است.

هزینه های صورت گرفته از سوی خانوارها بیشتر در زمینۀ بهداشت و درمان، تفریحات، سرگرمی و خدمات مالی بوده است. در مجموع از 5% افزایش تولید ناخالص داخلی نزدیک به 2.2 امتیاز مختص افزایش مصرف خانوارها بوده است.

میزان سرمایه گذاری شرکتها نیز به میزان 4.8% افزایش داشته است؛ هزینه ها در بخش ساخت و ساز، نرم افزارها و حوزۀ پژوهش و توسعه به طرز چشمگیری شاهد پویایی و دینامیسم بوده است. تراز تجاری آمریکا نیز در رشد تولید ناخالص داخلی سهم داشته است. کاهش کسر بودجه در تبادلات خارجی در این روند امتیاز 0.8 را بدست آورده است.

به علاوه، افزایش 4.4 درصدی هزینه های دولتی به خصوص در بخش دفاعی امتیاز 0.7 را بدست آورده است. گفته می شود سود شرکتها نیز عامل مهم دیگری در افزایش تولید ناخالص داخلی بوده و در مقایسه با سه ماهۀ دوم از رشد 2.8 درصدی برخودار بوده و سهم آن در تولید 1.1 امتیاز بیش از پیش بینی ها بوده است.

کارشناسان مسائل اقتصادی می گویند اقتصاد آمریکا در بازه زمانی سه ماهۀ اول و سه ماهۀ دوم سال جاری از پویایی و رشد خوبی برخوردار بوده و این اتفاق در حالی رخ می دهد که در ماههای ژانویه و مارس آمریکا شاهد کاهش 2.9 درصدی در تولید بوده است.

از این رو بسیاری از کارشناسان برای سه ماهۀ سوم سال، کاهش را پیش بینی کرده بودند؛ به گونه ای که بانک مرکزی آمریکا برای ماه اکتبر و دسامبر رشد اقتصادی حداکثر 2.3 تا 2.4% را برآورد کرده بود.

اساس این پیش بینی بانک مرکزی آمریکا کاهش سفارش کالا در ماه نوامبر از سوی متقاضیان خرید بوده است. شرکتها، کامپیوتر و لوازم الکتریکی کمتری در این ماه سفارش دادند و سهم تجارت خارجی در تولید ناخالص داخلی آمریکا به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی کمتر بوده است.

کاهش قیمت نفت نیز بر بالا رفتن میزان مصرف تأثیرگذار بوده و در واقع به مدد شوک نفتی اخیر، تولید ناخالص داخلی آمریکا متعاقب افزایش مصرف بالا رفت و این روند می تواند در سال 2015 نیز ادامه یابد. قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به 2.38 سقوط کرد که این از می 2009 بی سابقه بوده است.

آن بووینو، یکی از کارشناسان موسسه استاندارد اندپورز می گوید: در صورتی که روند کاهش قیمت نفت در سال 2015 ادامه داشته باشد، این مسئله می تواند به رشد اقتصادی آمریکا در سال آینده کمک کند. طبق اعلام این آژانس کاهش قیمت بنزین، توان خرید و مصرف خانوارها را به میزان 0.4% افزایش خواهد داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد