اسپکتروسکوپ-قسمت چهارم

طیف های جذب برای سنگ های قیمتی متداول در زیر ، یک مرجع سریع از طیف های جذب شبیه سازی شده برای سنگ های قیمتی متداول آمده است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

در میان هر نوع از سنگ جواهر ، بسته به محل، عمق، اشباع، فام رنگ ، و البته ناخالصی های شیمیایی خاصی که برای تحت تاثیر قرار دادن رنگ گوهر اتفاق می افتند، بسیاری از طیف های مختلف وجود دارند. مقیاس نانومتر طول موج (شماره ها) زیر طیف است.

توجه داشته باشید که بیشتر اسپکتروسکوپ ها فاقد مقیاس طول موج هستند و تنها نمونه های گرانقیمت و حرفه ای، این مقیاس را دارند. می توانید این گونه طیف موج ها را از آریان گوهر رخشان خریداری نمایید. خطوط جذب برای خواندن سریع و آسان، بالای طیف کشیده شده اند.

یاقوت آبی

یاقوت سرخ

زمرد

آکوآمارین

لعل آبی

لعل قرمز

پریدوت

تورمالین روبلیت

تورمالین سبز آبی


انواع اسپکتروسکوپ

دو نوع اسپکتروسکوپ وجود دارد. یک نوع آن اسپکتروسکوپ پراش است. این اسپکتروسکوپ بر اساس اصل پراش می باشد. در اینجا نور ، پس از آن که از طریق یک شکاف باریک وارد شد ، توسط یک فیلم (پوسته) نازک از مواد پراش سنج، منکثر می شود.اسپکتروسکوپ پراش قابل حمل کوچک، متداول ترین اسپکتروسکوپی است که در صنف سنگ و جواهر بکار می رود.

اسپکتروسکوپ های پراش نسبت به اسپکتروسکوپ های منشور استاندارد، قرمز بیشتری داشته و مقیاس داخلی ندارند. اسپکتروسکوپ های قابل حمل از یک لوله فلزی با طول حدود 3 تا 6 سانتی متر ساخته شده اند. برای استفاده از این ابزار، یک منبع نور با شدت بالا مانند یک فیبر نوری و یا مشعل قلمی قوی مورد نیاز است. با استفاده از یک اسپکتروسکوپ می توان گوهرهای راف و تراش خورده را مورد بررسی قرار داد.

اسپکتروسکوپ یکی از چند ابزاری است که می تواند برای تست سنگ های قیمتی که عمیقا روی جواهرات سوار شده اند، مورد استفاده قرار گیرد.



نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها