اسپکتروسکوپ – قسمت سوم

یادآوری : اسپکتروسکوپ ابزاری است که نور را - پس از عبور از میان ماده ای که قرار است آزمایش شود - به رنگ های تشکیل دهنده اش تجزیه می کند. طیف مرئی از Å 4000 تا Å 7000 تغییر می کند. اگر سنگ جواهر نوع خاصی از نور را جذب کند، یک مشخصه ظاهری را نشان خواهد داد. طول موج هایی که توسط سنگ جذب شده اند در اسپکتروسکوپ بصورت خطوط سیاه عمودی در طیف دیده می شوند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


در قسمت قبل به روش انتقال اشاره داشتیم و در این بخش روش انعکاسی و سایر موارد مربوط به این ابزار گوهرشناسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
روش انعکاسی:

1) از یک چراغ قوه با لامپ پرنور و قوی استفاده کنید (بررسی طیف را فراموش نکنید!).

2) سمت تیبل (table) سنگ را روی یک سطح صاف بگذارید.

3) چراغ قوه را طوری قرار دهید که نور از کنار وارد سنگ شود. می توانید از یک کتاب قطور یا سایر اشیاء. اگر پایه ندارید، می توانید از یک کتاب قطور و یا شی دیگر و زاماسکه برای نگه داشتن چراغ قوه در محل خود استفاده کنید. نور باید از فست تیبل (table) به داخل سنگ منعکس شود و از طریق طرف مقابل سنگ بیرون رود.

4) اسپکتروسکوپ خود را به نحوی قرار دهید تا نوری که از فست تیبل خارج می شود، وارد اسپکتروسکوپ شود. در محل انعکاس یک برق نور خواهید دید : همان جا که اسپکتروسکوپ را می خواهید داشته باشید.

نکات قابل توجه:
• مطمئن شوید که نورتان طیف کامل بوده و هیچ خطوط جذبی ندارد.

• انتظار نداشته باشید خطوطی که مشاهده می کنید درست مثل آنهایی که در کتابها می بینید، قوی یا دقیق باشند. آنها تار خواهند بود و برخی نیز بسیار کم نور هستند.

• از نوری استفاده کنید که روشن باشد، اما نه بیش از حد روشن. ممکن است مجبور شوید منابع مختلف را امتحان کنید تا زمانی که منبع مناسب کارتان را پیدا نمایید.

• فاصله بین اسپکتروسکوپ و سنگ را تنظیم کنید. طیف های مختلف در فواصل مختلف، بهتر مشخص خواهند شد.

• زوایای مختلف را روی سنگتان امتحان کنید. بیشتر طیف ها وقتی تیبل پائین باشد، به بهترین شکل نشان داده می شوند اما ممکن است لازم باشد پیش از آنکه یک طیف را بیابید، زوایای بسیار مختلفی را امتحان کنید.

• یافتن یک طیف در یک سنگ بزرگ راحت تر است، سنگ های کوچک طیف های ضعیفتری دارند.

• هرچه سنگ شفاف تر باشد، بهتر است.

• سنگ هایی با رنگ های روشن و سیر نسبت به سنگ هایی از نوع مشابه اما با رنگ های روشن تر، طیف قوی تری دارند.

• اسپکتروسکوپتان را تمیز و عاری از غبار نگه دارید. گرد و غبار ممکن است موجب خطوط افقی در طیف شود. هرگز برای پاک کردن غبار از انگشتانتان استفاده نکنید.

• نگذارید سنگتان زیاد گرم شود. چنانچه سنگ شما به مدت طولانی در معرض منبع نور قرار گرفته و گرم شده، مشاهده طیف دشوارتر خواهد بود. منبع نور را خاموش کرده و اجازه دهید تا خنک شود، سپس مجددا امتحان کنید.

• تمام سنگ ها را نمی توان از طریق طیف شناسایی کرد. هنگام شناسایی یک سنگ، همیشه باید حداقل 3 آزمایش را مورد استفاده قرار دهید. برخی از زمینه هایی که در آنها اسپکتروسکوپ مفید واقع می شود، عبارتند از:

تفکیک یاقوت، زمرد طبیعی و مصنوعی از شیشه یا سایر سنگ های مصنوعی. این ابزار برای تفکیک زمرد و یاقوت طبیعی از مصنوعی به شما کمک نخواهد کرد.

تشخیص رنگ (رنگ شدگی) در یشم سبز (جیدیت) یا کلسدونی.

تفکیک لعل آبی(اسپینل) مصنوعی از آکوآمارین، زیرکون، و یاقوت کبود آبی.

شناسایی دمانتوئید (demantoid)، آلماندیت (almandite)، آلماندیت پیروپ ( pyrope-almandite)، گارنت پیروپ (pyrope garnet) ، لعل (spinel) آبی مصنوعی، لعل آبی طبیعی، لعل قرمز، زیرکون، پریدوت و کریزوبریل (به غیر از الکساندریت).

برخی بهبود بخشی ها در الماس.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها