اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیش‌بینی آرامش طلا در آخرین روزهای 2014

اونس طلا در آخرین هفته کاری کامل سال 2014 روی قیمت 1194 دلار ایستاد و این در حالی است که برای روزهای کاری باقیمانده از سال نیز آرامش بازارها پیش‌بینی شده است.

هر اونس فلز زرد هفته کاری گذشته را با قیمت 1221 دلار آغاز کرد تا با افت 27 دلاری در محدوده 1190 دلار باقی مانده باشد.

این کالای گرانبها در هفته‌ای که آخرین نشست فدرال رزرو در سال جاری میلادی در آن برگزار شد سری هم به کانال بالاتر زد، اما در نهایت با انتقال نوسان‌ها به انتهای کانال 1100 دلار، چشم حاضران و ناظران بازار فلزهای گرانبها را به اولین هفته‌های کاری سال 2015 دوخت.

دوشنبه ترس: اونس هفته گذشته را با هراس از مطرح شدن بحث افزایش نرخ بهره در آخرین نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در سال 2014 آغاز کرد. این هراس تا پایان روز قیمت 1193 دلاری را برای هر اونس فلز زرد رقم زد. کاهش قیمت جهانی طلا در نخستین روز کاری هفته در حالی اتفاق افتاد که فلز زرد هفته پیش از آن بهترین عملکرد خود را در 2 ماه گذشته ثبت کرده بود. دوشنبه بازار در حالی به کار خود پایان داد که بنا بود نشست کمیته بازار آزاد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شود.

سه‌شنبه پرخبر: بازار سه‌شنبه همزمان با آغاز نشست فدرال رزرو شاهد ثبات نسبی بود. بهای نهایی اونس در این روز 1195 دلار بود. ثبات نسبی قیمت نهایی روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که اونس در طول روز تحت‌تاثیر اخبار پرشمار نوسان‌های شدیدی را تجربه کرد. اتفاق مهم این روز ماندن طلا در کانال 1100 دلار بود، اتفاقی که با افت شدید قیمت‌ها در روز دوشنبه ممکن شده بود.

کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در ساعات اولیه فعالیت بازارها به دلیل احتمال وجود اشارات انقباضی در بیانیه روز چهارشنبه فدرال رزرو به فشار فروش کمک کرد، اما پایین رفتن سطوح قیمتی به رشد دوباره طلا یاری رساند.

می‌توان گفت که روند روز دوم هفته کاری جاری به از دست رفتن شتاب فنی‌ای که هفته پیش از آن با رشد طلا به دست آمده بود، کمک کرد. این روند تا بعدازظهر چهارشنبه نیز قابل ردگیری بود. روز سه‌شنبه شاخص‌های سهام آمریکا و دیگر بازارهای جهانی سهام با افت روبه‌رو شدند تا طلا از این بازارها هم کمک گرفته باشد. با این همه در ادامه روز شاخص‌های سهام نیز بازگشت خوبی داشتند تا فشار سهام روی فلزهای گرانبها دوباره احساس شود. این فشار در واقع اثر نگرانی‌های اقتصادی را خنثی کرد. سه‌شنبه چندین خبر بد از اقتصاد جهان منتشر شد.

چهارشنبه سردرگمی: اونس طلا در آستانه پایان آخرین نشست فدرال رزرو در سال 2014 به نوسان در محدوده 1190 دلار روی آورد و با پایان آن به بهای 1184 دلار سقوط کرد، اما در نهایت با قیمت 1188 دلار به ساعات کاری چهارشنبه پایان داد. آخرین بیانیه فدرال رزرو در سال 2014 کمی بیشتر از انتظارات گیج‌کننده بود. بیانیه عبارت «زمان قابل توجه» در مورد زمان افزایش نرخ‌های بهره را در خود حفظ کرد. با این همه داده‌های دیگر این بیانیه به خنثی شدن اثر این عبارت کمک کرد. این تناقض تقریبا تمام بازارهای مالی را گیج کرد.

طلا روز چهارشنبه به کمک اخبار بد از اقتصاد جهان به‌ویژه سقوط ارزش روبل با افزایش خرید به‌عنوان سرمایه امن هم روبه‌رو بود، اما قطعی بودن افزایش نرخ‌های بهره که خانم یلن نیز به آنها اشاره کرد، اونس را در پایان روز به زیر مرز 1190 دلار برد.

پنج‌شنبه هضم: ولی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در چهارمین روز هفته و در ادامه سردرگمی ناشی از بیانیه فدرال رزرو ادامه پیدا کرد تا اونس روز پنج‌شنبه به قیمت 1197 دلار برسد. در این روز بهای آنی تحت‌تاثیر «شناسایی سود» و بهای آتی تحت‌تاثیر «پوشش کوتاه مدت» بود.
با این همه طلا و نقره با ادامه فعالیت بازار از اوج قیمتی روز پایین آمدند. دلیل افت طلا از اوج روزانه دو عامل خارجی «تقویت شاخص دلار» و «افت قیمت نفت» بود. چهارشنبه شب پس از سخنرانی جنت یلن، اندکی از سردرگمی بازار کاسته شد، اما هضم داده‌های بیانیه فدرال رزرو روز پنج‌شنبه نیز ادامه داشت.

سخنان جنت یلن روشن کرد که نرخ‌های سود بالاخره در اوایل سال 2015 افزایش خواهد یافت و این فشار روی بازار فلزهای گرانبها را حفظ کرد، اما از سخنان او این امر نیز آشکار شد که نهاد تحت ریاست او عجله‌ای برای افزایش نرخ‌های بهره ندارد و این مورد اخیر به رشد ارزش طلا کمک کرد.

جمعه ثبات پرنوسان: رقم نهایی آخرین روز هفته کاری 1194 دلار بود اما این ثبات نسبی قیمت نهایی با نوسان‌های شدید ناشی از ادامه سردرگمی‌ها ممکن شد اما از افزایش تقاضا در آسیا و کشورهای غربی به مناسبت‌های مختلف و همچنین ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان سود برد. روند طلا در روزهای دوشنبه تا جمعه نشان می‌دهد که اونس در انتظار و بعد در نتیجه بیانیه فدرال رزرو دوباره دچار «حبس بازه‌ای» شد، اما مهم‌تر اینکه افت ناشی از بیانیه فدرال رزرو، تا پایان هفته جبران شد.

آخرین روزهای سال
پایگاه اینترنتی کیتکو برای آخرین روزهای سال 2014 نظرسنجی هفتگی برگزار نکرده، اما بیشتر کارشناسان مورد مشاوره این پایگاه روزهای به نسبت آرامی را در هفته کاری پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند.
بازارهای غربی روز 25 دسامبر تعطیل خواهند بود و با خلوت‌تر شدن بازارها چشم معامله‌گران به روزهای نخست کاری سال 2015 دوخته خواهد شد.

تحلیلگران بازار اشاره می‌کنند که مقاومت طلا در برابر عوامل کاهشی بیانیه فدرال رزرو می‌تواند به معنای ماندن طلا در سطوح فعلی باشد.
کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه CMC Markets می‌گوید که بازار پیرامون مرز 1200 دلار به ثبات رسیده و به نظر می‌رسد حرکت از محدوده 1190 دلار به هفته اول یا دوم سال 2015 موکول شود. «افراد در این روزهای آخر موجی نخواهند ساخت.»

مهم‌ترین داده هفته، رقم نهایی میزان رشد تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماهه سوم سال 2014 میلادی است که درست پیش از کریسمس اعلام خواهد شد. البته «همه می‌دانیم که اقتصاد آمریکا قوی است و این داده کار زیادی نخواهد کرد». اقتصاددانان موسسه CIBC World Markets می‌گویند: «در کل، این هفته شاهد تکان‌های شدید نخواهد بود. ما انتظار داریم اتفاقاتی که قابل اعتنا باشند در هفته‌های پیش‌رو رخ دهند.» البته پیش‌بینی آرامش مخالفانی هم دارد. آوی گیلبورت، معامله‌گر ElliotWavTrader.net می‌گوید که طلا مال کسی نیست که بتواند برایش تصمیم بگیرد: «بازار هنوز قیمت کف سال را مشخص نکرده است.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد