اونس طلا2194.15
مظنه14,191,000
18 گرم3,276,000
ارزش سکه31,972,323
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

نگاهی به بازار ارز در هفته گذشته

سایت طلا: در هفته گذشته تغییرات قیمتی دلار افزایش یافت و دلار در پس این نوسانات و عبور از مرز 3500 تومان رشد 67 دلاری را به ثبت رساند.

به گزارش سایت طلا، ارزش دلار در روز گذشته نیز به افزایش خود ادامه داد و از مرز 3500 تومان پا را فراتر گذاشت و بر روی بهای 3505 تومان بسته شد و این در حالی است که در هفته قبل نیز این مرز توسط دلار شکسته شده بود اما نتوانسته بود بر بالای آن تاب بیاورد.

با بازگشایی بازار ارز در روز یکشنبه فضای آرامی که از 17 آذرماه بر بازار حاکم بود ادامه یافت. اما از ساعت 1 بعدازظهر با انتشار ریزش قیمت نفت به زیر 60 دلار و از آن مهمتر سقوط بورس تا سطحی کم سابقه در 14 ماه گذشته در کنار تقویت تقاضا سبب هیجانی شدن دلار و افزایش 44 تومانی این ارز شد.

افزایش دلار در روز یکشنبه در حالی بود که اختلاف نرخ خرید و فروش دلار کاهش یافت که این امر گویای اطمینان بازار به رشد بیشتر قیمتها بود.

در روز دوشنبه تحرک فعالان غیر رسمی ارزش دلار را از مرز 3500 تومان عبور داد که با تزریق ارز از طرف صرافی های بانک ها دلار از میانه های روز در مسیر کاهشی قرار گرفت. اما این کاهش پایداری چندانی نداشت و دلار مجدداٌ با فعالیت معامله گران غیر رسمی افزایش یافت.

برخی از فعالان افزایش تقاضا را با افزایش دلار در روز گذشته و کاهش حجم ارز در بازار علت رسیدن دلار به بهای 3515 تومان در روز دوشنبه دانستند.

رئیس بانک مرکزی در واکنش به نوسانات دو روزه دلار گفت عوامل بنیادین موثر بر بازار ارز تغییر چندانی نداشته و این نوسانات مربوط به برخی دخالت ها در مقاطع زمانی است.

منظور بانک مرکزی از برخی دخالت ها به نظر می رسد تحرکات فعالان غیر رسمی در ساعات پایانی کار صرافی های بانک ها باشد که با جوسازی قیمتی زمینه نوسانات و رشد قیمتی دلار را در روز بعد فراهم می کنند. البته بانک مرکزی با باز گذاشتن برخی از صرافی ها مانع از این اقدام فعالان شد.

گزارش سایت طلا حاکیست، گرچه بانک مرکزی تلاش می کند تا با این اقدامات حباب قیمتی دلار را بشکند اما برخی از کارشناسان معتقد هستند بانک مرکزی به جای کنترل بازار به صورت مقطعی با عرضه ارز، بهتر است دامنه نوسانات دلار را در یک محدوده مشخص چه کاهشی و چه افزایشی مشخص کند تا بازار بتواند به طور طبیعی به فعالیت خود ادامه دهد.

به عبارت بهتر بانک مرکزی سطح مشخصی از کف و سقف قیمتی را مشخص کند تا با عبور دلار از هر کدام از این دو سطح به تنظیم بازار بپردازد. آنها معتقد هستند بانک مرکزی باید هنگام نوسانات بازار ارز همزمان با اقدام به خرید نامحدود ارز با قیمتی پایین تر از نرخ بازار به فروش نامحدود آن با قیمت های کمی بالاتر از قیمت بازار بپردازد.

در پایان معاملات روز دوشنبه نرخ یورو و پوند بر 4350 و 5450 تومان و قیمت درهم امارات بر 952 تومان قرار گرفت.

در روز سه شنبه دلار با افزایش به بهای 3470 تومان دست یافت که با کاهش دامنه ی نوسانات در روز چهارشنبه ارزش این ارز تنها 18 تومان رشد یافت.

دلار در روز چهارشنبه روزی کم نوسان در فضای آرام بازار را تجربه کرد و بعد از چند افت و خیز محدود بر بهای 3488 تومان قرار گرفت.
در این روز فاصله نرخ خرید و فروش ارز کم شد و برخی از فعالان عامل اصلی محدود شدن دامنه نوسانات را در وجود ارز کافی در بازار دانستند.

دلار معاملات خود را در روز پنجشنبه با رشد نسبی به پایان رساند و در نزدیکی مرز 3500 تومان بر بهای 3495 تومان قرار گرفت.
در روز پنج شنبه هر یورو با بهای 4370 تومان و هر پوند انگلیس و درهم امارات با بهای 5445 و 963 تومان به فروش رسیدند./گ


انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد