اونس طلا2335.24
مظنه15,316,000
18 گرم3,535,700
ارزش سکه34,506,948
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

طلا در هفته ای که گذشت

سایت طلا: طلای جهانی با نزول به زیر مرز 1200 دلار و ثبت کاهش بیش از 26 دلار، بازهم حرکتی خلاف پیش بینی کارشناسان را به نمایش گذاشت.


به گزارش سایت طلا، بازار طلا در هفته گذشته تحت تأثیر افزایش ارزش دلار، افت قیمت نفت و قطعی بودن افزایش نرخ بهره شاهد کاهش اونس به زیر مرز 1200 دلار بود تا ارزش طلا برخلاف پیش بینی ها افت بیش از 26 دلاری را تجربه کند.
تثبیت اونس در کانال 1200 دلار سبب شد تا برآیند پیش بینی های کوتاه مدت با وجود برگزاری آخرین نشست کمیته فدرال رزرو افزایشی باشد.

اما هفته گذشته در حالی برای بازارهای جهانی طلا آغاز شد که قیمت جهانی طلا پس از ثبت بهترین عملکرد خود در 2 ماه گذشته روبه کاهش نهاد. افت حدوداٌ 29 دلاری اونس ناشی از کاهش قیمت نفت و تقویت شاخص دلار بود. البته دلیل عمده این افت نگرانی سرمایه گذاران طلا از افزایش نرخ بهره در آخرین نشست فدرال رزرو بود.

براساس این گزارش، بازار تهران در روز دوشنبه در کنار کاهش اونس شاهد افت دلار داخل بود که تضعیف 3 هزار تومانی هر مثقال طلا را در پی داشت و این در شرایطی است که بازار تهران روز شنبه را با بهره گیری از روند افزایشی دلار داخل با تقویت 9 هزار تومانی آغاز و ارزش هر مثقال طلا تا سطح 443 هزار تومان بالا رفته بود.

بازارهای جهانی در روز سه شنبه قیمت طلا را بازهم کاهش داد که این امر افزایش تقاضا و رشد اونس را در پی داشت. اونس در حالی که نگاه معامله گران به برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو دوخته شده بود از تضعیف شاخص های سهام استفاده کرد و با افزایش بر 1220 دلار قرار گرفت.

اما این پایان کار اونس در این روز نبود. معکوس شدن روند شاخص های سهام، کاهش قیمت نفت در کنار اعلام شاخص خرید مدیران چین "برای نخستین بار در هفت ماه گذشته رقمی پایین تر از 50 را برای ماه نوامبر نشان می داد" بازار طلا را به عقب راند تا طلای جهانی پس از نوسان شدید با بسته شدن بر 1196 دلار، این روز را با ثبات نسبی سپری کند.
در روز سه شنبه ارزش دلار با وجود انتشار اخبار بد از اقتصاد جهان تغییر چندانی نیافت.

بازار تهران در این روز در کنار نوسانات طلای جهانی با رشد دلار داخل روبرو شد که بعد از افت و خیز اندک به ثبات نسبی قیمتها تن در داد.

طلا در آستانه بیانیه فدرال رزرو و روز چهارشنبه به نوسان در محدوده 1190 دلار ادامه داد. اما پایان نشست فدرال رزرو اثری افزایشی بر بازار طلا داشت. جانت یلن اعلام کرد نرخ های بهره زودتر از انتظارها افزایش نخواهد یافت و رویکرد صبور بودن را در پیش گرفت.

همچنین طلا در این روز به واسطه اخبار بد از اقتصاد جهان به خصوص سقوط روبل به عنوان سرمایه ای امن مورد توجه قرار گرفت و ارزش این فلز زرد رنگ به 1214 دلار رسید. البته در پایان روز بر بهای 1189 دلار بسته شد که این امر واکنش طلا به قطعی بودن افزایش نرخ بهره بود.

افزایش تقاضا در پی بیانیه فدرال اونس را در روز پنج شنبه به 1205 دلار رساند اما تقویت دلار و افت قیمت نفت سبب عقب نشینی طلا تا بهای 1198 دلار شد.

همزمانی کاهش نسبی طلا در سطح جهانی با افزایش دلار داخل ارزش هر مثقال طلا را در روز چهارشنبه با افت 2 هزار تومانی به 438 هزار تومان رساند که در روز پنج شنبه 4 هزار تومان افزایش یافت.

گفتنی است، در حالی که بازارهای جهانی طلا روزهای پایانی سال 2014 میلادی را سپری می کند همچنان شاهد اختلاف نظر کارشناسان بر سر قیمت بسته شده ی اونس و روند آن در سال جدید است و چشم انداز این بازار چالش بزرگی است پیش روی سرمایه گذاران.

البته طرفداران کاهش قیمت در اکثریت هستند و دور نمای 1000 و 1050 دلاری را برای اونس در سال جدید پیش بینی می کنند. آنها معتقد هستند طلا تحت فشار تقویت دلار، افت قیمت نفت، احتمال افزایش نرخ بهره و اجرای سیاستهای محرک پولی از سوی بانکهای مرکزی طی ماههای آینده با کاهش روبرو خواهد شد./گ


انتهای پیام


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد