اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

انتظار اونس در محدوده 1190 دلار

اونس در آستانه نشست فدرال رزرو به نوسان در محدوده 1190 دلار روی آورد.



بهای هر اونس فلز زرد که هفته را با رقم 1221 دلار آغاز کرده بود، پس از کاهش شدید روز نخست و بازگشت به کانال پایین تر، در انتظار بیانیه کمیته بازار آزاد به نوسان در محدوده 1190 دلار روی آورد.

هر اونس طلا که دوشنبه به قیمت 1193 دلار رسیده بود، سه‌شنبه به بهای 1195 دلار رضایت داد تا صبح و بعدازظهر چهارشنبه به آرامش نسبی بگذرد. روز چهارشنبه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1197 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد، به‌خصوص با توجه به اینکه سخنرانی رئیس فدرال رزرو پس از برگزاری آخرین نشست این نهاد در سال 2014 آخر شب چهارشنبه برگزار شد.


نوسانات روز پرخبر
ثبات نسبی قیمت نهایی روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که اونس در طول روز تحت‌تاثیر اخبار پرشمار، نوسان‌های شدیدی را تجربه کرد. اتفاق مهم این روز ماندن طلا در کانال 1100 دلار بود، اتفاقی که با افت شدید قیمت‌ها در روز دوشنبه ممکن شده بود.

کاهش خرید طلا به عنوان سرمایه امن در ساعات اولیه فعالیت بازارها به دلیل احتمال وجود اشارات انقباضی در بیانیه روز چهارشنبه فدرال رزرو به فشار فروش کمک کرد، اما پایین رفتن سطوح قیمتی به رشد دوباره طلا یاری رساند. می‌توان گفت روند روز دوم هفته کاری جاری به از دست رفتن شتاب فنی‌ای که هفته گذشته با رشد طلا به دست آمده بود، کمک کرده است. این روند تا بعدازظهر چهارشنبه نیز قابل ردگیری بود.

روز سه‌شنبه شاخص‌های سهام آمریکا و دیگر بازارهای جهانی سهام با افت روبه‌رو شدند تا طلا از این بازارها هم کمک گرفته باشد. با این همه در ادامه روز شاخص‌های سهام نیز بازگشت خوبی داشتند تا فشار سهام روی فلزهای گرانبها دوباره احساس شود. این فشار در واقع اثر نگرانی‌های اقتصادی را خنثی کرد.


اخبار بد سه‌شنبه
سه‌شنبه چندین خبر بد از اقتصاد جهان منتشر شد. روبل در یک روز کاری حدود 15 درصد سقوط کرد تا سقوط آن در کل سال 2014 به 41 درصد رسیده باشد. در حالی که بانک مرکزی روسیه پس از تزریق ارز به بازار، در این روز نرخ بهره را از 5/10 درصد به 17 درصد رساند. اقدامات «بانک روسیه» تاثیری بر بازار نداشت تا هر دلار معادل 80 روبل معامله شود.

معامله گران بازارهای مختلف حالا در انتظار واکنش ولادیمیر پوتین هستند. اقتصاد روسیه علاوه‌بر سقوط ارزش روبل، با سقوط قیمت‌های نفت نیز درگیر است. کارشناسان مالی به این نکته نیز توجه دارند که پوتین با وجود همه مشکلات اقتصادی هنوز کنترل دومین یا سومین ارتش قدرتمند دنیا را در دست دارد. مساله اینجا است که روند مسایل ژئوپلیتیک در ماه‌های گذشته نشان داده که او ممکن است برای رسیدن به اهداف خود از قدرت نظامی کشورش استفاده کند.

دیگر خبر مهم سه‌شنبه سقوط قیمت نفت خام نایمکس به رقم 53 دلار بود. نفت خام از ماه ژوئن نیمی از ارزش خود را از دست داده است. چنین روندی در کل بازارهای کالاهای پایه امری نادر است. کاهش بهای انرژی به کاهش تورم که از نگرانی‌های عمده اقتصاد جهان است کمک می‌کند.

جالب اینجا است که شاخص دلار روز سه‌شنبه با وجود انتشار اخبار بد از اقتصاد جهان، ثباتی نسبی را تجربه کرد. شاخص دلار روز چهارشنبه تا لحظه تنظیم این خبر با رشد مواجه بود. اخبار غیراقتصادی مانند حمله تروریست‌های طالبان به مدرسه‌ای در پاکستان که به کشته شدن 125 دانش‌آموز منجر شد و همچنین پایان گروگانگیری در کافه‌ای در استرالیا هم روز سه‌شنبه مورد توجه بازارها بود.

سه‌شنبه همچنین شاخص خرید مدیران چین اعلام شد که برای نخستین بار در هفت ماه گذشته رقمی پایین‌تر از 50 را برای ماه نوامبر نشان می‌‌داد. رقم پایین‌تر از 50 در این شاخص نشانه انقباض است. این خبر به ادامه افت نفت کمک کرد تا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار طلا نیز فشار وارد کند.

شاخص خرید مدیران Markit اتحادیه اروپا هم برای ماه دسامبر 7/51 واحد اعلام شد. این رقم در ماه نوامبر 1/51 اعلام شده بود. با این همه شاخص مرکب خرید مدیران آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا برای ماه دسامبر، 4/51 واحد اعلام شد، در حالی که این شاخص در ماه نوامبر 7/71 اعلام شده بود. اتحادیه اروپا در تمام ماه‌های گذشته، آمار اقتصادی بدی منتشر کرده است.


چشم به راه جنت یلن
روز پرخبر سه‌شنبه در هر حال با قیمت 1195 دلار برای اونس به پایان رسید تا همه چشم به قیمت نهایی روز چهارشنبه بدوزند. آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال جاری میلادی که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود، چهارشنبه به پایان رسید. پوشش نتایج این نشست مهم در این گزارش ممکن نبود، اما جزئیات بیانیه و سخنرانی رئیس این نهاد را بر بازارهای مالی می‌توانید در گزارش روزهای آینده بخوانید.

اونس تا بعدازظهر روز گذشته و در آستانه معلوم شدن نتیجه نظرات اعضای این کمیته، به روند آرام روز سه‌شنبه ادامه داد. بهای هر اونس طلا تا لحظه تنظیم این گزارش به 1197 دلار رسید. باید توجه کرد که قیمت نهایی روز چهارشنبه از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین قیمت نهایی این هفته کاری که آخرین هفته کاری کامل سال 2014 میلادی است. در صورتی که فدرال رزرو در بیانیه خود به افزایش نرخ بهره در ماه‌های نخست سال 2015 اشاره کند، قیمت فلز زرد در روزهای کاری پیش رو با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

چهارشنبه در کنار توجه بازارها به نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، ادامه بحران در روسیه نیز به‌شدت مورد توجه بود. «سه‌شنبه سیاه» روسیه که همه بازارهای مالی این کشور را تحت‌تاثیر قرار داده، باعث تشدید روند فرار سرمایه از این کشور شده است. برخی کارشناسان حتی از احتمال تحت‌تاثیر قرار گرفتن اقتدار پوتین سخن می‌گویند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد