اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گزارش رسمی دیوان محاسبات درباره برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی/ فراز و فرودهای تولید دکل حفاری نفت از وزارت قاسمی تا زنگنه/ افزایش ۳۸درصدی واردات نفت هند از ایران

اظهارات رئیس اتحادیه گوشت گوساله مبنی بر عرضه گوشت گوساله ۱۶هزار و ۵۰۰ تومانی برای نذری آخر صفر، آغاز واردات مرغ، ماهی و میگو از ایران به روسیه در ماه جاری، انتظارات فعالان بورس از رئیس جدید سازمان بورس و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.



گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه بیست‌وششم آذرماه 1393 به شرح زیر است:

* واگذاری سرخابی تا پایان سال قطعی است/ نامه مرجع قضایی درباره مدیران یک باشگاه

معاون وزیر اقتصاد در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر عدم واگذاری 2 باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس تأکید کرد واگذاری این 2 باشگاه طبق الزام قانون تا پایان سال انجام خواهد شد و دولت و خریدار قطعاً در این جریان متضرر نخواهند شد. میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در پاسخ به این سؤال که برخی عنوان می‌کنند، این 2 باشگاه هنوز به حدی شفاف نشده‌اند که قابل واگذاری باشند، تصریح کرد: از این گونه اظهارنظرها تعجب می‌کنم، چرا که اگر دارایی در این 2 باشگاه وجود داشته باشد و به ناحق در صورت‌های مالی درج نشود، قانونگذار این امر را پیش‌بینی کرده و در صورت افشای چنین مسئله‌ای سازمان خصوصی‌سازی زیان دولت را باز می‌گرداند و حقوق بیت‌المال ضایع نمی‌شود.

* گزارش رسمی دیوان محاسبات درباره برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه/ باید رسیدگی قضایی شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مطمئن هستیم دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، گفت: اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است. مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا برداشت از صندوق توسعه ملی و یا منابع عمومی کشور بدون مصوبه مجلس برای اولین بار رخ داده و در دولت‌های گذشته چنین اقدامی سابقه داشته است، اظهارداشت: چنین اقدامی به این شکل برای اولین بار است که رخ می‌دهد و نتیجه این اقدام در حوزه اقتصاد هم رشد نقدینگی و پایه پولی بود.

* نامه بانک‌ها به بانک‌ مرکزی درباره آشفتگی نرخ سود/ تخلف از مؤسسات کوچک شروع و فراگیر شد+ متن نامه

مدیرعامل بانک ملی با ارسال نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی به نمایندگی از بانک‌ها از آشفتگی اجرای نرخ سود بانکی از 22 تا 30 درصد خبر داد و گفت: درخواست کردیم بانک مرکزی دخالت کند تا نرخ‌های سود مصوب سپرده و تسهیلات رعایت شود. عبدالناصر همتی افزود: در ادامه نامه تاکید شده که این شرایط خوبی برای سیستم بانکی نبوده و خطرناک است؛ در این نامه از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم که بانک مرکزی دخالت کند تا نرخ‌های سود سپرده و تسهیلاتی که بانک‌ها و بانک مرکزی توافق کرده‌اند، رعایت شود.

* درآمد 37 هزار میلیارد تومان مالیاتی در 8 ماه/ اتکای 50 درصدی بودجه 94 به مالیات/ 40 درصد اقتصاد از مالیات معاف است

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: درآمدزایی 8 ماهه امسال از مالیات 37 هزار میلیارد تومان بوده و همچنین سهم مالیات از بودجه 94 بیش از 50 درصد است.

علی عسکری افزود: این لایحه با استفاده از نظرات کارشناسان و استادان جمع‌بندی و به زودی تقدیم دولت می‌شود. لایحه دیگر مربوط به قانون استفاده نگهداری و نظارت بر صندوق‌های فروش است که به عنوان یکی از حلقه‌های اخذ مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم است، تا براساس واقعیت‌ها و شفافیت اقتصادی بتوان مالیات اخذ کرد.

* عرضه گوشت منجمد 16 هزار و 500 تومانی برای نذری آخر صفر

رئیس اتحادیه گوشت گوساله با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله افزایش نیافته است، گفت: مردم برای تهیه گوشت ارزان ‌قیمت برای ادای نذری می‌توانند به فروشگاه‌های سپه و اتکا مراجعه کنند.

علی‌خندان‌رو افزود: قیمت گوشت قرمز مدتی است که هیچ‌گونه افزایشی نداشته است و برای ادای نذری در روز 28 صفر به اندازه کافی دام سبک و سنگین موجود است و قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت.

* فراز و فرود‌های تولید دکل حفاری نفت از وزارت قاسمی تا زنگنه/ ذی‌نفعان واردات چه کسانی هستند؟

3 سال قبل قرارداد ساخت 14 دکل حفاری بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی منعقد شد اما به دلایلی نامعلوم این قرارداد ملغی و واردات دکل حفاری ادامه یافت.

بنابر این گزارش، محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، با اشاره به برنامه ریزی‌ها و قول‌هایی که از دولت گذشته برای ساخت دکل‌های خشکی و دریایی داده شده، اما اجرایی نشده بود، تصریح می کند حدود دو هفته پیش وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با رئیس جهاد دانشگاهی جلسه مشترک داشتند و در آن وزیر حمایت خود را از توافق با جهاد دانشگاهی در حوزه دکل اعلام و دستور خود را به من ابلاغ کردند و قرار شد، با جهاد دانشگاهی و کنسرسیومی که تشکیل شده است، همکاری کنیم.

* واردات نفت هند از ایران 38 درصد افزایش یافت

رویترز اعلام کرد: در 11 ماه نخست امسال واردات نفت هند از ایران روزانه 270 هزار و 100 بشکه در روز بوده که 37.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

براساس آمارهای گرفته شده از تردد تانکرها، هند به عنوان دومین مشتری بزرگ نفتی ایران بعد از چین است و ماه گذشته 250 هزار و 600 بشکه در روز نفت وارد کرده است که این میزان 14 درصد افزایش نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

* روسیه واردات مرغ، ماهی و میگو از ایران را این ماه آغاز می‌کند

مقامات تجاری روسیه اعلام کردند: روسیه واردات مرغ، ماهی و میگو از ایران را از این ماه آغاز می‌کند. نماینده تجاری روسیه در ایران آندویی لوگانسکی اعلام کرد: روسیه برای واردات مرغ از ایران و نیز افزایش حجم واردات ماهی و میگو از این کشور آماده است.

همچنین، هفته گذشته راسل خوژانسزه ناظر بخش کشاورزی دولت روسیه گفت که این کشور ممکن است واردات ماهی را از ایران زودتر از ماه دسامبر یعنی بعد از اینکه مراحل بررسی تکمیل شد آغاز کند.

* اتحاد رقبای دنیای فناوری علیه جاسوسی‌های دولت آمریکا

پس از فشار شدید دولت آمریکا به مایکروسافت برای دسترسی به دیتاسنترهای این شرکت در کشور ایرلند، دیگر شرکت های فناوری بر علیه این خواست غیرقانونی کاخ سفید وارد عمل شده اند. مایکروسافت و دیگر شرکت های فناوری می گویند در برابر درخواست‌های قضایی دولت آمریکا مقاومت کرده و اطلاعات کاربران را در اختیار آنان قرار نمی دهند. البته باید توجه داشت که مقاومت شرکت های فناوری در برابر دولت آمریکا پس از افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد همکاری وسیع آنها با آژانس امنیت ملی ایالت متحده صورت گرفته است.

* واگذاری امکانات پس‌کرانه بنادر به بخش خصوصی/ حمایت دولت از سرمایه‌گذار با تسهیلات بانکی

وزیر راه گفت: دولت در راستای ‌حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر، تسهیلات ‌صندوق توسعه ملی، وجوه اداره‌شده و تسهیلات بانک‌ها را مدنظر دارد و همچنین واگذاری امکانات دولت در پس‌کرانه‌ها نیز از ابزار‌های ما در زمینه جذب سرمایه‌گذار خصوصی است.

عباس آخوندی ادامه داد: دولت امکانات خود را ‌در پس کرانه‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد؛ باید بخش عمده‌ای در پس کرانه‌ها برای بخش‌های بانکرینگ، انبار، صنایع تبدیلی و همچنین خدمات مستقیم در بنادر داشته باشیم.

* انتظار فعالان بورس از رئیس جدید سازمان/ دلایل افت قیمت‌ و راهکارهای برون‌رفت از رکود

یک کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه رئیس جدید سازمان باید با فعالان حقوقی بازار و مسئولان دولت تعامل تنگاتنگی برای برطرف کردن مشکلات بازار سرمایه داشته باشد، گفت: عدم تحقق وعده مسئولان برای کاهش نرخ سود بانکی و ریزش قیمت‌های جهانی از عمده عوامل افت بازار است.

محمد گودرزی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل عمده ریزش بازار سهام مربوط به افت قیمت‌های جهانی نفت و فلزات است، گفت: افت قیمت‌های جهانی نگرانی‌هایی را در بین فعالان بازار ایجاد کرده اما نباید از اثرات مثبت کاهش قیمت نفت در برخی صنایع از جمله حمل و نقل، نیروگاه‌ها و صنعت روانکار غافل شد.

* 240 هزار صنعت در معرض ریزش نیروی کار قرار دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حالی که هزینه ایجاد هر شغل حدود 200 تا 400 میلیون تومان است، حدود 240 هزار صنعت در معرض ریزش نیروی کار قرار دارند.

علی ربیعی گفت: با توجه به جمعیت بیکار کشور سالانه باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود که البته با وجود این میزان شغل همچنان 10 درصد در کشور بیکار داریم.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد