اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اكونوميست پيش‌بيني كرد: * ثبت تورم تك رقمي براي ايران در سال 92 * كاهش نرخ تورم به 15.8 درصد در سال جاري

واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش جديد خود از كاهش نرخ تورم ايران به 15.8 درصد در سال جاري خبر داده و پيش‌بيني كرد كه در سال 1392 تورم تك رقمي براي كشور به ثبت برسد.










به گزارش سایت طلا به نقل از ايسنا، اكونوميست در گزارش ماه نوامبر 2009 خود با بهبود اندكي نسبت به گزارش پيشين، نرخ تورم ايران در سال گذشته را 25.5 درصد برآورد و عنوان كرد كه اين شاخص در سال جاري به 15.8 درصد كاهش خواهد يافت.

به نوشته اكونوميست، آمارهاي منتشر شده از سوي بانك مركزي ايران نشان مي‌دهند كه در سال مالي 2008 ميانگين نرخ تورم ايران به 25.5 درصد رسيده است كه از تورم 17.1 درصدي ثبت شده در سال پيش از آن افزايش زيادي را نشان مي‌دهد.

همچنين به اعتقاد اكونوميست گزارش‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه قيمت اقلام و خدمات ضروري در ايران افزايش زيادي يافته و هزينه‌هاي وارداتي هم در حال رشد است.

با توجه به اينكه احتمال دارد سياست مالي دولت همچنان توسعه‌اي باقي بماند، انتظار مي‌رود فشارهاي تورمي طي سال‌هاي آينده همچنان وجود داشته باشد و قيمت كالاها اگرچه كاهش يافته اما در سطح بالايي باقي بماند.

بنابراين اكونوميست پيش‌بيني مي‌كند كه تداوم روند نزولي، نرخ تورم ايران در سال 89 را به 13.8 درصد خواهد رساند كه اين شاخص طي سال‌هاي1390 و 91 به ترتيب معادل 12 و 10.5 درصد خواهد بود.

در همين حال انتظار مي‌رود كه در سال 1392 تورم تك رقمي 9.1 درصدي براي كشور به ثبت برسد كه اين شاخص در سال پس از آن معادل 9 درصد خواهد بود.

گزارش جديد اكونوميست در حالي منتشر مي‌شود كه چند روز پيش رييس ‌كل بانك مركزي اعلام كرد اگر اجراي هدفمند‌كردن يارانه‌ها به سال آينده موكول شود تا پايان سال نرخ تورم به 10.5 درصد مي‌رسد.

اين در حالي است كه موسسه بيزينس مانيتور در گزارش خود طي اقدامي جالب توجه پيش‌بيني كرد كه نرخ تورم ايران در سال جاري به10 درصد كاهش خواهد يافت.

بيزينس مانيتور در گزارش سه ماهه سوم 2009 خود نرخ تورم ايران در سال گذشته را به طور ميانگين 25.5 درصد برآورد و اعلام كرد كه انتظار مي‌رود اين نرخ در سال جاري به 10 درصد برسد.

اين موسسه در گزارش خود آورده است كه آمارهاي اخير بانك مركزي از كاهش نرخ تورم حكايت دارد و بيزينس مانيتور نيز در همين راستا پيش‌بيني خود در خصوص نرخ تورم در ايران را كاهش داده و انتظار دارد كه در سال 88 شاخص مصرف‌كننده به طور ميانگين رشد 10 درصدي داشته باشد كه با اندكي افزايش اين نرخ در سال 89 معادل 10.5 درصد خواهد بود.

بيزينس مانيتور همچنين براي سال 1390 نرخ تورم 11.5 درصدي را پيش‌بيني كرده و اعلام كرده است با تداوم روند صعودي اين شاخص در سال 1391 برابر با 12 درصد خواهد بود و سال 1392 سالي است كه نرخ تورم ايران نسبت به سال پيش آن تغييري نكرده و همچنان در سطح 12 درصد باقي خواهد ماند.







خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد