زیرکونیوم – قسمت دوم

شکل ظاهری و مشخصات زیرکونیوم (Zirconium ) غیر سمی محسوب می شود. زیرکونیوم فلزی سخت، چکش خوار، انعطاف پذیر، درخشان و به رنگ سفید مایل به خاکستری است و هنگامی که در ترکیبات موجود باشد، عمدتا در حالت اکسیداسیون IV وجود دارد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


اکسید آن(ZrO2) مانند بسیاری از ترکیباتش، سفید بوده و به طور کلی به شکلی استثنایی در برابر خوردگی مقاوم است اما با این حال به سرعت، حتی در غلظت های کم، توسط اسید هیدروفلوئوریک مورد حمله قرار می گیرد. در یک فضای اکسیژن، زیرکونیومی که به دقت تقسیم شده با بالاترین درجه حرارت شناخته شده در یک شعله فلز - 4460 درجه سانتیگراد- می سوزد. زیرکونیوم پودر شده خود به خود در هوا آتش می گیرد. سطوح بیرونی زیرکونیوم یک لایه اکسید محافظ را تشکیل می دهند.

مصارف زیرکونیوم
زیرکونیوم در جذب نوترون ها بسیار ضعیف است، بنابراین در کاربردهای انرژی هسته ای، از قبیل پوشش (لایه خارجی) میله های سوخت - که مهم است نوترون ها به راحتی بتوانند از درون آنها عبور کنند - مفید است. زیرکونیوم برای ساخت وسایل جراحی و در آلیاژهای فولاد به عنوان عامل سخت کننده، استفاده می شود. بخاطر مقاومت استثنایی اش در برابر خوردگی، به طور گسترده در صنایع شیمیایی در محیط های خورنده که در آن آلیاژهای زیرکونیوم را می توان در لوله ها، اتصالات و مبدل های حرارتی یافت، نیز بکار می رود.

زیرکونیوم همچنین برای ساخت آهنرباهای ابررسانا استفاده می شود.
زیرکون (سیلیکات زیرکونیوم، ZrSiO4) یک سنگ جواهر طبیعی است و زیرکونیا مکعبی مصنوعی (دی اکسید زیرکونیوم، ZrO2) به عنوان یک جایگزین کم هزینه برای الماس تولید شده است. کاتالیزورهای مبتنی بر زیرکونیوم، در هیدروژناسیون (عمل تبدیل به هیدروژن)، ایزومریزاسیون (همپارش) و واکنش های اکسیداسیون استفاده می شوند.

زیرکونات لیتیوم (Lithium zirconate ) را می توان برای جذب دی اکسید کربن استفاده کرد. این واکنش برگشت پذیر است، بنابراین دی اکسید کربن را می توان با استفاده مجدد از زیرکونات لیتیوم در یک مکان انتخابی آزاد کرد. این کاربرد ممکن است در پرداختن به نگرانی های زیست محیطی در مورد انتشار دی اکسید کربن در جو، مفید باشد.

منبع
ماده معدنی اصلی آن زیرکون (سیلیکات زیرکونیوم، ZrSiO4) است. بصورت تجاری در فرآیند کرول (Kroll) ، بوسیله کاهش کلراید با منیزیم تولید می شود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها