افسانه ها سرگذشت مروارید

در بسیاری از کشورها و یا مناطق جهان، از زمانی که مروارید وجود داشته، باید داستانی زیبا در مورد آن نیز باشد. برای خواندن این افسانه های زیبا که از مرواریدها الهام گرفته اند با ما همراه شوید.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


هیچ کس نمی داند چه زمانی یک نفر برای اولین بار صدف را باز و یک مروارید پیدا کرد. با درخشش درونی لطیف و رنگین کمانی اش، اولین مروارید احتمالا مانند یک هدیه جادویی از خدایان به نظر می رسیده است. مرواریدها بر خلاف سایر سنگ های قیمتی هستند، چرا که برای افزایش زیبایی طبیعی خود لازم نیست تراش و پولیش بخورند - آنها به خودی خود این زیبایی را کسب می کنند. تعجبی ندارد که مرواریدها همواره بخاطر زیبایی، کمال و نادر بودنشان گرانبها به شمار رفته اند.

به مدت هزاران سال، مرواریدها سنگ های قیمتی منحصر به فرد خانواده سلطنتی و اشراف هر فرهنگی بوده اند. در چین، بیش از 5 هزار سال برای تزئین تاج پادشاهان، ردای زنان اشرافی و مجسمه های مقدس بودا از آنها استفاده می کردند.

در روم باستان و قرون وسطی در فرانسه، تنها اشراف مجاز به استفاده از مروارید بودند. در دوران الیزابتی انگلستان، تنها خاندان سلطنتی می توانستند آنها را مورد استفاده قرار دهند. مرواریدها با ثروت، مقام و قدرت همراه شده و مردم عادی نیز به عنوان نمادی از این چیزها، نسبت به این گوهر زیبا تمایل پیدا کرده بودند. در طول تاریخ، میلیون ها نفر از مردم مشتاق استفاده از مروارید بوده اند.

مصریان باستان آنقدر مروارید را ارزشمند می پنداشتند که با آنها به خاک سپرده می شدند. بنا به گزارش ها، کلئوپاترا (Cleopatra ) تنها برای برد در شرط بندی که با مارک آنتونی بسته بود، مبنی بر اینکه او می تواند ثروت کل کشور را تنها در یک وعده غذایی مصرف کند، یک مروارید را در یک لیوان نوشیدنی حل کرد و آن را نوشید. در طول تاریخ جهان ، فرهنگ های مختلف معانی مختلف دیگری نیز به مروارید اختصاص داده اند.

یک افسانه قدیمی عربی به شکلی لطیف تشکیل مروارید را تشریح می کند. طبق این اعتقاد، درون قطرات شبنم که از آسمان به اقیانوس فرو می ریزد و از نور مهتاب انباشه شده، توسط صدف بلعیده می شود.

در یونان باستان، تصور بر این بود که مروارید با عشق و ازدواج همراه است. افسانه ونوس (Venus) / آفرودیت (Aphrodite) ( الهه عشق ، زیبایی و لذت) که از دریا با قطرات آب بیرون می آید و این قطرات تبدیل به مروارید می شوند، نشان می دهد که مروارید تمام این " فریبندگی " الهه عشق را داراست.
عبرانیان باستان معتقد بودند که خدا برای تزئین باغ عدن (Garden of Eden) از مروارید استفاده کرده است. بانوان رومی معتقد بودند که مرواریدها خوش شانسی آورده و ثروت را جذب می کنند. در چین، مروارید نمادی از زیبایی بی نظیر دختر افسانه ای ژیشی (XiShi یا Shecy ) می باشد.

تقریبا در طول کل تاریخ ثبت شده، مرواریدها آنقدر با ارزش و نادر بودند که جز خانواده سلطنتی و اشراف، کسی قادر به پرداخت هزینه آنها نبود. با این حال، با توجه به پیشرفت در کشت مروارید و تکنولوژی برداشت و رشد، مرواریدها در حال حاضر مقرون به صرفه و قابل دسترس برای همگان هستند. امروز ، شما می توانید همان رشته مرواریدی را به گردن بیاویزید که دویست سال پیش تنها یک ملکه می توانست از آن استفاده کند. مرواریدها امروزه به عنوان جواهری دوست داشتنی، گرامی داشته می شوند. آنها هدیه ای جذاب محسوب شده و معمولا به عنوان ارثیه ای ارزشمند به نسل های بعدی منتقل می شوند.

مرواریدهای معروف جهان
مروارید لائو-تزه (Lao-tze): بزرگترین مروارید جهان، مروارید Lao-tze است که در سال 1934 توسط یک غواص مسلمان فیلیپینی ناشناس در خارج از جزیره پالاوان (Palawan) یافت شد. در سال 1936 یک رئیس قبیله بابت نجات زندگی پسرش، این مروارید را به ویلبر داول کاب (Wilbur Dowell Cobb) هدیه داد.

مروارید آسیا (Asia): در قرن هفدهم در هندوستان یافت شد. پس از محاصره دهلی نو، این مروارید جزو اموال شاه پارس ( ایران امروز ) شد، که او نیز به نوبه خود آن را به امپراتور چینی، Qianlong داد.
مروارید سلطنتی هنگ کنگ (The Imperial Hong Kong Pearl): مروارید سلطنتی هنگ کنگ در Pinctada Maxima تشکیل شد. منشاء این مروارید نامشخص بوده و اعتقاد بر این است که زمانی به خانواده سلطنتی چین (Royalty of China) تعلق داشته و بعد توسط امپراطوری هنگ کنگ در دهه 1940 خریداری گردید.

مروارید امید (Hope pearl): مروارید امید یک مروارید 450 قیراطی و یا 4 اونسی به شکل قطره (اشک) است. مروارید امید ، یکی از بزرگترین مرواریدهای آب شور موجود، اولین بار توسط هنری فیلیپ هوپ (Henry Philip Hope) در قرن نوزدهم تصاحب شد. این مروارید در موزه تاریخ طبیعی انگلیس به نمایش گذاشته شده است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها