انواع مروارید

مروارید Akoya مروارید های Akoya مروارید های سنتی ای هستند که غالبا مردم به آنها توجه داشته و آرزوی داشتنش را دارند. این مروارید ها غلتان، سفید و با درخشش بسیار بالا هستند. اولین نمونه های کشت مروارید های غلتان در جهان در اوایل قرن بیستم توسط میکی موتو صورت گرفت.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو



مروارید های Akoya (نام گذاری این مروارید ها به دلیل رشد مروارید در صدفی به همین نام است) در آب های شور پرورش می یابند. نام اصلی این مروارید ها Pinctada fucata martensii می باشد. این نوع مروارید، مخصوص و بومی آب های ژاپن است، اما در چین، آسیای جنوبی و خلیج فارس نیز وجود دارد.

بیشتر مروارید های Akoya غلتان و یا شبه غلتان بوده و قطر آنها بین 6 تا 8 میلی متر می باشد. اگرچه اکثر مردم، مروارید Akoya را به صورت رشته های مروارید سفید ارائه می دهند؛ در صورتی که این مروارید دارای رنگ های متنوع طبیعی دیگری نیز است.

رنگ پایه و بدنه این مروارید سفید، کرم و صورتی بوده که غالبا با رنگ گلی و یا عاجی نیز همراه می شود. اصلی ترین وجه تمایز مروارید Akoya با دیگر مروارید ها شفافیت و درخشش بسیار بالای این نوع مروارید است. همین درخشندگی، این مروارید را در جایگاهی متفاوت با سایر مروارید ها قرار می دهد.

با کیفیت ترین مروارید Akoya از خود درخشندگی بسیار بالا با خاصیت آینه وار را به نمایش می گذارد. کیفیت پوسته یک مروارید نیز یکی از مهمترین عواملی است که میزان درخشندگی مروارید را بیان می دارد.

به دلیل سردی دمای آب در دریاهای ژاپن، لایه های آراگونیت پلاکت های مروارید های Akoya به طور طبیعی منسجم تر از مرواریدهای Akoya تولید شده در آب های گرم است. به همین دلیل مروارید های Akoya تولید شده در آب های ژاپن درخشش بیشتری را از خود به نمایش می گذارند. البته به جز دمای آب، سلامتی صدف میزبان مروارید و محیط پرورش آن نیز در درخش و براقی مروارید تأثیر دارد.

مروارید های تاهیتی
مرواریدهای تاهیتی، به دلیل نما و ظاهر عجیب و غریبی که دارند، معروف می باشند. این نوع مروارید نگرش و سلیقه انتخاب مروارید را با پیدایش خود در اواسط سال 1970 تحت تأثیر قرار داد. مرواید تاهیتی در صدف های لبه مشکی به نام Pinctada margaritifera cumingii پرورش یافته و بومی نواحی پولینزی فرانسه هستند. مروارید های تاهیتی همچنین به عنوان مروارید های مشکی نیز معروف است. ولی این نام، افراد را به اشتباه می اندازد.

زیرا مرواریدهای تاهیتی به طور کامل سیاه نیستند. درواقع مرواریدهای تاهیتی تنوع زیادی از رنگ ها را از خود به نمایش می گذارند. رنگ های مروارید تاهیتی می تواند خاکستری، سیاه یا قهوه های باشد که به همراه خود رنگ آبی تا سبز، ارغوانی، سبز مایل به زرد و یا صورتی را به تصویر بکشند. حدود 40 درصد از مروارید های تاهیتی دایره بوده و مابقی باروک هستند.

قطر بیشتر مروارید های تاهیتی بین 9 تا 14 میلی متر است (میانگین 9.5). کمیابی، زیبایی خیره کننده، کیفیت بالا و درخشش فوق العاده، این نوع مروارید را تبدیل به گنجینه ای گرانبها کرده است. برخی اوقات این جلوه و درخشندگی به قدری زیاد است که رنگ مروارید را تبدیل به رنگ های متالیک می کند. این خصوصیات رنگی همراه با ظاهر زیبای مروارید تاهیتی، سبب ارزشمند شدن این مروارید شده است.

مروارید های دریای جنوب
مرواریدهای دریای جنوب، در بین تمامی انواع مروارید ها بزرگتر و با ارزش تر می باشند. این نوع مروارید در صدف ماکسیما (صدف آب های شور) پرورش یافته و بومی آبهای گرم شمال استرالیا، اندونزی، فیلیپین و برمه است.
اگر صدف مروارید های Akoya و تاهیتی را با مروارید دریای جنوب مقایسه نماییم، متوجه می شویم که صدف دریای جنوب تا 30 سانتی متر می تواند رشد پیدا کند.

دو نوع صدف ماکسیما (P. maxima) به شکل لبه نقره ای و لبه طلایی در طبیعت وجود دارد. صدف های لبه نقره به فراوانی در سواحل شمال غربی استرالیا به چشم می خورد که این نوع صدف مروارید های سفید تا نقره ای را می سازند. صدف های با لبه طلایی نیز غالبا مروارید هایی با رنگ زرد تا طلایی را پرورش می دهند. این رنگ از مروارید آب های جنوب در فیلیپین و اندونزی یافت می شود.

به طور کلی قطر مروارید های آب های جنوب بین 8 تا 20 میلی متر می باشد (به طور میانگین 13 میلی متر). بر خلاف مروارید های Akoya و تاهیتی، مروارید های آب های جنوبی دارای درخشش اطلسی هستند. به دلیل اینکه در دمای گرم آب تولید شده و زمان تشکیل آنها نیز طولانی است، پوسته آنها نازک تر(سختی خیلی کمتر) بوده و درخشش مات و اطلسی دارد. جالب است بدانید که تمامی مروارید های دریای جنوب، طلایی و یا نقره ای نیستند.

در حقیقت آنها نیز طیف وسیعی از رنگ ها مانند کرم، نقره ای، زرد و طلایی را به نمایش می گذارند. به علاوه این رنگ ها نیز ممکن است با صورتی، سبز و آبی نیز همراه باشد. به دلیل اندازه و نوع درخشش این نوع مروارید، مروارید آب های جنوب از بسیاری از مروارید های شفاف و براق جذاب تر و پرطرفدار تر هستند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها