اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فرار نفتی طلا از «حبس بازه‌ای»

بازار نیویورک، مهم‌ترین بازار معاملات طلا، پنج‌شنبه همزمان با برگزاری نشست مهم اوپک تعطیل بود تا اثر تصمیم‌های کشورهای صادرکننده نفت بر فلز زرد، بیشتر در روز جمعه به چشم بیاید.



اونس در بیشتر مقاطع دو هفته کاری گذشته پیرامون مرز روانی 1200 دلار گرفتار «حبس بازه‌ای» بود، اما تصمیم کشورهای صادرکننده نفت برای عدم تغییر در میزان تولید با وجود سقوط قیمت‌ها، هر اونس فلز زرد را پس از حدود 10 روز کاری وارد محدوده 1180 دلار کرد.

اونس فلز زرد که چهارشنبه روی قیمت 1198 دلار ایستاده بود، پنج‌شنبه در بازارهای فعال حتی قیمت 1181 دلار را هم تجربه کرد و در نهایت به قیمت 1189 دلار رسید.

بازار نیویورک روز پنج‌شنبه به مناسبت «عید شکرگزاری» تعطیل بود، اما این بازار روز جمعه تحت‌تاثیر ادامه افت بهای نفت، اونس را با کاهش مجدد مواجه کرد. هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1182 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

اونس روز چهارشنبه هم مانند روزهای قبل از آن، ثباتی نسبی را تجربه کرد. اخبار بنیادین افزایشی و چشم‌انداز کاهشی نمودارهای فنی در این روز اثر یکدیگر را خنثی کردند. در این روز در واقع نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان، تحت‌تاثیر آرامش بازار بود.

بازار نیویورک چهارشنبه یکی از خلوت‌ترین روزهای کاری خود در سال 2014 را تجربه کرد. نبود شمار قابل توجهی از معامله‌گران، باعث شد بازار واکنش واضحی به داده‌های اقتصاد ایالات‌متحده نداشته باشد. چهارشنبه، یکی از مقام‌های بانک مرکزی اروپا اشاره کرد که این نهاد ممکن است از اوایل سال 2015 خرید اوراق قرضه دولتی (تسهیل کمی) را آغاز کند. این ملاحظات معاون بانک مرکزی اروپا تا حدی برای ناظران بازارهای اروپایی ناامیدکننده بود، چراکه تصورها بر این بود که این بانک در نشست 4 دسامبر خود تسهیل کمی را قطعی خواهد کرد.

در سومین روز کاری هفته آلمان اوراق ده ساله دولتی منتشر کرد که بازدهی متصور آنها 74/0 درصد است. خرید این اوراق نشانه آن است که اقتصاد اروپا چنان گرفتار است که برخی حتی چنین اوراقی را امن می‌دانند.

خبر خوب برای طلا در روز چهارشنبه این بود که برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که تقاضای فیزیکی برای طلا در چین و هند ادامه خواهد داشت.

مهم ترین خبر روز پنج‌شنبه برای بازار طلا برگزاری نشست کشورهای صادرکننده نفت در وین بود. نفت چندی است به دلیل سیاست‌های خاص عربستان، نگرانی‌ها درباره رشد اقتصاد جهان و البته تقویت دلار به کمترین سطح قیمتی خود در 4 سال گذشته رسیده است.

سقوط نفت در هفته‌های گذشته همسو با تقویت دلار در جهت فشار بر بازار طلا عمل کرده است. از این رو تصمیم کشورهای عضو اوپک برای ناظران و حاضران بازار فلزهای گرانبها نیز بااهمیت بود. در این نشست به دلیل اختلاف شدید، در نهایت تصمیمی برای کاهش تولید گرفته نشد تا طلا دوباره روند کاهشی شدیدی به خود بگیرد.

نفت خام حالا کمترین میزان قیمت خود در بیش از 4 سال گذشته را تجربه می‌کند. با ادامه سقوط بهای نفت خام که در هفته‌های گذشته پس از تقویت ارز ایالات‌متحده، دومین عامل مهم کاهشی بازار طلا بوده، طلا پنج‌شنبه از مرز روانی 1200 دلار فاصله گرفت. روز جمعه با ادامه فعالیت بازار نیویورک، اونس تا لحظه تنظیم این گزارش به بهای 1182 دلار رسید.

شاخص دلار هم روز جمعه رشد داشت. بیشتر شاخص‌های نفتی هم‌اکنون پیرامون مرز 70 دلار نوسان می‌کنند و افت بیشتر آنها دور از ذهن نیست. به این ترتیب طلا پس از سه هفته افزایش قیمت با افت مواجه شد. اونس هفته را با قیمت 1202 دلار آغاز کرد، در روزهای اول و دوم هفته قیمت‌های 1198 و 1201 دلار را ثبت کرد و با روندی که شرح آن رفت به محدوده 1180 دلار بازگشت.

دومین داده مهم هفته اعلام ابتدایی از میزان تورم اروپا بود که جمعه اعلام شد. تورم 3/0 درصدی اعلام شده، نشان می‌دهد تورم معکوس به شدت اقتصاد قاره سبز را تهدید می‌کند. قیمت نهایی روز جمعه که هم از نشست اوپک و هم از شاخص بهای مصرف کننده اروپا تاثیر گرفته مهم است.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد