اونس طلا2384.79
مظنه16,596,000
18 گرم3,831,200
ارزش سکه37,390,788
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,950,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

اونس همچنان با مرز روانی درگیر است

مهم‌ترین خبر بازارهای جهانی ارز همچنان نوسان اونس طلا پیرامون مرز روانی 1200 دلار است. در این شرایط برخی از احتمال گذار طلا از سطوح به نسبت پایین در درازمدت می‌گویند، گرچه بسیاری از پیش‌بینی‌ها کاهشی مانده است.



هر اونس فلز زرد که هفته کاری گذشته را با بهای 1202 دلار به پایان برده بود، در نخستین روز کاری به بهای 1198 دلار رسید. روز سه‌شنبه نیز تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1198 دلار برای اونس رقم خورد.

افت 4 دلاری روز دوشنبه عمدتا ناشی از کاهش خرید طلا به عنوان سرمایه امن به دلیل رشد بازارهای دارایی بود. البته فلز زرد در روز اول هفته از قیمت کف خود در این روز بالاتر ایستاد.

دوشنبه بازارهای سهام رشد داشتند تا اونس افت کند، اما با افت دلار طلا کمی رشد کرد. بازارهای سهام ایالات متحده شروع خوبی در هفته داشتند و نزدیک بالاترین سطح در چند سال گذشته نوسان کردند. عملکرد خوب بازارهای سهام عامل کاهشی عمده‌ای برای بازار کالاهای خام شامل بازار فلزهای گرانبها است.

دلار نیز همچنان فشار خود را روی بازار حفظ کرده است. دلار قوی تاثیر عمده‌ای روی طلا دارد. شاخص دلار دوشنبه به بالاترین سطح خود در 4 سال گذشته نزدیک شد، اما سودگیری معامله‌گران بازار ارز باعث افت آن در ادامه روز شد. بازارهای سهام اروپا هم دوشنبه رشد خوبی داشتند؛ چراکه بانک مرکزی اروپا محرک‌های پولی تازه‌ای را اعلام کرده است.

دیگر بازارهای سهام جهان هم به دلیل خبر روز جمعه چین مبنی بر تشدید سیاست‌های انبساطی در این کشور رشد داشتند. با این همه عملکرد خوب بازارهای سهام جهان نشانه بهبود وضعیت اقتصاد دنیا نیست.

بازارهای سهام فعلا بهترین میدان عمل هستند و نگرانی‌ها درباره رشد و تورم معکوس ادامه دارد. دوشنبه گزارش اعتماد کسب و کار آلمان توسط موسسه Ifo منتشر شد که این شاخص را برای ماه نوامبر 7/104 نشان می‌داد. این رقم در ماه اکتبر 2/103 اعلام شده بود.

این نخستین رشد این شاخص در چند ماه گذشته و بهتر از انتظارها بود. با این همه نگرانی درباره اقتصاد اروپا پابرجا است. اونس روز گذشته تا لحظه تنظیم این خبر به نوسان پیرامون مرز روانی ادامه داد.

بیشترین و کمترین قیمت‌های ثبت شده تا زمان نوشته شدن این گزارش 1203 و 1189 دلار بود. می‌توان گفت که طلا در هفته کاری جاری ثباتی نسبی را تجربه کرده که با توجه به روند هفته گذشته، به معنای تداوم نوسان حول و حوش مرز 1200 دلار است.

این ثبات نسبی با توجه به انتظار برای نشست روز پنج‌شنبه اوپک و همچنین همه پرسی 30 نوامبر سوئیس درباره ذخایر طلا قابل درک است. روز سه‌شنبه شاخص دلار تا لحظه تنظیم این گزارش افت داشت. ارزش دلار همچنان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده روند طلا مانده است. سه‌شنبه برآورد رشد تولید ناخالص ملی آمریکا نیز در ساعت 17 منتشر شد.

بنابر گزارش‌ها اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم 9/3 درصد رشد کرده است. اثر این داده را بر بازار طلا و بازار ارز در گزارش فردا بررسی خواهیم کرد. چندی پیش اونس تحت‌تاثیر تقویت دلار و احیای اقتصاد آمریکا تا محدوده 1130 دلار هم پایین رفت تا برخی کارشناسان از سقوط آن به مرز 1000 دلار هم بگویند، اما بازگشت آن به مرز 1200 دلار حتی پیش‌بینی‌های کاهشی را نیز تعدیل کرده است.

بسیاری از پیش‌بینی‌های میان مدت و بلندمدت کاهشی مانده‌اند، با این همه پیش‌بینی‌هایی نیز وجود دارد که از رشد قابل توجه ارزش فلز زرد می‌گویند.

تحلیلگر و استراتژیست ارشد اقتصادی موسسه Capital Economics می‌گوید که قیمت جهانی طلا تا 2 سال آینده به بیش از 1400 دلار در هر اونس خواهد رسید. البته موسسه کاپیتال اکونومیکس اعلام کرده که شرایط بازار طلا در سال 2014 میلادی چندان رضایت بخش و امیدوار‌کننده نبوده و قیمت طلا احتمالا تا پایان امسال نزدیک به 1200 دلار تثبیت خواهد شد.

تحلیلگران Commerzbank آلمان نیز معتقدند که بهای طلا در شرایط کنونی شکننده است، ولی در بلند مدت احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. سه‌شنبه بازارهای جهانی ارز و سهام نیز اخبار جالب توجهی داشتند.

مهم‌ترین خبر بازارهای ارز در دومین روز کاری هفته رشد ین ژاپن در پی انتشار صورتجلسه نشست‌های پیشین بانک مرکزی این کشور بود. ین هفته گذشته بدترین نرخ برابری خود را مقابل دلار در 7 سال گذشته تجربه کرده بود.

در این روز بازارهای سهام اروپا به بهترین سطح خود در دو ماه گذشته رسیدند که این رشد هم ناشی از تاکید بانک مرکزی اروپا بر تحریک اقتصاد بود.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد