اونس طلا2328.18
مظنه15,362,000
18 گرم3,546,300
ارزش سکه34,610,586
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,100,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

غلبه عرضه بر تقاضا در بازار ارز

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام پیش‌بینی نرخ 2850 تومانی برای دلار در بودجه سال 1394، درخصوص برخی از موضوعات پولی و ارزی کشور نظرات خود را اظهار کرد.



سیف در اظهارات خود، تاکید کرد که کسری بودجه دولت در سال جاری با استقراض از بانک مرکزی جبران نمی‌شود، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان سال تعدیل می‌شود و بانک‌های متخلف با جریمه‌هایی روبه‌رو خواهند شد. سیف همچنین با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص، اعمال‌نظر رئیس‌جمهور روی بانک مرکزی را بهتر از کنترل دستگاه‌های دیگر روی این نهاد دانست.

دلار 2850 تومانی در بودجه
به گزارش خبرگزاری‌ها، ولی‌الله سیف درخصوص زمان مورد نظر برای اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز قطعی است، ولی فعلا بنای اجرای آن را نداریم و برای تصمیم‌گیری در این باره فعلا تابع شرایط بین‌المللی هستیم. زمانی اجرای این سیاست مناسب خواهد بود که اطمینان خاطری از ارتباطات کارگزاری بین‌المللی نظام بانکی به‌وجود بیاید و نقل و انتقالات سهولت لازم را پیدا کند.
سیف درباره نرخ دلار در بودجه 94 گفت: نرخ دلار در بودجه هنوز قطعی نشده است، چون تا آخرین لحظه ارسال به مجلس ممکن است تغییراتی در بودجه اعمال شود، اما الان تصور بر 2850 تومان است.

غلبه عرضه بر تقاضا در بازار ارز
وی درباره پیش‌بینی بازار ارز و طلا با توجه به مذاکرات هسته‌ای اخیر، اظهار کرد: شرایط کاملا عادی است و موضوع خاصی که در بازار شوک ایجاد کند، وجود ندارد. پیش‌بینی می‌کنم آرامش بیشتری را به دلیل نوع نتایجی که حاصل شد، داشته باشیم. عوامل بنیادی بازار در وضعیت تعادلی کامل وجود دارند، میزان عرضه و تقاضا در بازار تعادل نسبی مطلوبی دارد و بانک مرکزی هم این را کنترل می‌کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر برخی مواقع نوسانی در بازار ارز مشاهده می‌شود، بیشتر تحت‌تاثیر خبرهای موقت زودگذری است که اثری را می‌گذارد و بعد خنثی می‌شود و به تعادل واقعی قبلی بازمی‌گردد. این عضو دولت یازدهم در همین ارتباط تصریح کرد: این زمینه وجود دارد که تا حدودی به خاطر غلبه عرضه بر تقاضا، مقداری کاهش در بازار ارز شاهد باشیم. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تاثیر آزادسازی ماهانه دارایی‌های بلوکه شده ایران در طول مذاکرات هسته‌ای بر بازار داخلی، گفت: این موضوع تعادل را تقویت می‌کند. ما از امکانات موجود برای تامین نیازهای وارداتی کشور استفاده خواهیم کرد و عرضه فعلی، تقاضا را جبران کرده و از این جهت به تعادل بازار کمک می‌کند.

کسری بودجه از پایه پولی جبران نمی‌شود
سیف درخصوص استقراض دولت از بانک مرکزی با کاهش درآمدهای نفتی، اظهار کرد: دولت بهترین نوع رفتار را با بانک مرکزی دارد و با حساسیت نسبت به استفاده از منابع بانک مرکزی رفتار می‌کند. البته اقلامی از گذشته جزو تعهدات بانک مرکزی بوده و ممکن است شاهد نوساناتی باشیم ولی برای نیاز‌های جاری دولت نگاهش به سمت بانک مرکزی نیست.

اعمال‌نظر رئیس‌جمهور بهتر از دستگاه‌های دیگر است
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاثیر آن بر استقلال بانک مرکزی گفت: مهم‌ترین موضوع در استقلال بانک مرکزی، این است که سیاست پولی باید مستقل از سیاست مالی و بودجه باشد. سیف ادامه داد: اقتضای کشور این است که بانک مرکزی در عین حال که از مسوولیت‌های اجرایی منفک باشد، تصمیم‌گیر اصلی درخصوص آن رئیس قوه‌مجریه باشد نه دستگاه‌های دیگر و در این صورت، استقلال در وحدت مدیریت بانک مرکزی بهتر خواهد بود.
سیف با اشاره به اینکه «بالاترین مقام اجرایی کشور رئیس قوه مجریه است»، نتیجه اعمال‌نظر دستگاه‌های دیگر را مخدوش شدن استقلال بانک مرکزی دانست و تاکید کرد: نوع نگاه رئیس جمهور در استقلال بانک مرکزی بسیار موثر است. اگر رئیس دولت نگاه درستی به نهادها و رسالت‌ها داشته باشد و درک مناسبی از نوع ایفای نقش بانک مرکزی داشته باشد، بهترین شرایط استقلال وجود دارد که البته این وضعیت هم‌اکنون
وجود دارد.

بدهی بانک‌ها تا پایان سال تعدیل می‌شود
رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه درباره وضعیت پایه پولی و نقدینگی کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: «یکی از اقدامات مثبت این بود که اجزای نقدینگی و پایه پولی با دقت کنترل می‌شود و بر همین اساس پایه پولی کشور رشد منفی داشته، اما ضریب فزاینده پولی باعث رشد نقدینگی شده است. البته از 29 درصد رشد نقدینگی، حدود 5/3 تا 4 درصد آن به دلیل گسترش شبکه نظارتی است که در سال‌های گذشته تحت نظارت قرار نداشت و وارد آمار نمی‌شد.»
وی ادامه داد: «بدهی بانک‌ها عمدتا مربوط به بانک‌های تخصصی است و بانک مرکزی سخت گیری زیادی در این خصوص انجام نداده است. البته این بدهی تا پایان سال تعدیل می‌شود، زیرا عمدتا در بخش کشاورزی و ... است و خواستیم که تقویت این بخش‌ها در این مقطع انجام شود.»

وضعیت متزلزل موسسات غیرمجاز
سیف در ادامه اظهار کرد: لازم است در فعالیت کلیه نهادهای فعال در بازار پول، انضباط کاملی ایجاد شود و بانک مرکزی مسوولیت برقراری انضباط را دارد. به گفته سیف، مهم‌ترین نهادهایی که در حال حاضر در معرض تزلزل قرار دارند، نهادهایی هستند که مجوزی از بانک مرکزی ندارند و به همین دلیل این بانک نظارتی بر آنها ندارد. رئیس‌کل بانک مرکزی به سپرده‌گذاران توصیه کرد: افراد در زمانی که سپرده‌گذاری انجام می‌دهند، باید به مجوز موسسه یا بانک مورد نظر توجه داشته باشند و تنها بر اساس نرخ سود تصمیم‌گیری نکنند، بلکه به ریسک آن نیز توجه کنند.
وی ادامه داد: موسسات و بانک‌هایی که مجاز هستند حتی در صورتی که مشکلات مالی داشته باشند، تحت نظارت بانک مرکزی هستند و بر آنها نظارت می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص وضعیت ارجاع پرونده چند بانک متخلف به هیات انتظامی بانک‌ها نیز گفت: یکی از عوامل به‌هم ریختن نرخ سود در بازار، موسسات غیرمجاز است که به دلیل آنکه سود‌های بالاتری ارائه می‌کنند، مردم به آنها گرایش می‌یابند. هر موسسه ای که خلاف کند با آنها برخورد می‌شود که مجازات آنها، جریمه نقدی و سلب صلاحیت است.

نرخ کارمزد و نرخ سود
سیف همچنین درخصوص کارمزد کارتخوان‌ها و بررسی آن در شورای پول و اعتبار گفت: بانک مرکزی در حال بررسی دریافت کارمزد کارتخوان‌ها است و گزارش‌هایی تهیه شده که به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد شد. وی درخصوص بررسی کاهش نرخ سود توسط شورای پول و اعتبار تصریح کرد: قرار نیست نظام بانکی نرخ سود دستوری داشته باشد، اما نرخ سود طبیعتا از روند تورم پیروی خواهد کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد