اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بودجه ۹۴ سنگ محک سیاست اقتصاد مقاومتی/ یک روز از مهلت تمدید توافق موقتی ژنو مانده/ تعرفه اینترنت موبایل کاهش یافت

وعده و وعیدهای هر روزه برای آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده، دلایل رشد بدهی‌های بانکها به بانک مرکزی و دولت به بانکها، تقاضای روسیه از ایران برای واردات شیر خشک و پنیر و.... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.


گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه دوم آذرماه 1393 به شرح زیر است:

* بودجه 94 سنگ محک سیاست‌ اقتصاد مقاومتی/ لایحه بودجه امروز در راه دولت

شمارش معکوس ارائه لایحه بودجه 94 در حالی شروع شده است که مغفول ماندن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سایه مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها به مطالبه عمومی برای همگان تبدیل شده که بر این اساس سنگ محکی برای دولت در بودجه سال آینده تلقی می‌شود.

چند نکته قابل تأمل در بودجه 94 در راستای تبیین سیاست‌های اقتصادی مدنظر کارشناسان و نیز رویکردهای اقتصاد مقاومتی وجود دارد که برای همه در شرایط کنونی تحریم‌ها و نگاه‌های ظالمانه دیگر کشورها و نیز تقویت تولید داخل برای خروج از رکود بیش از پیش پررنگ جلوه می‌کند.

* برنامه نامعلوم اقتصاد در فردای پایان تحریم

فردا، سوم آذر ماه موعدی است که شمارش معکوس برای اعلام نتایج مذاکرات آغاز شده است و بدون تردید به نتیجه رسیدن یک سال چانه‌زنی اقتصاد را وارد فضای تازه‌ای خواهد کرد، فضایی که از یک سو امیدبخش و از سوی دیگر نگران‌کننده است.

در عین حال و علی رغم اینکه فردا روز موعود برای به نتیجه رسیدن توافق جامع هسته‌ای اعلام می‌شود تحلیل‌گران سناریوهای مختلفی را برای مذاکرات پیش بینی می‌کنند، رسیدن به توافق و رفع تحریم ها که بدون تردید گشایش‌هایی را در تجارت و اقتصاد ایجاد خواهد کرد، تمدید دوباره مذاکرات و ادامه گفت و گوها در ماه‌ها و شاید حتی روزهای آینده؛ و سناریویی که ممکن است حتی به عدم توافق منجر شود.

* یک روز مانده از مهلت تمدید توافق موقتی ژنو/پول‌های بلوکه شده ایران کامل پرداخت نشد

تنها یک روز باقی مانده از مهلت تمدید توافق موقتی ژنو، موعد پرداخت آخرین قسط از 2.8 میلیارد دلار دارایی نفتی بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی است و هنوز پول‌های بلوکه شده ایران بر اساس توافق ژنو کامل پرداخت نشد.

از مفاد این دوره تمدید نیز آزادسازی 2.8 میلیارد دلار دیگر از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران بود که قرار شد تا طی 6 مرحله و به فاصله هر 3 هفته یک بار به این مبالغ به حساب بانک مرکزی ایران در کشورهای ثالث واریز شود.

* تغییرات بودجه با تصویب لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه دولت برای سال آینده دوبخشی ارائه می‌شود که بخشی از آن مربوط به احکام بودجه 94 و بخش دیگر مربوط به دائمی شدن برخی احکام در قالب لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی است.

غلامرضا کاتب با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور پروژه‌های نیمه تمام است، تصریح کرد: اکنون 2900 پروژه نیمه تمام ملی اعتباری بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان نیاز دارد و همچنین در جدول 20 نزدیک به 274 پروژه نیمه تمام دیده می‌شود.

* روند نزولی شاخص بورس متوقف شد/روند مثبت شاخص سوار بر خودرویی‌ها

شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته به روند نزولی روزهای گذشته پایان داد و با تأثیر مثبت بانک‌ها و خودرویی‌ها 347 واحد افزایش یافت. بر اساس این گزارش بانک ملت، بانک تجارت، گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران، بانک پاسارگاد، ایران خودرو، سایپا، بانک انصار، صنایع شیمیایی، سرمایه‌گذاری خوارزمی و تایدواتر خاورمیانه بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

همچنین، هلدینگ پتروشیمی، گروه بین‌المللی سرمایه‌گذاری امید، گسترش نفت و گاز پارسیان و سیمان فارس و خوزستان بیشترین تأثیر منفی را داشتند.

* اقتصاد مقاومتی رویکردی برای مقابله با چالش‌های احتمالی پس از توافق

با نزدیک شدن ایران به توافق احتمالی با غرب این سوال مطرح می‌شود که آیا پس از توافق جنگ‌ اقتصادی که 35 سال گذشته علیه ایران شاهد بودیم تمام می‌شود؟ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی رویکردی برای مقابله با چالش‌های احتمالی پس از توافق نیز است.

میز مذاکره اگر چه می تواند به نزدیک شدن مواضع دو طرف در حوزه های مورد اختلاف تعبیر شود و پایان موفقیت آمیز مذاکرات نیز به رسیدن به تعادل و تفاهم دو جانبه و توافق تفسیر شود اما می توان اطمینان داشت که این پایان تلاش های غرب برای تضعیف و یا مقابله با ایران نخواهد بود.

* تعرفه اینترنت موبایل کاهش یافت/ بازگشت تعرفه از 2.5 به 0.5 ریال

در جلسه امروز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه اخیر اینترنت آزاد موبایل اصلاح شد و تعرفه از 2.5 ریال به ازای هر کیلوبایت به 0.5 ریال کاهش یافت. یش از این، کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه آزاد اینترنت همراه را 2.5 ریال به ازای هر کیلوبایت تصویب کرده بود که پس از اعلام با واکنش رسانه‌ها نسب به گرانی تعرفه جدید همراه شد.

پیش از جلسه تصمیم‌گیری کمیسیون، صحبت از تعیین تعرفه نیم ریال به ازای هر کیلوبایت اینترنت همراه بود.

* وعده و وعیدهای هر روزه برای آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده/ احتمال تعویق تا سال 94

در حالی که طی یک سال گذشته مسئولان بارها از آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده خبر داده‌اند، اما هنوز پرداخت این تسهیلات اجرایی نشده و 35 هزار خانوار همچنان منتظر و بلاتکلیف هستند.

این در حالی است که مسئولان دولت یازدهم از ابتدا تقریباً هر روز از ناکارآمدی مسکن مهر و مشکلات پیرامونی آن مثل جانمایی نادرست و تورم‌زا بودن آن سخن گفته‌اند اما هیچ برنامه‌ای در حوزه مسکن نداشته و جایگزینی هم ارائه نمی‌دهند.‌ البته قرار است بزودی از طرح جامع مسکن رونمایی شود که هر بار به تاخیر می افتد.

* تقاضای روسیه برای واردات شیر خشک و پنیر از ایران/ خرید تضمینی شیر خام یک هفته به تأخیر افتاد

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه روسیه تقاضای واردات شیر خشک و پنیر از ایران کرده است، گفت: خرید تضمینی شیر خام دامداران از شنبه آینده به قیمت 1440 تومان انجام می‌شود.

سعیدسلطانی سروستانی گفت: اخیراً روسیه تقاضای واردات شیر خشک و پنیر از ایران داشته است که بعد از قرارداد با صنایع لبنی و تولید شیر خشک و پنیر به این کشور صادر خواهد شد.

* بهره مالکانه معادن در بودجه 94 بدون تغییر/ یک ریال از درآمد واگذاری‌ها به ایمیدرو نرسید

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از پیش‌بینی 1300 میلیارد تومانی بهره مالکانه معادن در لایحه بودجه 94 خبر داد و درباره درآمد حاصل از واگذاری‌ها گفت: تاکنون حتی یک ریال از اموال واگذار شده ایمیدرو به این سازمان پرداخت نشده است.

مهدی کرباسیان در ادامه با بیان اینکه اجرای 7 طرح فولادی مدت‌ها بود که معوق مانده بود، گفت: برای اجرای این طرح‌ها 5 شریک انتخاب کرده‌ایم و در حال حاضر بخش تولید آهن اسفنجی این 5 طرح فعال شده و امیدواریم طی 6 ماهه اول سال 94 بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولاد شادگان، سپیددشت چهارمحال، میانه و نی‌ریز به بهره‌برداری برسند.

* دلایل رشد بدهی‌‌های بانک‌ها به بانک مرکزی و دولت به بانک‌ها؛ تسهیلات تکلیفی یا عدم قاطعیت بانک مرکزی؟

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی سه ماه پیش خود علت اصلی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و دولت به بانک‌ها را تسهیلات تکلیفی عنوان کرد، بررسی گزارش شهریور 93 پولی و بانکی حکایت از رشد بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات به بانک مرکزی دارد.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در 12 ماه منتهی به شهریور امسال با 22.5 درصد درصد رشد به 68 هزار و 169 میلیارد تومان و بدهی دولت به بانک‌ها با 33.9 درصد رشد به 92 هزار و 964 میلیارد تومان رسید که از این میزان بیش از 90 هزار میلیارد تومان آن متعلق به دولت بوده است.

* طرح «نکاشت» اطراف دریاچه ارومیه به «تغییر کاشت» تبدیل شد

مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح نکاشت در اطراف دریاچه ارومیه مطرح نیست، گفت: دولت برای احیای دریاچه در نظر دارد با تغییر الگوی کشت بخشی از آب مصرفی در کشاورزی را به دریاچه بازگرداند.

عبدالغفار شجاع افزود: 30 سال پیش در اطراف دریاچه ارومیه حدود 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی وجود داشت که در این مدت این اراضی به 540 هزار هکتار افزایش یافته است و به این دلیل آب‌هایی که از اطراف به دریاچه می‌ریخت به مصرف کشاورزی رسید و کم‌کم این اتفاق منجر به وارد کردن صدمه به دریاچه شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد