اونس طلا2380.69
مظنه16,526,000
18 گرم3,815,000
ارزش سکه37,233,078
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

وام ۳۰میلیونی مسکن مهر تنها برای ۴ استان/ بی‌توجهی تعدادی بانکها و مؤسسات به بخشنامه بانک مرکزی/ صادرات محصولات کشاورزی ایران توسط آذربایجان به روسیه

بازنگری تعرفه گران اینترنت موبایل فردا در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات، اظهارات رئیس سندیکای تولیدکنندگان چوب مبنی بر اینکه در پی توافق هسته‌ای وین افزایش واردات کالاهای خارجی به ایران وجود دارد و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.


گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه اول آذرماه 1393 به شرح زیر است:

* وام 30 میلیونی مسکن مهر؛ حسن ختام دولت احمدی نژاد برای 4 استان/ سایر استان‌ها وام 25 میلیونی می‌گیرند

سقف تسهیلات فردی مسکن مهر در حال حاضر همچنان 25 میلیون تومان است و تنها 4 استان هستند که بر اساس مصوبه دولت دهم سقف تسهیلات مسکن مهر آنها 30 میلیون تومان است.

بنابه این گزارش، علی‌رغم اینکه روز گذشته خبر افزایش سقف وام مسکن مهر به نقل از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی بر روی خروجی برخی رسانه‌ها قرار گرفت، اما گزارش‌ها حاکی از این است که سقف وام مسکن مهر هنور 25 میلیون تومان است و تنها چند استان هستند که سقف وام آنها 30 میلیون تومان است که آنهم مربوط به مصوبه دولت دهم است.

* شاخص بورس 205 واحد دیگر به عقب برگشت/ ارزش معاملات بازارهای سهام 525 میلیارد تومان

شاخص کل بورس با روند کاهشی 205 واحد دیگر به عقب برگشت و در مرز کانال 74 هزار واحد قرار گرفت، اما ارزش معاملات با روندی رو به رشد به 525 میلیارد تومان رسید.

بر اساس این گزارش شاخص کل بورس با وجود افزایش عرضه در گروه‌های فولادی، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و سیمانی روند نزولی به خود گرفت، اما نماد شرکت‌های نفت بهران، بانک ملت، ایران خودرو، نفت پارس، تراکتورسازی ایران، سرمایه‌گذاری ساختمان، گروه مپنا و ایران خودرو دیزل مانع از ریزش بیشتر شاخص شد.

* بی‌توجهی 21 بانک و مؤسسه به بخشنامه بانک مرکزی/ تنها 4 بانک بخشی از اطلاعات خود را منتشر کردند

براساس بخشنامه بانک مرکزی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری باید امروز (اول آذر) اطلاعات درخواست‌شده براساس ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری را منتشر کنند ولی تنها 4 بانک صادرات، کارآفرین، ایران‌زمین و شهر برخی اطلاعات خود را در خروجی سایت‌هایشان قرار داده‌اند.

بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به همراه شرکت پست بانک امروز طبق بخشنامه بانک مرکزی و دستورالعمل «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری» باید اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی (تسهیلات به تفکیک عقود، شاخص‌های مرتبط با اجزای مانده سپرده‌ها و تسهیلات و ...)، اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک (به تفکیک انواع ریسک اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و بازار)، شاخص‌های مرتبط با تسهیلات کلان و تسهیلات به اشخاص مرتبط، سرمایه‌گذاری و مشارکت حقوقی، مطالبات غیر جاری، دارایی‌های ثابت (اموال غیرمنقول و تملیکی) و کفایت سرمایه، اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی (ساختار هیات‌ مدیره و سهامداران و مصوبات مجمع عمومی)، اطلاعات مربوط به رویدادهای بااهمیت شامل تغییر در سرمایه، اعضای هیات‌ مدیره... را روی سایت خود قرار دهند.

* آذربایجان به دنبال خرید محصولات کشاورزی ایران و صادرات به روسیه است/ عدم توان رقابتی صادر کنندگان ایرانی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه به دلیل عدم حمایت‌ دولت، ‌صادرات انار،‌ سیب درختی و کیوی آن هم به صورت محدود به روسیه انجام می‌شود، ‌گفت: آذربایجان به دنبال این است محصولات کشاورزی ایران را خریداری و به روسیه صادر کند.

سیدرضا نورانی افزود: ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه تعرفه ترجیحی ندارد در حالی که برخی از کشورها مانند آذربایجان از تعرفه ترجیحی 18 درصدی برخوردارند و به همین علت هزینه صادرات به روسیه برای آنها ارزان‌تر از ما تمام می‌شوند و آنها می‌خواهند که ما محصولاتمان را به آذربایجان بفرستیم و آنها آن را به روسیه صادر کنند.

* قطع زودهنگام گاز کارخانه‌های سیمان/ توافق با وزارت نفت برای گازرسانی به واحدهای مستقر در مراکز استان

دبیر انجمن صنایع سیمان از قطع گاز برخی واحدهای سیمانی خبر داد و گفت: طبق توافق با وزارت نفت، قرار شد گاز واحدهای سیمانی مستقر در مراکز استان‌ها و یا نزدیک به شهرها قطع نشود و به بقیه واحدها نیز مازوت تعلق گرفت.

عبدالرضا شیخان ادامه داد: در روزهای بعدی نیز در 2 نوبت، گاز کارخانه‌های سیمانی قطع شد و در نهایت با وزارت نفت توافق شد که بر اساس آن قرار شد گاز کارخانه‌های واقع شده در مراکز استان‌ها و یا نزدیک به شهرها قطع نشود، تا آلایندگی کمتری اتفاق بیفتد.

* جنس ایرانی بدون مارک خارجی روی دست می‌ماند/ ضربه بنجل‌های چینی به تولید

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان می‌گوید: آنقدر فرهنگ استفاده از برند خارجی غالب شده که پیراهن‌ تولید داخل را معمولاً با مارک خارجی در بازار می‌فروشیم و وقتی فروشنده با صداقت اعلام می‌کند جنس تولید داخل است، برخی از خرید امتناع می‌کنند.

جواد درودیان افزود: برای تولید پیراهن مردانه بخشی از پارچه مورد نیاز از برندهای درجه یک داخلی استفاده می‌شود و بخشی نیز از کشورهای تایلند، ترکیه، کره جنوبی و مالزی وارد می‌شود که خود علاوه بر ایجاد اشتغال ارزش افزوده نیز ایجاد می‌کند.

* تعرفه گران اینترنت موبایل فردا بازنگری می‌شود/ پیشنهاد کاهش از 2.5 به 0.5 ریال

تعرفه گران نیم‌ ریال به ازای هر کیلوبایت مصرف آزاد اینترنت موبایل فردا در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات اصلاح می‌شود. اخیرا این کمیسیون تعرفه آزاد اینترنت همراه را 2.5 ریال به ازای هر کیلوبایت تصویب کرده بود که پس از اعلام با واکنش رسانه‌ها نسب به گرانی تعرفه جدید همراه شد.

* خرید یک فروند هلیکوپتر‌ آمریکایی/ بومی‌سازی همه رده‌های تعمیراتی هلیکوپتر و اورهال در کشور

مدیرعامل شرکت هلیکوپتری ایران با بیان اینکه تا 15 روز آینده یک فروند هواپیمای بل 412 آمریکایی وارد ناوگان می‌شود، گفت: همه رده تعمیرات هلیکوپتر را در پایگاه شیراز انجام می‌دهیم، هلیکوپترهای کشور را تا مرحله اورهال و چک سه هزار ساعته تعمیرات اساسی می‌کنیم.

سیدمحمود آذین اظهار داشت: شرکت هلی‌کوپتری ایران به عنوان قدیمی‌ترین شرکت هلی‌کوپتری کشور ‌بزرگترین ناوگان هلیکوپتری خاورمیانه را دارد و دارای 30 فروند انواع هلیکوپتر سبک و سنگین ملکی است.

* تقویت تعاونی‌ها راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی است/ تعاون با نرخ سود 22درصد رونق نمی‌گیرد

یک فعال بخش تعاون با بیان اینکه توجه به توسعه و تعالی تعاونی‌ها، راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است،‌ گفت: قوانین لازم برای حمایت از بخش تعاونی وجود دارد اما مشکل این است که این قوانین اجرا نمی‌شود.

به گفته محمدرضا دقیقی، در زمینه اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها نیز وضعیت مناسبی وجود ندارد و بانک توسعه تعاون هم هیچ تسهیلات ویژه‌ای به تعاونی‌ها اختصاص نمی‌دهد و از این جهت تفاوتی با سایر بانک‌ها ندارد و نرخ سود بانکی از 22 تا 25 درصد است که معمولاً بانک نرخ بالاتر را در نظر می‌گیرد.

* مخاطرات موج بی‌رویه واردات در پی توافق هسته‌ای/ حمایت از تولید نیازمند برنامه‌ریزی جدی است

رئیس سندیکای تولید‌کنندگان چوب و کاغذ گفت: در صورت توافق وین احتمال افزایش واردات کالاهای خارجی به ایران وجود دارد که در این صورت باید برای حمایت جدی از تولید داخل، برنامه‌ریزی شود.

ابوالفضل روغنی با بیان اینکه توافق وین در تولید و تجارت کشور بی‌تأثیر نخواهد بود، افزود: اگر همه چیز را به این توافق موکول کنیم، زیان خواهیم کرد و یکی از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، این است که در باغ سبز به ما نشان داده شود، در حالی که دنیا در تجارت به دنبال سود است و طرف مذاکره‌ کننده نیز در پی کسب سود کلان از کشور ما است.

* مقدمات خرید تضمینی شیرخام امروز انجام شد/ ورود طرح به مرحله عملیاتی در 2 روز آینده

رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه مقدمات خرید تضمینی شیر خام امروز در حال انجام است، گفت: خرید تضمینی شیر در یکی 2 روز آینده در 6 استان اجرایی می‌شود.

سیداحمد مقدسی افزود: محدودیتی در مقدار خرید شیرخام از تولید‌کنندگان وجود ندارد و هر مقدار از شیرخام که توسط کارخانه‌ها جذب نشود توسط سازمان تعاون روستایی از تولید‌کنندگان با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 1440 تومان خریداری می‌شود.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد