اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دلار در بازه 3250 تومان تا 3265 تومان حبس شد

از اولین روز آبان‌ماه تا نهمین روز ماه پیش، بهای دلار در بازه 3215 تومان تا 3245 تومان نوسان کرد، اما پس از این تاریخ، از سویی بهای این ارز کمی افزایش یافت و از سوی دیگر دامنه نوسانات شاخص بازار ارز محدود‌تر شد.



ماه گذشته با محدود شدن نوسانات دلار، بهای سکه در بازارهای داخلی بیشتر از تغییرات اونس در بازارهای جهانی پیروی کرد. با سقوط ارزش طلای جهانی به زیر 1200 دلار در هفته دوم آبان‌ماه، بهای سکه نیز با افت مواجه شد. در دومین ماه پاییز، میانگین بهای سکه نسبت به ماه پیش از آن 1/2 درصد افت کرد. همچنین با کاهش نوسانات دلار و حبس شدن قیمت این ارز در بازه 3250 تومان تا 3265 تومان، میانگین قیمتی دلار در آبان‌ماه تنها 3/0 درصد بالا رفت.

19 هزار تومان افت یک ماهه
در هفته انتهایی آبان ماه دامنه تغییرات اونس و دلار محدود بود و به تبع این موضوع، قیمت سکه نوسانات چندانی را تجربه نکرد. در روز انتهایی دومین ماه پاییز، بهای سکه با 2 هزار تومان افت از مرز 920 هزار تومان فاصله گرفت و تا نرخ 916 هزار تومان پایین آمد. از طرفی بهای این فلز گرانبها، در دومین ماه پاییز با افت مواجه شد.

محاسبات یک ماه گذشته نشان می‌دهد که متوسط بهای سکه در آبان 917 هزار تومان بوده است. به این ترتیب میانگین قیمتی این فلز گرانبها نسبت به متوسط قیمتی آن در اولین ماه پاییز به میزان 19 هزار تومان کمتر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این میانگین قیمتی، کمترین متوسط بهای سکه از ابتدای سال جاری است و بهای این فلز از ابتدای سال جاری 5 درصد کاهش یافته است.

ریزش سکه با سقوط اونس
افت قیمتی سکه در ماه گذشته بیشتر ناشی از سقوط بهای اونس در بازار‌های جهانی بود.
سکه که در هفته ابتدایی مهرماه در کانال 930 هزار تومان نوسان می‌کرد، با افت قیمتی طلای جهانی به زیر 1200 دلار، ابتدا به کانال 920 هزار تومان و با افت بیشتر اونس، به کانال 910 هزار تومان وارد شد. با سقوط ارزش طلای جهانی به زیر1150 دلار، سکه در بازارهای داخلی با قیمت‌هایی پایین‌تر از 910 هزار تومان معامله شد و قیمت این فلز در تاریخ 20 آبان به 903 هزار تومان پایین آمد که کمترین بهای این فلز قیمتی در 9 ماه گذشته بود. با وجود اینکه بهای سکه در بازارهای داخلی همسو با افت طلای جهانی پایین می‌آمد، در اکثر موارد بهای این فلز متناسب با افت اونس کاهش پیدا نکرد و حباب قیمتی سکه در نیمی از روزهای آبان ماه مثبت بود. در حالی که در هفته سوم آبان ارزش ذاتی سکه زیر 900 هزار تومان بود، با مقاومت فروشندگان سکه بازار، با قیمت‌هایی بالاتر از 900 هزار تومان معامله شد و قیمت به زیر 900 هزار تومان سقوط نکرد.

کمترین هفته نوسانی آبان ماه
در آخرین روز کاری آبان ماه، بهای دلار نسبت به روز پیشین نوسان نکرد. به این ترتیب از شش روز کاری آخرین هفته ماه پیش، بهای دلار در سه روز تغییری را نسبت به روز قبل تجربه نکرد. بهای این ارز در دو روز ابتدایی هفته با افت قیمتی مواجه شد و از 3265 تومان به 3250 تومان پایین آمد. پس از این دو روز، بهای دلار در 4 روز مانده کاری هفته گذشته، تنها یک نوسان قیمتی را در روز سه شنبه ثبت کرد. بهای دلار در این روز با 5 تومان افزایش به 3255 تومان بالا رفت. بهای این ارز در دو روز انتهایی هفته آخر آبان تغییری نکرد و روی نرخ 3255 تومان ایستاد تا کم نوسان‌ترین هفته این ارز در ماه پیش رقم بخورد.

رفت و برگشت دلار در حبس بازه‌ای
از اولین روز آبان‌ماه تا نهمین روز ماه پیش، بهای دلار در بازه 3215 تومان تا 3245 تومان نوسان کرد، اما پس از این تاریخ، از سویی بهای این ارز کمی افزایش یافت و از سوی دیگر دامنه نوسانات شاخص بازار ارز محدود‌تر شد. از تاریخ 10 آبان بهای دلار تغییرات خود را در بازه قیمتی 3250 تومان تا 3265 تومان ثبت کرد تا محدوده نوسانی این ارز در این محدوده زمانی 20روزه، 15 تومان شود.
در این بازه زمانی دلار در برابر قیمت‌های پایین تر از3250 تومان و بالاتر از 3265 تومان مقاومت کرد و قیمت دلار به نوعی در این محدوه قیمتی(3250 تومان تا 3265 تومان) رفت و برگشت کرد. به‌عنوان مثال در هفته انتهایی آبان ماه با وجود کاهش قیمت در دو روز ابتدایی و پایین آمدن بهای این ارز به 3250 تومان، دلار در برابر کاهش قیمت بیشتر مقاومت کرد و بهای این ارز در روزهای بعد کمی افزایش یافت. گروهی از فعالان بازار قرار گرفتن بازار در حالت انتظاری و کاهش تقاضا و حجم خرید و فروش را علت اصلی کاهش دامنه نوسانات شاخص بازار ارز می‌دانند. به گفته آنها تعلیق انتظارات معامله‌گران موجب شده، خرید و فروش ارز بیشتر به بعد از پایان مذاکرات و آشکار شدن نتایج آن موکول شود.

کاهش متوسط افزایش دلار در آبان
بررسی داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمتی دلار در آبان ماه کمتر از میزان افزایش میانگین این ارز در مهرماه بالا رفته است. متوسط قیمتی دلار در مهرماه نسبت به شهریورماه 2/2 درصد رشد کرد و از 3170 تومان تا 3240 تومان افزایش یافت. با این وجود با کاهش نوسانات دلار و حبس قیمتی این ارز در بازه 3250 تومان تا 3265 تومان، میانگین قیمتی دلار در دومین ماه پاییز به میزان بسیار کمی بالا رفت. محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که میانگین قیمتی دلار در ماه گذشته تنها 10 تومان (معادل 3/0 درصد) افزایش یافت و از 3240 تومان به 3250 تومان رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد