اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

عبور طلا از دره قیمتی

اونس طلا در نیمه دوم هفته از دو دره قیمتی عبور کرد تا روزهای پایانی هفته کاری نیز به نوسان پیرامون مرز 1200 دلار بگذرد.



هر اونس فلز زرد با وجود نوسان‌های شدید، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به ترتیب روی قیمت‌های 1183 و 1194 دلار ایستاد و روز جمعه نیز تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران بهای 1204 دلار برای آن ثبت شد.

افت 14 دلاری اونس در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از اصلاح کاهشی نمودارهای فنی و همچنین انتشار نتیجه آخرین نظرسنجی در مورد همه‌پرسی سوئیس درباره ذخایر طلای این کشور بود. سه‌شنبه قیمت طلا به بالاترین سطح در سه هفته پیش از آن رسیده بود تا تحلیلگران با گمان بیش از اندازه بودن افزایش قیمت‌ها، دست به اصلاح نمودارها بزنند. مهم‌ترین داده اقتصادی روز، انتشار صورتجلسه نشست‌های پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که بعدازظهر چهارشنبه به وقت نیویورک منتشر شد. این گزارش همیشه به شدت مورد توجه بازارهای مالی است، اما این بار داده قابل‌توجهی نداشت که بازار طلا را تکان دهد. این در حالی است که نشست‌های کمیته بازار آزاد بانک مرکزی و انتشار صورتجلسه‌های آن در ماه‌های گذشته، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

عبور از دره چهارشنبه
روز چهارشنبه قیمت 1203 دلار هم برای اونس ثبت شد، اما بازار در کل روند کاهشی داشت. افزایش فشار فروش همزمان با اعلام نتایج یک نظرسنجی در مورد همه‌پرسی سوئیس باعث شد که قیمت‌ها افت کنند. تازه‌ترین نظرسنجی از مردم سوئیس نشان می‌دهد که تنها 38 درصد آنها به افزایش ذخایر طلا به 20 درصد دارایی‌های بانک مرکزی رای مثبت خواهند داد. این همه‌پرسی روز 30 نوامبر انجام خواهد شد. با این همه با افت شدید قیمت اونس که تا رقم 1176 دلار هم ادامه پیدا کرد، تقاضا در بازارهای جهانی بالا رفت؛ اما خیز قیمتی تا رقم 1196 دلار هم پایدار نبود تا قیمت نهایی اونس همان 1183 دلار باشد. چهارشنبه بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که سیاست‌های انبساطی خود را پی خواهد گرفت. رئیس «بانک ژاپن» تاکید کرده که ادامه این سیاست‌ها درست‌ترین کار ممکن است. در این روز اتحادیه اروپا هم داده‌های ضعیفی را منتشر کرد. هزینه کردن در بخش ساخت و ساز در این منطقه در سپتامبر 8/1 درصد کاهش یافته است.
اما مهم‌ترین عامل بازار طلا همچنان همان ارزش دلار در برابر ارزهای عمده است. دلار در روزهای گذشته در مقاطعی افت داشته، اما همچنان قوی است. تقریبا تمام اقتصادهای مهم جهان به استثنای ایالات متحده در وضعیت بدی هستند و تورم معکوس در جهان تبدیل به دغدغه‌ای جدی شده است. این وضعیت به تقویت دلار و تشدید فشار روی بازارهای کالاهای اساسی منجر شده است. کاهشی بودن بازار کالاهای اساسی و ناچیز بودن نرخ‌های بهره که اوراق قرضه را غیرجذاب می‌کند، باعث شده بازارهای سهام تنها میدان بازی برای سرمایه‌گذاران باشد. البته باید توجه کرد که بازار دارایی‌ها هم به هر حال سقفی خواهند داشت. به این ترتیب اونس روز چهارشنبه از دره سقوط قیمت‌ها عبور کرد، اتفاقی که در حرکت از روز چهارشنبه به پنج‌شنبه نیز تکرار شد.

گذر از دره دوم
در نمودار هفتگی علاوه‌بر دره میانه‌های روز چهارشنبه، می‌بینیم که طلا از دره شکل گرفته بین چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز گذر کرده است. اونس در چهارمین روز هفته 11 دلار رشد داشت. جهش اصلاحی این روز پس از افزایش فشار فروش در آخر وقت چهارشنبه صورت گرفت. نبود داده‌های افزایشی در دو هفته گذشته، اعتماد به نفس هواداران کاهش قیمت‌ها را بالا برده است.
ادامه عملکرد خوب بازارهای سهام ایالات متحده که به خروج پول از بازارهایی مانند طلا کمک می‌کند همراه با ادامه احیای اقتصاد آمریکا فشار را بر بازار طلا حفظ کرده است. پنج‌شنبه میزان مطالبات هفتگی بیمه بیکاری، شاخص بهای مصرف‌کننده، شاخص اولیه از بهای تولیدکننده، میزان فروش خانه‌های دست دوم و گزارش کسب و کار بانک مرکزی فیلادلفیا منتشر شد که در مجموع خوب در نظر گرفته شدند و برای افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن مانند مانع عمل کردند.
با این همه افزایش تقاضا به دلیل سطوح قیمتی آخر وقت چهارشنبه به رشد قیمت در این روز کمک کرد، اما عوامل کاهشی مانند تقویت دلار، عملکرد خوب بازارهای سهام و احیای اقتصاد آمریکا فشار را روی بازار حفظ کرده‌اند. این عوامل متضاد در هفته کاری گذشته باعث نوسان طلا پیرامون مرز 1200 دلار شدند، اما اونس در بیشتر مقاطع در کانال 1100دلاری باقی ماند.
پنج‌شنبه شاخص خرید مدیران بخش تولید چین هم از سوی HSBC اعلام شد که برای ماه نوامبر رقم 0/50 را نشان می‌داد. این رقم در ماه اکتبر 4/50 بود. چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده طلا است و داده‌های بد از اقتصاد آن قیمت طلا را پایین می‌آورد. در این روز گزارش «مارکیت» مخصوص به اتحادیه اروپا هم منتشر شد. شاخص مرکب خرید مدیران این منطقه در این گزارش برای ماه نوامبر 4/51 واحد معین شده که در ماه اکتبر 1/52 واحد بود. این بدترین رقم در 16‌ماه گذشته بود. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که خوش‌بینی به اقتصاد اروپا در میان تولیدکنندگان باز هم کاهش یافته است. به این ترتیب بانک مرکزی اروپا به احتمال قوی سیاست‌های تسهیل کمی را تشدید خواهد کرد. این وضعیت به رشد دلار در مقابل یورو کمک بسیاری کرده است. پنج‌شنبه ین ژاپن هم در مقابل دلار دوباره به کمترین سطح در هفت سال گذشته رسید، اما چنان که اشاره شد با وجود تقویت دلار اونس در نهایت در محدوده 1190 دلار ماند. در آخرین روز هفته اونس تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1204 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. بیشترین و کمترین قیمت‌های ثبت شده برای اونس در روز جمعه تا لحظه نوشته شدن این گزارش 1186 و 1208 دلار بود. بازگشت نوسان اونس به پیرامون مرز 1200 دلار، عبور طلا از دو دره قیمتی در هفته کاری گذشته را نشان می‌دهد، با این همه کمتر کسی به این کالای گرانبها خوش بین مانده است.

کاهش جذابیت طلا؟
پیش‌بینی‌های کاهشی همراه نوسان‌های شدید که بسیاری از معامله‌گران را سردرگم کرده، باعث شده که بازار این فلز ماندگار از جذابیت کمتری برخوردار باشد. تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری Overbright Futures می‌گوید که علت اصلی افت ارزش طلا، اجرای سیاست‌های محرک پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان غیر از آمریکا است که به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک متوقف شود. سان یونگ گانگ معتقد است که بانک‌های مرکزی جهان غیر از آمریکا همچنان به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی ادامه می‌دهند و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم داشته و فشار زیادی را بر قیمت فلز زرد وارد کرده است. ژورون یو، تحلیلگر ارشد موسسه Citix Futures نیز بر این باور است که با توجه به ادامه روند صعودی ارزش دلار، بعید به‌نظر می‌رسد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود. این کارشناس برجسته می‌گوید که بازار شاهد اختلاف بزرگی بین سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان است و این مساله موجب ادامه روند صعودی ارزش دلار خواهد شد. البته باید توجه داشت که همه کارشناسان هم به طلا بدبین نیستند. موسسه مالی Standard Charter در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی اش نسبت به قیمت جهانی طلا در سال 2015 میلادی را افزایش داده است. موسسه استاندارد چارترد پیش‌بینی کرده که میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2015 میلادی به بیش از 1245 دلار خواهد رسید. استاندارد چارترد در پیش‌بینی قبلی خود این رقم را 1160 دلار اعلام کرده بود.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد