اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فازسوم قانون هدفمندی یارانه‌ها/ جزئیات تغییر قیمت کالاها و خدمات مصرفی/ شکست مذاکرات اتحادیه اروپا برای بودجه ۱۷۳ میلیارد دلاری

گزارش بانک مرکزی از جزئیات تغییر قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه ۹۳، گزارش میدانی فارس مبنی بر اینکه گوجه فرنگی شاه میوه فصل و گرانترین در بین اقلام میوه و... از مهمترین اخبار اقتصادی امروز است.



گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه‌شنبه بیست و هفتم آبان ماه 1393 به شرح زیر است:

* جزئیات تغییر قیمت کالاها و خدمات مصرفی/ افزایش 29 درصدی در بخش بهداشت و درمان+جدول

براساس گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل، قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 7.8 درصد، ارتباطات 12.2 درصد، پوشاک و کفش 17.5 درصد، حمل و نقل 25.7 درصد، تفریح و امور فرهنگی 14.2 درصد و بهداشت و درمان 28.9 افزایش داشته است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در مهر ماه 1393 به عدد 204.8 رسید که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش داشت. این تغییر مشابه درصد افزایش مربوط به شهریورماه 1393 بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل 14.6 درصد افزایش یافت.

* صدای برداشتن گام سوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 94/ یارانه نقدی کارت انرژی می‌شود

این روزها برخی از مسئولان دولتی تلویحا خبر از افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده می‌دهند، افزایش قیمتی که در قالب فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی خواهد شد.

در عین حال اظهارات پراکنده مسئولان دولتی حاکی از آن است یکی از مواردی که در لایحه بودجه سال 94 بدان پرداخته خواهد شد، مباحث مربوط به افزایش قیمت حامل های انرژی است، نکته‌ای که چند روز قبل عضو اقتصاددان مجلس نیز بر آن تاکید و عنوان کرد دولت باید حتما فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه بیاورد.

* ترکیه تنها گزینه برای خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا نیست

سفیر ایران در آنکارا گفت، مذاکرات ایران و ترکیه برای توافق بر سر احداث خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا از طریق این کشور ادامه دارد اما ترکیه تنها گزینه برای مسیر ترانزیتی صادرات گاز طبیعی ایران به بازارهای اروپا نیست.

با وجود عدم قطعیت در مورد آینده تحریم‌های ایران، آنکارا در تلاش است تا توافقی با تهران برای احداث خط لوله گاز طبیعی ایران – ترکیه – اروپا برای صادرات گاز طبیعی ایران از طریق ترکیه به اروپا منعقد کند.

* آب تهران دارای تأییدیه کیفیت از وزارت بهداشت است/ آمادگی پاسخ‌گویی در شورای شهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه کیفیت آب تهران لحظه‌ای توسط 42 آزمایشگاه رصد می‌شود، گفت: از نظر وزارت بهداشت کیفیت آب تهران بالاست چرا که آب تهران دارای پشتوانه خوبی است. محمد پرورش با اشاره به اینکه ما خدمتگزار مردم هستیم و نسبت به کیفیت و کمیت آب پایتخت دغدغه داریم، گفت: انتظار ما از عضو شورای شهر تهران این است که اگر نگران کیفیت آب تهران هستند بهتر بود قبل از اینکه آن را اعلام کنند ما را دعوت می‌کردند تا اگر مشکلی هست آن را اعلام و نسبت به رفع مشکل اقدام کنیم.

* گوجه فرنگی شاه میوه فصل شد/ صدر نشینی در افزایش قیمت

گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که گوجه‌ فرنگی در سطح پایتخت بالاترین قیمت را در بین اقلام میوه دارد، تا جایی که در برخی نقاط تا 6800 تومان به فروش می‌رسد.

گزارش‌های میدانی از سطح میوه‌ فروشی‌های تهران نشان می‌دهد، گوجه فرنگی گران‌تر از میوه‌های نوبرانه فصل مانند انار و پرتقال شد، تا جایی که گوجه فرنگی گلخانه‌ای درجه یک در میوه‌ فروشی‌ها تا 6800 تومان قیمت خورده و ارزانترین آن در تره‌بار و بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) کیلویی 4 هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت 98 میلیون تومانی خودرو شاسی بلند چینی پیش‌خریدکنندگان را غافلگیر کرد

مذاکرات شرکت خودروسازی چینی چانگان با شرکت سایپا در حالی این روزها داغ‌تر شده است که با احتساب سود 16 میلیون تومانی تسهیلات مالی، محصول شاسی بلند این خودروساز برای پیش‌خرید کنندگان آن حدود 98 میلیون تومان تمام می شود.

درچند در قرارداد پیش فروش CS35 عنوان شده است که خودرو با قیمت روز به مشتریان تحویل داده خواهد شد، اما تصور بسیاری از ثبت نام کنندگان این بود که قیمت نهایی این خودرو 5 یا 6 میلیون تومان بالاتر از نرخ محاسباتی اولیه باشد.

* شکست مذاکرات پارلمان و دولت‌های اتحادیه اروپا برای بودجه 173 میلیارد دلاری

مذاکرات پارلمان و دولتهای اتحادیه اروپا بر سر بودجه 173 میلیارد دلاری سال 2015 این اتحادیه با شکست مواجه شد. در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان این اتحادیه بر سر گفتگوها درباره بودجه 140 میلیارد یورویی معادل 173 میلیارد دلاری سال آینده اتحادیه اروپا به بن بست رسیده‌اند.

همچنین دو طرف باید بر سر هزینه های مضاعف سال 2014 و سال های گذشته نیز به توافق برسند. و این در حالی است که نظرات دو طرف درباره اولویت مخارج و هزینه های مورد نیاز فاصله بسیار از یکدیگر دارد.

* تأثیر جو روانی بر بازار سهام/ آخرین وضعیت 3 صنعت مهم بورسی

کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه عمده صنایع بورسی حتی در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها به پیش‌بینی‌ سودشان می‌رسند، گفت: صنایع خودرو و بیمه پس از تحریم‌ از رونق افتادند و برداشتن تحریم می‌تواند بر این صنایع تأثیر خوبی داشته باشد.

کامران صدیقیان با اشاره به اینکه اکنون کلیت بازار در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای نشسته است، گفت: افزایش عرضه در بازار امری طبیعی و پس از گذشت چند روز از روند صعودی پیاپی قابل پیش‌بینی بود، اما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات جو روانی در بازار کاملا مثبت خواهد شد.

* ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه کیش با پیشرفت فیزیکی مناسب/ کیش مرکز ترانزیت مسافر و خدمات هوایی می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه کیش با روند پرشتاب انجام می‌شود، گفت: این مورد موجب می‌شود محلی مناسب برای ترانزیت مسافر و خدمات هوایی در این منطقه ایجاد شود.

علی اصغر مونسان گفت: برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش و در سطح بین‌المللی از رویدادهای علمی ـ تخصصی است که در کشورهای محدود اجرا می‌شود که ایران با مدیریت علمی و خودکفایی صنعتی در این عرصه از محدود کشورهای دنیا است.

* بانک‌ها و دستگاه‌های مرتبط با مسکن به سامانه مدیریت املاک متصل شوند

رئیس اتحادیه املاک می‌گوید: برای افزایش ضریب اطمینان و امنیت در معاملات مسکن لازم است سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت ارتباطات نیز به سامانه مدیریت املاک متصل و لینک شوند.

عقبایی اتصال شهرداری به سامانه کد رهگیری را از دیگر اقدامات مهم در حوزه معاملات املاک عنوان کرد و گفت: اتصال شهرداری به سامانه کد رهگیری با توجه به حساسیت‌های موجود در خصوص تغییر کاربری‌ها می‌تواند اطلاعات مهم و شفافی را در مورد کاربری املاک در اختیار معامله‌کنندگان قرار دهد و از این نظر نیز برای کاهش تخلفات در این حوزه، موثر واقع شود.

* توجه به کشاورزی راه حفظ و نجات اقتصاد کشور است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مسئولان برای اینکه اقتصاد را به اقتصادی آزاد تبدیل کنند، بیشتر حمایت از بخش صنعت را مورد توجه قرار می‌دهند، در حالی که یکی از راه‌های حفظ و نجات اقتصاد کشور، توجه به کشاورزی است.

محمداسماعیل سعیدی با اشاره به اینکه، نکته حائز اهمیت دیگر در این زمینه موضوع «معیشت و اقتصاد روستاها» است، افزود: در دهه اول انقلاب اسلامی تا پایان دهه 60 عمدتا روستاها تأمین کننده بسیاری از محصولات کشاورزی بودند و شهرها عملا نیازمندی خود را از روستاها تأمین می‌کردند، اما به تدریج این چرخه تغییر کرد و تعداد جمعیت شهرنشین بیشتر از روستاها شد و بار این مشکلات بر دوش روستائیان افتاد.


خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد