الماس هایی از بام جهان– قسمت دوم

در قسمت پیشین درمورد معدن Letseng در لسوتو و الماس های این معدن صحبت کردیم. در این قسمت به ادامه موضوع الماسهای بام جهان میپردازیم.

آموزشگاه گوهرشناسی و گوهرتراشی آرگو

در قسمت پیشین درمورد معدن Letsengدر لسوتو و الماس های این معدن صحبت کردیم. در این قسمت به ادامه موضوع الماسهای بام جهان میپردازیم.
تقریبا به مدت 20 سال فعالیتی روی سایت انجام نشد .چندین شرکت آن را اجاره کردند اما نتوانستند راهی برای سوددهی آن پیدا کنند. بی ثباتی سیاسی در ماسرو کمکی نکرد، به ویژه هنگامی که در سال 1998 به خشونت کشیده شد و بیشتر سرمایه و چندین شهر اطراف را نابود کرد.
سال بعد ، هنگامی که آرامش به منطقه بازگشت؛ جناح ها یک دولت واحد تشکیل دادند که تصمیم به راه اندازی مجدد Letseng گرفت تا از بودجه ای که به سمت خزانه ملی روانه بود، دریافت کند. این دولت، شرکت Letseng Diamond را ایجاد کرد تا اجاره استخراج را از شرکت استخراج طلای آفریقای جنوبی - که آن را برای چند سال در دست داشت- به دست آورد. پنج سال طول کشید تا تولید در مقیاس کوچک از سر گرفته شود. این تولید کمتر از 40 هزار قیراط در سال بود.
در سال 2004، ماهاراسوآ (Maharasoa) یکی از مدیران بانک مرکزی لسوتو (Lesotho) به منظور به دست آوردن سود 70% در معدن، روی یک معامله برای Gem Diamonds با دولت کار میکرد. وی میگوید:"لوله های (کیمبرلیت) در معدن هرگز به درستی کاوش نشدند، بنابراین کارهای زیادی باید انجام می شد و حتی الان هم کارهای زیادی باقی مانده است".
امید لسوتو (Lesotho Promise) مدت کوتاهی پس از آنکه Gem Diamonds عملیات استخراج در سال 2006 را از سر گرفت، پدیدار شد. شرکت آن را 12.4 میلیون دلار به Safdico فروخت، شرکت صیقل کاری آفریقای جنوبی که مالکیت عمده اش بر عهده لارنس گراف (Laurence Graff) جواهرفروش مستقر در لندن بود.
تراشکاران گراف یک سال را صرف کار روی امید لسوتو کردند. 26 الماس بی عیب و نقص با درجه بندی رنگی D- از آن تراش خوردند. بزرگترین آنها یک شکل گلابی 76.41 قیراطی است که اندک اندک به سمت یک برلیان مدور 0.55 قیراطی میرود. گراف شماره سریالهایی را بر روی هر یک از آنها ثبت کرده تا منشاء شان را نشان دهد. تمام 26 الماس برای طراحی یک گردنبند با وزن کل 223 قیراط استفاده شدند.
در سال 2009 ماهاراسوآ به عنوان مدیر عامل شرکت به لتسنگ (Letseng) پیوست. این شرکت دو الماس گرانبها به وزن 493 قیراطی لتسنگ (2007) و نور لتسنگ (LightofLetseng) 478 قیراطی (2008) که محصولش صورت فلکی گراف 102.79 قیراطی بود (2009) را از زیر خاک درآورد. الماس 493 قیراطی توسط گراف/سافدیکو (Graff/Safdico) به مبلغ 10میلیون دلار خریداری شد. و همچنین الماس 478 قیراطی که توسط GIA درجه بندی شده و طبق گزارش گراف، بزرگترین الماس درخشان مدور شناخته شده بی عیب و نقص (D-Flawless) بود.

اندکی پس از ورود او، این شرکت اعلام کرد که دو الماس بی رنگ به وزنهای 196و 184 قیراط یافته است. در سپتامبر سال 2014، این شرکت در فروش آن تورپ خود یک الماس 198 قیراطی که به طور بالقوه بی عیب و نقص (D-Flawless) بود را به مبلغ 10.6 میلیون دلار به فروش رساند. این یافته ها شهرت جهانی لستنگ رابه عنوان یک تامین کنندهالماس های بزرگ و خوب، تضمین کرده است.
ماهاراسوآ مدیر عامل شرکت لستنگ، میگوید: استخراج در اینجا چالش برانگیز مانده است؛ این فعالترین معدن الماس در جهان است.
با وجود تمام سختی ها، Gem Diamonds تولید معدن را ظرف 5 سال به بیش از دو برابر، یعنی حدود 100 هزارقیراط در سال، رسانده است.به گفته ماهاراسوآ لستنگ عمری طولانی پیش رو دارد. وی اظهار می دارد: ما یک هدف گذاری انجام داده ایم که الماسهای لسوتو، که در حال حاضر حدود 7.5٪ از تولید ناخالص داخلی کشور را تامین میکند، بتواند در عرض چند سال به 15% برسد."

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها