اونس طلا2232.37
مظنه14,381,000
18 گرم3,319,800
ارزش سکه32,400,393
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

آرامش دلار، کاهش تقاضا

سایت طلا: تغییرات قیمتی دلار در هفته گذشته با وجود برگزاری نشست سه جانبه در مسقط در محدوده 3240 تا 3260 تومان بود که افت تقاضا در کاهش نوسانات دلار موثر بود.



به گزارش سایت طلا، دیروز شاخص بازار ارز کاهش یافت و به 3244 تومان رسید و این در شرایطی است که دلار هفته ی گذشته را با قرار گرفتن در آستانه مذاکرات با افزایش آغاز کرد.

بازار ارز که در هفته گذشته تحت تأثیر حال و هوای مذاکرات بود، روز شنبه در آستانه این مذاکرات با افزایش نسبی روبرو و بر بهای 3260 تومان قرار گرفت.
اما در روز یکشنبه با آغاز نشست سه جانبه در مسقط قیمت دلار در سرازیری قیمت قرار گرفت و تا سطح 3245 تومان پایین آمد و این در حالی است که میزان خرید و فروش در بازار کاهش و اکثر فروشندگان تا مشخص شدن روند بازار پس از مذاکرات از معاملات دوری کردند.

در این روز ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای ورود به مسقط اظهار داشت: چنانچه طرفهای غربی بتوانند اطمینان حاصل کنند که هدف ما صلح آمیز است و اغراض سیاسی نداشته باشند، اکنون زمان خوبی است تا چارچوب توافق مشخص شود.

در روز دوشنبه قیمت دلار برای دومین روز متوالی کاهش یافت که فعالان افت تقاضا را عامل اصلی کاهش دلار می دانند.
در این روز سومین دور از رایزنی های سه جانبه ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، جان کری و اشتون برگزار شد و بازار ارز تحت تأثیر برخی اخبار همچون اظهارات وزیر خارجه عمان مبنی بر وجود برخی پیشرفت ها و سخنان یک دیپلمات روسی نزدیک به مذاکرات که از توافق همه جزئیات فنی توافقنامه نهایی خبر داده بود، قرار گرفت.
در روز دوشنبه علاوه بر دلار، یورو و پوند انگلیس نیز با کاهش بها روبرو شدند که به نظر می رسد این کاهش بها ناشی از برابری های این ارز در سطح جهانی باشد.
در غروب روز دوشنبه ارزش دلار به 3241 تومان و هر پوند انگلیس و یورو به 5185 و 4080 تومان رسید.

روز سه شنبه قیمت دلار افزایش یافت اما یورو و پوند همچنان با کاهش بها دست و پنجه نرم کردند و ارزش این ارزها به 4070 و 5160 تومان رسید.

در این روز مذاکرات هسته ای به ریاست ظریف و اشتون برگزار شد. البته عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده از دشوار بودن رسیدن به توافق نهایی تا 3 آذر خبر داد.

بهای دلار در روز چهارشنبه تغییر اندک افزایشی را شاهد بود که برخی از فعالان افت و خیز محدود دلار را ناشی از روند طبیعی بازار دانستند.

البته گروهی دیگر از فعالان نوسانات دلار را به اخبار پیرامون مذاکرات مربوط دانسته و رشد دو روزه دلار را در پی اظهارات برخی مسئولان ایرانی و غربی مبنی بر دشواری رسیدن به توافق جامع تا 3 آذر ماه می دانند.

در روز پنج شنبه دلار بر بهای روز گذشته ثابت ماند. اما سایر ارزهای مهم بازار روی کاهش قیمتها را به خود دیدند، بطوریکه ارزش یورو 5 تومان و پوند 25 تومان افت را به ثبت رساندند.
در روز پنجشنبه دلار بر 3257 تومان و قیمت هر یورو و پوند بر بهای 4075 و 5125 تومان قرار گرفت.

با کاهش نوسانات دلار و آرامش بازار ارز زمینه برای تک نرخی کردن دلار فراهم شده که البته مقامات بانک مرکزی برای کسب منبع ارزی کافی چشم به روند مذاکرات دوخته اند، امری که از سوی برخی از کارشناسان رد می شود. آنها معتقد هستند بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز نباید به مذاکرات نظر داشته باشد. زیرا تک نرخی شدن دلار بنیه تولید را تقویت و در آمد ریالی دولت را افزایش می دهد که این امر کمکی برای جبران کمبود منابع دولت خواهد بود./ج


انتهای پیام


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد