اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سومین افت دلار پس از پیش‌بینی

روز دوشنبه قیمت دلار برای سومین روز متوالی کاهش یافت. شاخص بازار ارز با 10 تومان افت نسبت به روز یکشنبه به قیمت 3230 تومان پایین آمد.



روز گذشته خبری از سوی برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که با استناد به نامه‌ای که از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال شده، از کاهش مهلت صرافی‌ها برای تطبیق با دستورالعمل جدید خبر می‌دهد. روند کاهشی دلار در هفته جاری که از روز شنبه آغاز شده و تا دوشنبه ادامه داشته، در حالی است که در اواخر هفته گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اخبار پیش رو از احتمال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد سخن گفته بود.



کاهش مهلت صرافی‌ها
در حالی که در دستورالعمل مصوب شورای پول و اعتبار در تاریخ 28 مرداد سال جاری، مهلت 6 ماهه‌ای (حدودا تا پایان بهمن‌ماه) برای انطباق صرافی‌های دارای مجوز با مقررات جدید تعیین شده بود، بانک مرکزی در روز 5 مهرماه در نامه‌ای به «صرافانی که دوره اعتبار مجوزشان به اتمام رسیده»، خواهان تطبیق اساسنامه آنها با دستورالعمل جدید طی مهلتی دوماهه شد. ماده 45 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها (مصوب 28 مرداد سال 139) مقرر کرده بود که «صرافی‌های موجود دارای مجوز از بانک مرکزی موظفند حداکثر ظرف مدت 6 ماه از تاریخ تصویب وضعیت، خود را با مفاد این دستورالعمل تطبیق دهند». در این دستورالعمل اشاره‌ای به صرافی‌های با مجوز «دارای اعتبار» نشده بود؛ بنابراین صرافی‌هایی که تاریخ اعتبار مجوز قبلی آنها گذشته در نهایت باز هم مشمول صرافان ذکر شده در ماده 45 می‌شوند. یکی از موارد مورد بحث در دستورالعمل فعالیت صرافی‌ها، میزان سرمایه موردنیاز برای فعالیت صرافی‌ها است. پیش از این، مقدار معمول مورد‌نیاز سرمایه پایه برای اخذ مجوز صرافی، مبلغی بین 200 تا 400 میلیون تومان بود، اما در مصوبه مورد بحث شورای پول و اعتبار، سرمایه مورد نیاز صرافی‌ها برای فعالیت در هفت شهر بزرگ، معادل 4 میلیارد تومان و برای شهرهای دیگر دو میلیارد تومان تعیین شد.


عقبگرد دلار به نرخ 5 مهر
روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت 3240 تومان آغاز کرد که در مقایسه با روز پیشین تغییری نداشت. در ادامه بهای این ارز ابتدا با 5تومان افت به 3235 تومان و در ساعات میانی بازار با 5 تومان کاهش دیگر به 3230 تومان رسید. پس از این شاخص بازار ارز تا ساعات انتهایی بازار چند نوسان افزایشی و کاهشی یک یا دو تومانی را تجربه کرد، ولی نهایتا روی نرخ 3230 تومان باقی ماند. این در حالی است که آخرین باری که قیمت دلار به زیر 3240 تومان آمده بود به تاریخ 5 مهر بازمی‌گشت. قیمت دلار که در تاریخ 5 مهر 3225 تومان بود در روز 6 مهر با 40 تومان افزایش قیمت به 3265 تومان بالا رفت و پس از این تاریخ بهای این ارز تا روز گذشته در محدوده نوسانی 3240 تا 3260 تومان قرار داشت. نکته دیگر بازار دیروز اختلاف نرخ فروش برخی فعالان رسمی بود. در حالی‌که برخی از صرافان در برابر کاهش قیمت به زیر 3240 تومان مقاومت کردند و نرخ فروش خود را روی 3240 تومان نگه داشتند، که بالاتر از نرخ بازار بود تعدادی دیگر قیمت ثبت شده روی تابلوی خود را 3225 تومانی درج کردند که اختلافی 5تومانی با نرخ غالب بازار (3230 تومان) داشت.
گروهی از فعالان کاهش قیمتی دلار در 3روز ابتدایی هفته را ناشی از اخبار و اظهارنظرهای مثبت پیرامون دور آخر مذاکرات می‌دانند. به باور این گروه روز دوشنبه نیز شاخص بازار در واکنش به اظهارنظرهای عباس عراقچی مبنی‌بر «ممکن بودن توافق جامع تا 3 آذرماه» کاهش یافت. عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «اگر طرف مقابل حسن‌نیت داشته و مقداری هم به ایده‌های جمهوری اسلامی ایران توجه بیشتری نشان دهد، می‌توانیم در موعد مقرر و تا قبل از 3 آذر به نتیجه برسیم و این کار شدنی است».


پیش‌بینی کاهشی رئیس اتحادیه طلا و جواهر
در سومین روز هفته هر سکه بهار آزادی طرح جدید به بهای 939 هزار تومان معامله شد که افزایشی هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. با وجود افزایش جزئی قیمت سکه در روز دوشنبه، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در مورد پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و سکه در داخل کشور گفت: «در دو ماه آینده میزان معاملات و تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار داخلی به شدت کاهش می‌یابد که به دلیل در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر است.»


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد