اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سود طلا از بحران یورو

در نخستین روز کاری هفته جدید، آمار بد از اقتصاد اروپا بر آمار خوب از اقتصاد آمریکا غلبه کرد. در روزهای گذشته، داده‌های بدی از آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا است منتشر شده تا نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد این منطقه تشدید شود. این داده‌ها دوشنبه به افت بازارهای سهام اروپا منجر شد تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن افزایش پیدا کند و بهای اونس وارد محدوده 1240 دلار شود. این در حالی است که رشد شاخص‌های آمریکا و آسیا نتوانست بهای فلز زرد را کاهش دهد. برخی از کارشناسان بازار طلا نیز بر این باورند که اگر بحران منطقه یورو ادامه یابد، این روزها بهترین فرصت برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری خواهد بود.


بازار طلا هفته جدید را با تناقض آغاز کرد. در نخستین روز کاری هفته بهای اونس در بازارهای آسیایی با توجه به عملکرد خوب بازارهای سهام با افت روبه‌رو شد، اما با آغاز به کار بازارهای اروپا قیمت طلا رو به افزایش گذاشت. اونس که هفته گذشته روی بهای 1238 ایستاده بود، دوشنبه تا ساعت 16 بعد از ظهر روز گذشته به 1245 دلار(بازار لندن) رسید تا وارد محدوده جدیدی شده باشد.


اوایل روز کاری دوشنبه و در پی افزایش نسبی شاخص سهام در بازارهای مالی و رشد ارزش دلار قیمت جهانی طلا با کاهش روبه‌رو شد، اما با توجه به ادامه نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد جهان طلا وارد درجه جدیدی شد. پنج‌شنبه و جمعه داده‌های اقتصادی بهتری از اقتصاد آمریکا منتشر شد که نگرانی‌ها را درباره اقتصاد جهان کاهش داد، با این همه نگرانی‌ها هنوز تا رفع کامل فاصله زیادی دارند. رشد دلار و شاخص‌های سهام آمریکا و بازارهای بورس آسیا در نخستین روز هفته عمدتا ناشی از همین آمار خوب بود. تقویت دوباره دلار آمریکا و رشد شاخص‌های بازارهای سهام در این روز به‌عنوان عوامل کاهشی در بازار فلزات گرانبها عمل کردند، اما عوامل افزایشی که مهم‌ترین آنها نگرانی‌های اقتصادی معامله‌گران بود تا لحظه تنظیم این خبر عملکرد قوی‌تری داشتند. چنانکه اشاره شد بهای اونس تا لحظه نوشته شدن این گزارش با 7 دلار رشد نسبت به قیمت بسته شدن بازار در هفته گذشته به 1245 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. یکی از دلایل مقاومت طلا در برابر کاهش، عدم همراهی بازارهای سهام اروپا با بازارهای آمریکا بود. بازارهای سهام اروپا دوشنبه به دلیل ادامه نگرانی‌ها درباره احتمال قرار گرفتن اقتصاد این منطقه در رکود، افت کردند، اما بازارهای آسیایی با بازارهای آمریکا همراه بودند و هر دو بازار روند افزایشی را ثبت کردند.


تحولات بازارهای جهانی ارز
در بازارهای جهانی ارز مهم‌ترین خبر روز دوشنبه رشد دوباره دلار بود. در نخستین روز کاری هفته دلار در برابر ین ژاپن با رشد مواجه شد؛ چراکه انتشار آمار مثبت از اقتصاد ایالات‌متحده به افزایش خرید دلار و همچنین بازگشت دوباره انتظارات درباره افرایش نرخ بهره در آمریکا کمک کرد. مهم‌ترین داده منتشره از اقتصاد آمریکا، شاخص احساس مصرف‌کننده بود که داده‌هایی بسیار بهتر از انتظارات داشت. این نشان می‌دهد که رشد اقتصاد آمریکا به خوبی ادامه دارد. البته اخبار منتشره از ژاپن هم به تضعیف ین کمک کرد. ژاپن اعلام کرده که صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی دولت به‌دنبال افزایش دارایی‌های خارجی خود است. شاخص دلار روز دوشنبه تا لحظه تنظیم این خبر به 181/85 رسید. دیگر خبر مهم روز دوشنبه ادامه سقوط ارز روسیه بود. روبل که هفته گذشته بدترین نرخ برابری مقابل دلار و یورو در تاریخ را به ثبت رسانده بود، دوشنبه نیز به افت خود ادامه داد. ارز واحد اروپایی در نخستین روز فعالیت بازارهای مالی تقریبا پایدار بود. این ثبات به‌رغم اعلام آمار بد بود و یورو در روزهای آینده ممکن است روند متفاوتی را تجربه کند. آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو است برای چهاردهمین ماه پیاپی کاهش بهای تولیدکننده را به ثبت رسانده است. این آخرین نماد از تورم معکوس در اروپا است که مهم‌ترین نگرانی مقامات مالی قاره سبز است.
نخستین روز هفته آشکار کرد که بازارهای سهام در هفته جاری نقش مهمی را بازی خواهند کرد، امری که هفته گذشته پیش‌بینی شده بود. اثر روند بازارهای سهام روی بازارهای کالاهای اساسی از جمله بازار فلزات گرانبها و همچنین بازارهای ارز در روز دوشنبه در حالی مشاهده شد که روند شاخص‌های سهام در دیگر روزهای هفته نیز حائز اهمیت خواهد ماند. هفته گذشته پایگاه اینترنتی کیتکو عملکرد بازارهای سهام در هفته جاری را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار طلا خوانده بود. یک عامل مهم دیگر برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در آخر ماه جاری میلادی است. نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی جهان به‌خصوص اروپا در هفته گذشته، موجب رسیدن قیمت طلا به بالاترین سطح در 5 هفته پیش از آن شد. این نگرانی‌ها احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ سود در آمریکا را مطرح کرده بود. مقام‌های فدرال رزرو آمریکا در نشست 28 و 29 اکتبر در خصوص زمان پایان سیاست‌های تسهیل کمی و زمان افزایش نرخ بهره رایزنی خواهند کرد. برخی از کارشناسان بازار طلا نیز بر این باورند که اگر بحران منطقه یورو ادامه یابد، این روزها بهترین فرصت برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری خواهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد