اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پرداخت یارانه به وام ۵۰میلیون تومانی مسکن/ تغییرات ۱۸۰درجه‌ای در سیاست تجارت خارجی کشور

واکاوی پژوهشگران اقتصادی درباره رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص ملی در بهار ۹۳، اظهارات مدیرعامل بانک تجارت مبنی بر وصول ۷۰۰هزار میلیارد تومانی مطالبات بانک تجارت در ماه‌های اخیر و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.



گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه بیست‌وهشتم مهرماه 1393 به شرح زیر است:

* بازگشت گام به گام دولت به قانون هدفمندی یارانه‌ها/ پرداخت یارانه «مسکن» در وام 50 میلیون تومانی

«تامین هزینه مسکن و مقاوم سازی» از مفاد مغفول قانون هدفمندی یارانه‌هاست که تا کنون مورد توجه قرار نبوده و با پیش بینی پرداخت یارانه به تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده برای نخستین بار دیده شد.

نکته‌ای که تحقق آن همچنان در گرو برچیده شدن خوان گسترده‌ای است که یارانه‌بگیران غیرنیازمند بر سر نشسته‌اند. بر اساس این گزارش افزایش تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده به 50 میلیون تومان در واقع دارای دو مشوق مهم است که نخست افزایش میزان تسهیلات پرداختی نسبت به سایر نقاط کلان‌شهرها است.

این رقم برای مراکز استان ها 40 و برای شهرها 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده و مشوق دوم نرخ سود 9 درصدی تسهیلات پرداختی است که از نرخ سود 22 درصدی اکنون نظام بانکی 13 درصد کمتر است. مشوقی مهمی که می‌تواند هزینه ساخت و ساز را در مناطق قدیمی و فرسوده کلانشهرها تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

* واکاوی دقیق رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص داخلی در بهار 93

جمعی از پژوهشگران اقتصادی و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور درباره جزئیات آمار رشد تولید ناخالص ملی در بهار 93 که از سوی دولت 4.6 درصد اعلام شده است، به تفکیک حوزه‌های مختلف تحقیقی انجام داده‌اند که نتایج آن قابل توجه است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 3 مهر 1393 و با گذشت نزدیک به دو هفته از سخنان رئیس جمهور مبنی بر خروج از رکود ، گزارشی را در ارتباط با رشد اقتصادی 4.6 درصدی در 3 ماهه اول سال 93 منتشر نمود. در گفتگوی تلویزیونی ریاست جمهوری در تاریخ 21 مهر نیز این نکته مورد اشاره قرار گرفت.(جناب آقای رئیس جمهور در تاریخ 15 شهریور 93 و در کنار حرم امام رضا(ع) طی سخنانی، اظهار داشتند که اقتصاد ایران از رکود خارج شده است.)

* تغییر 180 درجه‌ای در سیاست تجاری کشور/ حذف مالیات بر صادرات، لغو تعهد ارزی صادرکننده/ تمرین برای ورود به ماراتن تجارت جهانی

رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است تنگناهای مختلف مانند تحریم‌ها سبب شده حجم صادرات ما کاهش یابد و هزینه داد و ستد بالا برود. مشوق‌های صادراتی برای کاهش هزینه جانبی از جمله حمل و نقل راه عاقلانه است، وی اعتقاد دارد سیاست تجارت خارجی کشور 180 درجه با دولت گذشته متفاوت است.

افخمی راد ادامه داد: در سند چشم انداز هم به طور ویژه به صادرات غیرنفتی توجه شده و برنامه های توسعه کشور را بر مبنای صادرات غیرنفتی تنظیم کرده است و در برنامه پنج ساله پنجم هم بر این موضوع تاکید دارد و حتی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم که نگاه کنیم، باز تکیه بر صادرات غیرنفتی است. باز بخش عمده برنامه خروج از رکودی که دولت تهیه کرده باز بخش عمده‌اش بر می‌گردد به توسعه صادرات غیرنفتی و در همه اسناد دستی بالادستی ما بر این موضوع تاکید دارد.

* تخفیف در شرایط کاهش قیمت نفت؛ خبری بد برای اقتصاد ایران

در زمانی که قیمت هر بشکه نفت ایران 110 دلار بود به مشتریان تخفیفی داده نشد اما اکنون با کاهش شدید قیمت نفت، این تخفیف با هدف به دست آوردن سهم سابق ایران از بازار نفت، به خریداران ارائه می‌شود. فارغ از این دو دستگی، در این گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا ایران که هم اکنون در شرایط تحریم عمومی اتحادیه اروپا و آمریکا بسر می برد و در فروش نفت خود مشکل دارد، آیا حق ارائه تخفیف در قیمت نفت خود را دارد؟ ویا آیا می تواند با ارائه تخفیف در قیمت نفت خود، بازار از دست رفته خود را بدست آورد؟

* عمده‌فروشی اینترنت به راه می‌افتد/ تعیین قیمت‌ها در اینترنت موبایل و ثابت

معاون رگولاتوری از راه‌اندازی عمده فروشی پهنای باند در موبایل و ثابت برای نخستین بار خبر داد و گفت: از این پس قیمت ارائه مستقیم سرویس به کاربر نهایی و ارائه توسط یک اپراتور واسط مشخص می‌شود.

شاهکو افزود: تا به حال قیمت‌های عمده‌فروشی پهنای باند را مشخص نکرده بودیم و تعیین قیمت عمده‌فروشی یکی از برنامه‌های آتی است.

* وصول 700 میلیارد معوقات بانک تجارت در ماه‌های اخیر/ حاضریم اموال مازاد را بفروشیم؛ خریدار نیست

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به وصول 700 میلیارد تومانی مطالبات معوق این بانک در چند ماه اخیر درباره فروش اموال مازاد بانک‌ها، گفت: حاضریم همه اموال و دارایی‌ مازاد را بفروشیم اما خریدار نیست.

مقدم تصریح کرد: در وضعیت کنونی اقتصاد، فروش دارایی‌ها و سهام مشکل است، اگر بانک‌ها سهام شرکت‌های خود را به بازار سرمایه عرضه کنند، قطعا بازار کشش جذب این میزان سهام را ندارد و به همین دلیل مدت زمان مشخصی برای فروش سهام و دارایی‌های بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

* روزانه 17 تا 20 هزار چک برگشت می‌خورد/ تعویق دو ماهه اجرای طرح چکاوک/ دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها آبان اجرا نمی‌شود

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه طرح دریافت کارمزد تراکنش‌ کارت‌خوان‌ها از اول آبان اجرایی نمی‌شود، گفت: با توجه به حواشی به وجود آمده و مطرح شدن آن در هیأت دولت مقرر شد این طرح در شورای پول و اعتبار مطرح و جوانب کار مجدداً بررسی شود و پس از تصویب به اجرا درآید.

احمدی افزود: با توجه به دامنه وسیع این طرح، از اول مهر ماه چکاوک در چهار استان راه‌اندازی و کار به صورت آزمایشی پیش برده شد تا از لحاظ اجرایی نقایص فنی آن مشخص شود؛ جلسات زیادی با حوزه‌های بانک و فناوری بانکی تشکیل و آموزش‌ لازم به بانک‌ها برای استفاده از این سامانه داده شد.

* خرید 1000 دستگاه واگن باری‌ با تسهیلات 80 میلیون یورویی صندوق توسعه‌ ملی/ خرید 100 لکوموتیو از راه‌‌آهن

مدیرعامل سیناریل از اخذ فاینانس چین و هند برای خرید واگن باری و دستگاه واگن‌برگردان خبر داد و گفت: 1000 دستگاه واگن باری از محل اخذ تسهیلات 80 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی خریداری کرده‌ایم ضمن آنکه 100 دستگاه لکوموتیو نیز به زودی از راه‌آهن خریداری می‌کنیم.

ساطعی ادامه داد:‌ در بنیاد مستضعفان سالانه بیش از 800 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل هزینه می‌شود که تلاش می‌کنیم‌، هر سال 20 درصد این رقم را (200 میلیارد تومان) جذب کنیم.

* رشد اقتصادی انگلیس سال آینده کاهش می‌یابد

یک مرکز پیش‌بینی رشد اقتصادی، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی انگلیس را در سال آینده میلادی به 2.4 درصد کاهش داد. میزان 2.4 درصد پیش بینی رشد اقتصادی انگلیس در سال 2015 که از سوی EY Item Club مطرح شده است به میزان قابل توجهی از پیش بینی این شاخص توسط بانک مرکزی انگلیس، بانک مرکزی اتحادیه اروپا و همچنین صندوق بین المللی پول پایین تر است.

* شاخص کل بورس از کانال 73 هزار واحد عبور کرد/ تشکیل صف خرید سنگین/ بدبینی بازار به حقوقی‌ها

شاخص کل بورس که در یک سال اخیر با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد، با افزایش 1267 واحدی از نیمه 73 هزار و 500 واحد هم گذشت. در این شرایط حقوقی‌ها رفتارهای ضدونقیضی از خود نشان می‌دهند. همچنین امروز در حالی اکثر شرکت‌ها با صف خرید سنگین و ورود حقیقی‌ها همراه بود که نگاهی به روند معاملات نشان می‌دهد که حقوقی‌ها مایلند بیش‌تر عرضه کنند؛ در حالی این اتفاق رخ می‌دهد که اکثر شرکت‌های حقوقی بر حمایت از بازار تأکید دارند و این رفتار دوگانه سبب ایجاد تردید در میان اکثر سهامداران بازار شده است.

* جزئیات سفر دو هفته‌ای طراح آلمانی خودرو به ایران/ طراحی خودرو جدید طی 4 سال

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌‌خودرو با تشریح جزئیات سفر دو هفته‌ای «واو را»، طراح آلمانی به ایران، گفت: در این سفر مذاکراتی برای طراحی خودرو صورت خواهد گرفت.

یکه‌زارع با بیان اینکه «واو را» طراحی یکی از خودروهای زیبای یک خودروساز تراز اول آلمان را انجام داده است، تصریح کرد: در صورتی که برای طراحی خودرو با این فرد به نتیجه برسیم طی 3 تا 4 سال آینده می‌توانیم طراخی خودرو‌های خودمان را با استفاده از مشاوره طراح آلمانی و تیم کارشناسی ایرانی انجام دهیم.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد