چرخ های تراش

بعد از برش سنگ، زمان تراش آن فرا می رسد. در این مرحله است که شکل کابوشن در سنگ، ایجاد می گردد. قبل از شروع به کار تراش، بهتر است تا مختصری با اصلی ترین ابزار، یعنی چرخ های تراش آشنا شویم. چرخ های تراش در انواع مختلف قابل تهیه کردن هستند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

از آن جمله می توان از چرخ های تراش ساخته شده از سیلیکون، دیسک های تراش تخت، دیسک های بشقابی که به منظور تراش سطوح خمیده مورد استفاده قرار می گیرند و چرخ های تراش الماسه نام برد. همچنین در استفاده از چرخ های تراش گوناگون باید به میزان درجه سایش آن نیز باید توجه داشت.

به عنوان مثال این گریت ها از 40 (بسیار زبر) تا 8 هزار (بسیار نرم) در دسترس است. توجه داشته باشید که در چرخ های تراش هر چه شماره کمتر باشد، میزان زبری سطح ساینده آن نیز بیشتر است. در ابتدا تصور می کنید که با هر درجه از زبری می توانید کار خود را آغاز کرده و این درجه ها برای تمامی سنگ ها یکسان می باشد.

اما هنگامی که بیشتر به این کار ادامه دهید درک خواهید کرد که برخی از چرخ ها با بعضی از سنگ ها همخوانی ندارد و شما با آن درجه نمی توانید به کاری زیبا دست پیدا کنید. به عنوان مثال اگر تصمیم دارید که سنگی نرم مانند اپال یا فیروزه را تراش دهید، باید کار خود را با چرخ تراش نرم و درجه بالا آغاز کنید.

به هر حال از هر نوع چرخ تراش و یا ماشین تراشی که استفاده می نمایید، توجه داشته باشید که به یک خنک کننده مانند آب نیز نیاز پیدا خواهید کرد. این خنک کننده باید به طور مستقیم روی چرخ های تراش تنظیم شود. به همین منظور توجه داشته باشید که هیچ گاه چرخ های تراش را به صورت خشک به کار نیاندازید. زیرا:

1- تنفس گرد و غبار سنگ ها برای سلامتی شما بسیار مضر است. استفاده از وسایل خنک کننده مانند آب سبب می شود که گرد و غبار حاصل از سنگ بر روی دستگاه شما، وارد دستگاه تنفسیتان نشود.

2- اگر خشک از چرخ های تراش استفاده نمایید، حرارت تولید شده از سایش سنگ با چرخ تراش، سبب می شود تا گوهر شما بشکند.

3- خشک کار کردن با چرخ های تراش سبب کاهش طول عمر چرخ ها می شود.

4- اگر چرخ ها خشک نباشند و از آب برای خنک شدن و رطوبت چرخ ها استفاده نمایید، باقی مانده تراشه ها که سبب کندی کار شما می شود، از بین رفته و روند تراش شما را سریعتر ساخته و بهبود می بخشد.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که چرخ های تراشی که از جنس الماس باشند، در تمام زمان تراش، خنک باقی می مانند. البته بسیاری از افراد نیز در زمان استفاده از چرخ های تراش الماسه، از آب به عنوان خنک کننده استفاده می کنند.

اگر چرخ ها خشک باشند، گرم می شوند. با توجه به این نکته که الماس بهترین هادی دما است، بنابراین گرما را از چرخ منتقل می کند، با این وجود اگر سنگ را بدون خنک کننده مانند آب بتراشید، سبب می شود که باقی مانده غبار حاصل از سنگ بر روی دستگاه بماند و هنگامیکه آغاز به کار می کنید، سبب گرم شدن چرخ های تراش شده و همین امر باعث می شود که سنگ شما از بین رفته و دمای بیش از اندازه، چرخ الماسه شما را نیز دچار مشکل می شود. اگر در زمان استفاده از چرخ های تراش حتی چرخ های تراش الماسه، از آب به عنوان خنک کننده استفاده نمایید خواهید دید که به تراشی زیبا دست پیدا خواهید کرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها