اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رمزگشایی از توسعه خودروسازی چین در ۱۰سال/ تصمیم‌گیری مجمع درباره عزل و نصب رئیس کل/کاهش بهای نفت به کمترین سطح

اظهارات معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تمایل شدید روسها به حضور ایران در بازارهای این کشور، رشد پاییزی در شاخص کل بورس، رکورد سقوط قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.



گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه بیست‌وهفتم مهرماه 1393 به شرح زیر است:

* رمزگشایی از توسعه خودروسازی چین در 10 سال

لوکوموتیو صنعت خودرو جهان در شرایطی به ایستگاه تولید خودروهای برقی رسیده و برخی دولت‌ها برای حمایت از این نوع خودروها 50 درصد قیمت آن را یارانه می‌دهند که فعالیت خودروسازان ایرانی همچنان بر تولید خودروهای بنزینی و گازوئیلی متمرکز است. عمر صنعت خودروی چین نیز مانند ایران به نیم قرن می‌رسد، ولی این زمان بیشتر صرف تولید خودروهای سنگین و تجاری شده و چشم بادامی‌ها حدود 10 سال است که به طور جدی در تولید خودروی سواری فعال شده‌اند. در حال حاضر خودروسازان چینی، علاوه بر رقابت با خودروسازان جهانی در بازار بزرگ کشورشان، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر هستند و طی ماه گذشته نیز یک محموله صادراتی شامل 100 دستگاه خودروی سواری برقی را از طریق بندر شانگهای روانه بازار آمریکا کردند.

* مجمع تا دو هفته آینده درباره چگونگی عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در جلسه دیروز مجمع فقط کلیات طرح نحوه اداره بانک مرکزی به تصویب رسید، گفت: موارد مربوط به عزل، نصب، دوره فعالیت و نظارت بر عملکرد رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شنبه دو هفته آینده بررسی می‌شود. آقامحمدی افزود: فعلا به صورت مشخص نمی‌توان راجع به جزئیات این طرح صحبت کرد و پیشنهادات مختلفی هم ارائه شده که در جلسه بعدی مجمع که شنبه دو هفته آینده برگزار می‌شود، رسیدگی خواهد شد.

* کسری بودجه 6 کشور وابسته به نفت با کاهش قیمت جهانی /عربستان هم وارد گود شد

بر اساس اعلام بانک دویچه آلمان، 6 کشور وابسته به نفت بیشترین تاثیر را از کاهش قیمت می‌بییند قیمت نفت پایین تر از 99.2 دلار عربستان را امسال با کسری بودجه مواجه می‌کند و کشورهای ونزوئلا، بحرین، نیجریه،عمان و روسیه به ترتیب بیشترین آسیب را از کاهش قیمت خواهند دید. بر اساس گزارش بانک دویچه آلمان در صورتی که قیمت جهانی نفت 99.2 دلار به فروش برود، عربستان سعودی خواهد توانست بودجه کشورش را در سال جاری تأمین کند و هر قیمتی پایین‌تر از آن به کسری بودجه این کشور خواهد انجامید.

* نفت اوپک به کمترین قیمت امسال رسید

قیمت سبد نفتی اوپک در ادامه کاهش‌های خود به 81.17 دلار در هر بشکه سقوط کرد که رکورد جدیدی به لحاظ کمترین قیمت این نوع نفت در سال جاری میلادی محسوب می‌شود. به این ترتیب باز هم رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2014 شکست. این نوع نفت روز سه شنبه 85.14 دلار فروخته شده بود که روز چهارشنبه به یک‌باره 3.28 دلار کاهش یافت و 81.86 دلار معامله شد.

* ساخت 2 نیروگاه جدید خصوصی در تهران/ هزینه هر نیروگاه، متوسط 212 میلیون یورو

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه دولت در ساخت نیروگاه وارد نمی‌شود، گفت: 2 نیروگاه برق هر کدام به ظرفیت 500 مگاوات در تهران احداث خواهد شد که هزینه ساخت هر نیروگاه به طور متوسط 212 میلیون و 500 هزار یورو خواهد بود. حسینی با اشاره به اینکه فاز مقدماتی ساخت این دو نیروگاه انجام شده و بخش خصوصی نسبت به تهیه زمین و دیوارکشی اقدام کرده است، تاکید کرد: هزینه ساخت نیروگاه برق برای هر کیلوات ساعت 350 تا 500 یورو است و هر 500 مگاوات نیز بالغ بر 500 هزار کیلووات ساعت خواهد شد، بنابراین هزینه این نیروگاه‌ها رقمی بین 175 تا 250 میلیون یورو خواهد بود که به طور متوسط بالغ بر 212 میلیون و 500 هزار یورو (حدود 850 میلیارد تومان) می‌شود.

* بررسی 17 ماده از پیش‌نویس قانون مالیات ارزش افزوده/ تشکیل کمیته تخصصی 5 نفره

مشاور مالیاتی جامعه اسلامی اصناف و بازار از بررسی 17 ماده از پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد. مشاور مالیاتی جامعه اسلامی اصناف و بازار با بیان اینکه این کمیته تخصصی در خصوص پیشنهادات و دیدگاه‌ها و بررسی آنها تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: این کمیته به شفاف شدن موضوعات قطعاً کمک می‌کند و اولین جلسه آن برگزار شده که بخش خصوصی در آن حضور نداشته و به همین علت درخواست کرده‌ایم که از نماینده اصناف نیز در این کمیته حضور داشته باشند.

* اقتصاد ضعیف فرانسه به دنبال اجرای بسته‌های اصلاحی است

وزیر جدید اقتصاد فرانسه اذعان داشت اقتصاد این کشور به چند بیماری مبتلا شده و باید بسته‌های اصلاحی جدیدی اعمال شود. امانوئل ماکرون 36 ساله با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در سطح این کشور گفت حقیقت این است که "فرانسه مریض است". در حال حاضر اقتصاد این کشور به چند بیماری مبتلاست که مهمترین آنها، بی‌اعتمادی، پیچیدگی، و حضور شرکت های بزرگ در دولت و اداره امور این کشور است.

* بدهی دولت به پیمانکاران رقم بالایی است/‌ در شرایط سخت اعتباری ‌هستیم

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه رشد طرح‌های زیربنایی جلوتر از کشور‌های همسایه است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در شرایط اعتباری سخت قرار دارد، دولت در انواع طرح‌ها به پیمانکاران بدهکار است و حجم بدهی دولت رقم بالایی است. آخوندی ادامه داد: در سفر اخیر خود به کشورهای همسایه بازدیدی از پروژه‌های دریایی، ریلی و جاده‌ای آنها داشتم که متوجه شدم کشور ایران با وجود 8 سال دفاع مقدس، تحریم‌ها و کارشکنی‌های غرب‌، در پروژه‌های زیرساختی و تأسیسات زیربنایی از رشد مطلوبی برخوردار است.

* دردسر تصادف با خودرو‌های گران‌قیمت/ بیمه حداکثر 5 میلیون تومان خسارت می‌دهد

طبق قانون در تصادفات رانندگی، شرکت‌های بیمه باید 2.5 درصد رقم دیه کامل در ماه‌های حرام که امسال معادل 5 میلیون تومان است را به زیان دیده پرداخت کنند و مابقی خسارت باید توسط مقصر حادثه پرداخت شود. این در حالی است که بر اساس ماده 4 قانون بیمه اجباری شخص ثالث، حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت‌ بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام و در بخش خسارت مالی معادل حداقل 2.5 درصد تعهدات بدنی خواهد بود.به عبارت ساده‌تر در صورت تصادف دو خودرو، شرکت بیمه موظف است تا سقف 2.5 درصد میزان دیه کامل در ماه‌های حرام که طبق نرخ اعلامی قوه قضاییه امسال معادل 5 میلیون تومان خواهد بود، به زیان دیده پرداخت کند و مابقی خسارت باید توسط مقصر حادثه پرداخت شود.

* رشد پاییزی بورس/تأثیر مثبت صنایع خودرویی، برقی‌ و حمل‌ونقل

شاخص کل بورس با ثبت رشد بی‌سابقه خود از ابتدای پاییز با افزایش 264 واحدی به رقم 72 هزار و 281 واحد رسید که مپنا، کشتیرانی و مخابرات و ایران‌خودرو بیشترین تأثیر مثبت را گذاشتند. بر اساس این گزارش، در جریان معاملات امروز مپنا، گروه بهمن، رادیاتور، زامیاد، سرمایه‌گذاری سایپا، سیمان شرق و ماشین‌سازی اراک برترین تقاضای سهامداران را به خود اختصاص دادند و به دنبال آن سیمان ارومیه، توریستی و رفاهی آبادگران، قند نقش جهان، تولیدی مهرام، ایرکاپارت صنعت، کابل ایران و نوسازی و ساختمان بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

* قیمت خرده فروشی 11 گروه کالای اساسی/ قیمت گوشت و میوه‌ افزایش یافت

براساس گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی 11 گروه کالایی در 18 مهر، قیمت گروه‌ کالایی میوه‌های تازه 0.8 درصد، سبزی‌های تازه 0.5 درصد، گوشت قرمز 0.1 درصد، گوشت مرغ 1.6 درصد، قند و شکر 0.4 درصد افزایش و لبنیات 0.1 درصد و تخم مرغ 1.3 درصد کاهش داشت. براساس این گزارش، متوسط خرده فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 18 مهر ماه نشان می‌دهد در این هفته قیمت 6 گروه افزایش، 2 گروه کاهش و 3 گروه هم بدون تغییر بود.

* تمایل شدید روس‌ها به حضور ایران در بازارهای این کشور/ 100 میلیارد دلار برای بهینه‌سازی مصرف سوخت

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تمایل شدید روس‌ها به حضور ایران در بازارهای این کشور، گفت: این هنر نیست که صادرات، مواد خام باشد بلکه باید تلاش کنیم کالاهایی با ارزش افزوده بالا صادر کنیم. جهانگیری با بیان اینکه هنر نیست صادرات، مواد خام باشد گفت: باید تلاش کنیم کالاهایی با ارزش افزوده بالا صادر کنیم و از شرایط کشور برای ترانزیت، سوآپ و مباحث دیگر بهره‌مند شویم.

* جزئیات اجرای بند قاف در راه‌آهن

معاون وزیر راه از اختصاص 7.5 میلیارد دلار تا سال 1403 از محل صرفه‌جویی سوخت به راه‌آهن خبر داد و گفت:‌ مصوب کردیم از واگن باری نو تا 3.5 سال حق دسترسی دریافت نمی‌شود. پورسید آقایی ادامه داد: امسال دولت و مجلس در قالب اقدامی مشترک 1500 میلیارد تومان ردیف مجزا از محل عایدات گمرکات کشور به سیستم ریلی اختصاص دادند که بخشی از آن پرداخت شده است.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد