دایکروسکوپ – قسمت اول

دایکروسکوپ چیست؟ دایکروسکوپ ابزار ساده اما بسیار مهم گوهرشناسی است که این امکان را به گوهرشناس می دهد تا رنگ های جداگانه ای که سنگ جواهر تولید می کند را ببیند. در عین حال که به صورت انتخابی طول موج های خاصی از نور را جذب می نماید، به سایر رنگ ها اجازه می دهد ضمن عبور از درون آن به چشم بیننده برسند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

بسیاری از سنگ های قیمتی مانند گارنت (garnet) ، لعل (spinel) و الماس، تک شکست هستند، بنابراین تنها یک رنگ به بیننده نشان می دهند. اما اکثر سنگ های قیمتی دیگر انکسار مضاعف دارند، به این معنی که آنها دو یا چند رنگ از نور منتقل شده را تولید می کنند. که چشم انسان بسیاری از آنها را نمی تواند از هم تفکیک نماید چرا که آنها در طول موج یا رنگ آنقدر به هم نزدیک هستند که چشم ما نمی تواند آنها را از هم جدا کرده و به عنوان رنگ های مجزا ببیند.

البته دو گوهر تانزانیت (tanzanite) و آندالوزیت (andalusite ) استثنا هستند. این دو سنگ قیمتی خاصیتی منحصر به فرد دارند به این شکل که رنگ هایی که اینها از خود نشان می دهند به میزانی متفاوت هستند که چشم ما واقعا می تواند دو یا چند رنگ را بدون نیاز به هر گونه تجهیزات گوهرشناسی ببیند.

اما در بیشتر موارد ، سنگ های قیمتی دو یا چند رنگ از خود نشان می دهند که چشم، آنها را در کنار هم قرار می دهد تا رنگ نهایی قابل مشاهده سنگ جواهر که ما می بینیم را بوجود بیاورد. به عنوان مثال، یک یاقوت سرخ متوسط از یک رنگ قرمز تیره و یک صورتی روشن تشکیل شده است.

با ترکیب این دو رنگ با هم، قرمز متوسط بدست می آورید. اما وقتی از طریق یک دایکروسکوپ به آن نگاه کنید، می توانید رنگ قرمز تیره و صورتی روشن تر را ببینید و از هم تفکیک نمایید که ابزاری مهم در تفکیک یاقوت سرخ از لعل قرمز است. به عنوان مثال لعل قرمز تک شکست(انکسار) است و تنها یک رنگ از رنگ های قرمز را از خود نشان می دهد، در حالی که یاقوت سرخ هر دو رنگ را بروز می دهد. این اهمیت دایکروسکوپ است و به همین دلیل هر گوهرشناسی باید یک دایکروسکوپ داشته باشد.

دایکروسکوپ چگونه کار می کند
نور به صورت موج حرکت می نماید، درست مانند امواج یک اقیانوس و هر چه موج کوتاه تر رنگ آبی تر ، هر چه موج بلندتر، رنگ قرمزتر. بنابراین می توانیم با جدا کردن پرتو های دو طول موج که یکی از آنها به سمت بالا و پایین و دیگری از سمتی به سمت دیگر در جریان است، به تراز خاص حرکتشان؛ رنگ های منحصر به فرد تولید شده توسط طول موج های خاص را مشاهده کنیم.

دایکروسکوپ به ما اجازه می دهد تا به راحتی این جهات منحصر به فردی که نور در آنها حرکت می کند را دیده و در نتیجه شاهد رنگ های مجزا باشیم.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها