پدیده در سنگ های گرانبها

http://www.gigparsian.com

پدیده در سنگـهای گـرانبها

در دنیای زیبای سنگهای گرانبها بعضی از گوهرها به دلیل وجود ناخالصی های مشخص، عناصر واسطه و یا طرز تشکیل شدنشان، در هنگام برخورد نور با آنها پدیده ای را بوجود آورده و به نمایش می گذارند که باعث افزایش زیبایی آنها و درنتیجه افزایش قیمت آنها می شود.
امروزه در صنعت پیشرفته و علمی سنگهای گرانبها متخصصین به فناوری های متفاوتی دست یافته اند تا بتوانند سنگهای مصنوعی یا بدلی را بسازند که همان پدیده های سنگهای طبیعی را دارا بوده و یا اپالهای طبیعی نیمه گرانبها را مورد بهسازی قرار بدهند. در ذیل درباره انواع گوناگون پدیده ها توضیحاتی ارائه میشود.

Play of color

اپال به عنوان معروف ترین نوع گوهر پدیده دار در میان مردم به شمار می رود که دارای تلالو رنگین کمان است. ایجاد این پدیده در اپال به دلیل برخورد نور به کره های سیلیسی که اپال را تشکیل داده اند می باشد. گرانبها ترین اپالها دارای رنگ سیاه با پدیده قوی که طیف قرمز بیشتر در آن پدیدار است می باشد..

Adularescence
این نوع پدیده به دلیل تفرق ویا پراکنده شدن نور به علت متناوب بودن لایه های رشدی در گوهر Moon stone ایجاد شده که بصورت یک هاله شناور آبی و یا سفید رنگ در بالا و یا زیر سطح سنگ دیده می شود.
نام Moon stone (سنگ ماه) به علت تشابه پدیده این سنگ با نور مهتاب می شود. این پدیده فقط در Moon stone دیده میشود و سنگ ارزان قیمتی است.
وقتی Moon stone دارای رنگ آبی کمرنگ و پدیده آن دارای رنگ آبی قوی باشد، از ارزش بیشتری برخوردار است.

Color change
برخی از گوهرها به علت وجود عناصر واسطه در ترکیب شیمیایی خود می توانند در زیر تابش نور سفید و یا زرد، تغییر رنگ دهند که به Color change gemstone مشهور هستند.
از معروف و گرانبها ترین گوهر که این پدیده را نشان می دهد، می توانAlexandrite را نام برد که از خانواده Chrysoberyl بوده و در زیر نور سفید دارای رنگ سبز و در زیر نور زرد دارای رنگ قرمز مایل به بنفش است که البته بصورت نادر می تواند دارای پدیده چشم گربه ای هم باشد.
از دیگر گوهرهایی که این پدیده را نشان می دهند، میتوان به یاقوت و گارنت اشاره کرد.
قابل ذکر است که در بازارهای جهانی یک نوع شیشه یافت می شود که دارای پدیده Color change بوده و به Zandrite معروف است.
Chatoyancy
این پدیده که به نام چشم گربه ای معروف است به دلیل وجود ناخالصی های سوزنی شکل و یا لایه های فیبری موازی و انعکاس نور از سطح آنها بوجود می آید که با حرکت منبع نوری و یا خود سنگ این پدیده به جا به جا می شود.
پدیده چشم گربه ای را در بسیاری از سنگها می توان مشاهده نمود ولی از گرانبها ترین آنها می توان Chrysoberyl cats eye را نام برد که دارای رنگHoney milk و یا شیرعسل می باشد.حال اگر این سنگ در زیر دو منبع نوری قرار گرفته و به چرخش در آید، دو پدیده چشم گربه ای را نشان می دهد، که به هم دور یا نزدیک می شود. این پدیده منحصر بفرد را Blinking و یا چشمک زدن می نامند.
از دیگر سنگها با پدیده چشم گربه ای میتوان Tiger’s eye quartz با رنگ طلایی قهوه ای و Cat’s eye با رنگ خاکستری،یاHawks eye quartz با رنگ سرمه ای، تورمالین،Demantoid garnet،Spessartite garnet،Tanzanite،Green zoisite را نام برد.

Asterism
هنگامی که در بعضی از گوهرها همانند یاقوت ناخالصی های سوزنی شکل در جهات مختلف قرار گیرند، در اثر برخورد نور به این ناخالصی ها و انعکاس نور از سطح آنها پدیده ای بوجود می آید که آن را پدیده ستاره ای می نامند. در بعضی از گوهر ها این پدیده ستاره ای می تواند 4,6 و یا 12 پر باشد.
در یاقوت قرمز, کبود و سیاه ستاره 6 و یا 12 پر را می توان مشاهده نمود و در بعضی گونه های دیگر همانند Rhodolite garnet و یا Diopside پدیده 4 پر ستاره ای قابل رویت است.
از نمونه گوهرهایی که این پدیده را به نمایش می گذارند می توان Spinel ، Enstatiteو Quartz را نام برد.

Labradorescence
به صفحات رنگی دیده شده در گوهر Labradorite میگویند که معمولاً دارای رنگ سبز و آبی است که با حرکت سنگ ظاهر و یا محو می شود. این پدیده به دلیل برخورد نور با لایه های نازک درون سنگ بوجود می آید. گونهLabradorite که بتواند تمام طیف های رنگین کمان را به نمایش بگذارد Spectrolite نامیده می شود که گرانبهاتر از Labradorite میباشد.

Orient
به طیف های رنگین کمانی که در سطح مرواریدهای طبیعی، پرورشی و به خصوص Mother of pearl دیده می شودگفته می شود. این پدیده به دلیل ورود نور به لایه های مختلف مروارید (Nacre) و انعکاس از سطح آنها بوجود می آید.
Aventurescence
این پدیده در اثر برخورد نور به ناخالصی های پولکی شکل و انعکاس آن از سطح این نا خالصی ها بوجود می آید.
برای مثال در سنگ Sunstone این پدیده به دلیل برخورد و انعکاس نور از سطح ناخالصی های صفحه ای شکل مس بوجود می آید که یک پدیده پولکی شکل را بوجود می آورد. این پدیده نیز در Aventurine Quartz نیز مشهود است.
Gold stone و یا دلربا که یک نوع شیشه با ناخالصی های صفحه ای شکل مس است نمونه دیگری است که این پدیده را بسیار خوب نشان می دهد.

قابل ذکر است که با توجه به پیشرفت صنعت ساخت سنگ های مصنوعی، بدلی و بهسازی در بازار جواهرات، که وجود هر یک از پدیده های نام برده اثباتی در طبیعی بودن سنگ نمی باشد و توصیه می شود حتماً قبل از خرید، گوهر تحت کارشناسی و تأیید یک گوهر شناس متخصص قرار گیرد.

جهت دریافت فایل PDF با توضیجات کامل و عکس لینک زیر را کلیک کنید
http://www.tala.ir/files/upload/padide.zip

جناب آقای مهندس فرهاد زندی
مجتمع آموزشی گوهرپارسیان http://www.gigparsian.com

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها