سنگ های قیمتی افغانستان

قرن ها افغانستان محل استخراج سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بوده است. سنگ های قیمتی یافت شده از افغانستان دارای بازار مناسبی بوده و حتی در برخی مواقع قیمتی بالاتر از سنگ های مشابه در نقاط دیگر جهان دارد. افغانستان خوشبختانه تنوع وسیعی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دارد که از معادن ثبت شده و رسوبات به دست می آیند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

در واقع بیشتر معادن سنگ های قیمتی در کشور افغانستان قرار دارند. بیش از 6 هزار سال است که از پتانسیل های معدنی این کشور برداشت می شود و باعث پیشرفت چشمگیری در صنعت سنگ های قیمتی شده است.

گوهرهای گوناگونی در رنگ های متنوع در افغانستان یافت می شود. از جمله گوهرهایی که به رنگ آبی و کبود هستند می توان به لاجورد افغان و آکوامارین اشاره کرد. افغانستان تولید کننده سنگ لاجورد از معدن ساری در ناحیه بدخشان است.

از دیگر سنگ های قابل یافت در افغانستان می توان به زمرد افغانی اشاره کرد. زمرد از رسوبات دره پانشجر در ناحیه کاپیسا از 6 معدن به دست می آید. این سنگ از کربنات های اردویسین، دایک های گابرویی و کوارتز پورفیری به دست آمده که بهترین کیفیت این جواهر از گابروهای متقاطع به دست می آید. زمردهای افغان شبیه کیفیت زمردهای کلمبیا را دارند.

سنگ قیمتی دیگر در افغانستان، یاقوت است. یاقوت در ناحیه کابل به دست می آید. این یاقوت ها، از لایه های متمرکز کانی سازی شده تولید می شود.
همچنین می توان از بلورهای کانزیت و تورمالین نیز در ناحیه لقمان نام برد که بسیار غنی شده بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
0 0

رفعت شهدایی میهمان میگه :

تاریخ: 1398/04/08 ساعت 13:09
امکان خرید سنگهای افغانستان وجوددارد

اخبار سایر رسانه ها