اونس طلا2318.59
مظنه15,356,000
18 گرم3,544,900
ارزش سکه34,597,068
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,300,000
نیم25,000,000
ربع15,000,000

قیمت دلار زندگی مردم را چطور تحت تاثیر قرار می دهد؟

برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می دهد افرادی که بین دهک های سوم تا هشتم زندگی می کنند در دسته طبقه متوسط ایرانی جایی می گیرند.


شاخص بهره مندی مردم از امکانات زندگی نشان می دهد که بخش مهمی از مردم، کسب و کار و حتی زندگیشان به دلار وابسته شده است. کالاهای که مردم در زندگی روزانه از آنها بهره می برند همگی، به قیمت دلار وابستگی دارند.

گزارش مرکز آمار نشان می دهد 44.4 درصد مردم از خودرو استفاده می کنند. براین اساس همگی این افراد با موضوع خرید لوازم یدکی خودرو درگیر هستند. از سوی دیگر 2 هزار واحد قطعه سازی هم برای واردات مواد اولیه و حتی قطعات خودرو به آنسوی مرزها وابسته اند. براین اساس آنان نیز قیمت دلار را باید به صورت روزانه چک کنند. افزایش ناگهانی قیمت دلار طی دو روزگذشته هم زندگی این افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 17.8 درصد مردم ایران نیز از موتورسیکلت استفاده می کنند. 99.3 درصد مردم از تلویزیون و 53.8 درصد مردم هم از ویدئو استفاده می کنند.

براین اساس همگی این افراد باید برای تغییر وسایلی که در اختیار دارند، چشم به دلار داشته باشند چراکه تمامی این کالاها از خارج از کشور وارد می شود. نوسان قیمت دلار در دوره های زمانی مختلف منجر به تغییر اساسی قیمت این کالاها می شود. حتی کارخانه های داخلی تولیدکننده لوازم خانگی نیز به واردات لوازم اولیه وابسته اند.

در همین حال سعید لیلاز اقتصاددان چنین تحلیلی از اثرات مذاکرات هسته ای برزندگی مردم ارائه می دهد:« این مذاکرات جز کار سیاسی نبود و تمام شد و رفت، اما قیمت دلار چیزی حدود 25 تا 30 درصد کاهش یافت و در واقع ارزش پول ملی و ارزش قدرت خرید کارگر و کارمند را در کشور افزایش داده است. اما حالا نوبت به اجرای کارهای اساسی و زیربنایی برای بهبود شرایط اقتصادی است که باید در داخل کشور انجام شود و همزمان در کنار آن سیاست خارجی به پیش برود.»

پس از مذاکرات وزیرامور خارجه ایران در نیویورک و اعلام تحولات جدید قیمت دلار در بازار داخلی ایران رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیش بینی می شد با بهبود وضعیت دیپلماسی خارجی کشور، قیمت دلار نیز در بازار داخلی روند نزولی را پیش گیرد ولی در حال حاضر وضعیت دیگری رخ داده است و قیمت ها مسیر صعودی را پیش گرفته اند.

حداقل 22 میلیون نفر از جمعیت روستایی ایران و 55 میلیون جمعیت شهرنشین ایران زندگی روزانه شان به قیمت دلار گره خورده است. براین اساس خبرمذاکرات هسته ای و نوسان قیمت دلار برای این گروه اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد