اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ایجاد کیف پول خرد الکترونیکی

معاون شرکت پرداخت الکترونیک سامان با بیان اینکه کیف پول الکترونیک ابزار جدیدی است که بانک مرکزی به دنبال توسعه آن برای پوشش خریدهای خرد است، گفت: با توسعه این ابزار الکترونیکی، دغدغه بازگشت پول نقد برای خریدهای خرد برطرف می‌شود.



ابراهیم حسین‌نژاد در خصوص تعیین کارمزد برای خدمات الکترونیکی از جمله تراکنش‌های کارت‌خوان‌ها اظهار داشت: تحلیل‌های مختلفی در خصوص نحوه اجرا وجود دارد که بانک مرکزی در حال جمع‌بندی این نظرات است.

وی افزود: یکی از نقدها در خصوص خریدهای خرد است و اینکه چرا باید نرخی که برای تراکنش با مبالغ بالا پرداخت شود به همان میزان باید برای خریدهای خرد هم داده شود.

معاون شرکت پرداخت الکترونیک سامان تصریح کرد: وضعیت فعلی به هیچ وجه عادلانه نیست به طوری که بانک‌ها باید از سود سپرده‌های خود بابت پرداخت هزینه تراکنش‌ها به شرکت‌های PSP استفاده کند و در این شرایط کسانی که تراکنش کمتری دارند نفع کمتری از این مسئله می‌برند.

وی در خصوص تراکنش‌های خرد گفت: بانک مرکزی به دنبال این است که نظرات را جمع‌آوری کند و به طور مثال در حوزه پرداخت‌های خرد این پالایش صورت گیرد که چند دسته از مردم تراکنش‌های پایین دارند و از طرف دیگر هم اکنون بانک مرکزی در حال راه‌اندازی ابزار دیگری برای پرداخت‌های خرد است.

حسین‌نژاد ادامه داد: سامانه سپاس برای کیف پول خرد الکترونیکی است و دارنده آن می‌تواند خریدهای خرد مانند استفاده از خدمات عمومی استفاده کند، این ابزار الکترونیک همه خریدهای خرد را پوشش می‌دهد و احتمالا خریدهای کمتر از 20 هزار تومان با استفاده از این کارت‌ها انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه کیف پول خرد الکترونیکی بسیار پایین‌تر از تراکنش‌ پایانه‌های فروشگاهی است گفت: با توجه به اینکه تراکنش در این سیستم آفلاین است هزینه بسیار پایینی ایجاد می‌شود اما در سامانه فعلی به دلیل آنلاین بودن تراکنش‌ها هزینه زیادی تحمیل می‌شود.

معاون شرکت پرداخت الکترونیک سامان در پاسخ به این سؤال که طرح سپاس در چه مرحله‌ای قرار دارد اظهار داشت: آزمایش‌های مربوطه در این زمینه انجام شده و البته باید قوانین مخصوص آن تدوین و تصویب شود؛ به لحاظ زیرساخت فنی این طرح آماده است و تاکنون چهار بانک سرمایه‌گذاری مناسبی برای توسعه آن انجام دادند.

حسین‌نژاد اظهار داشت: برای استفاده از این سامانه کارتی جداگانه به مشتری داده می‌شود و همچنین دستگاهی با هزینه 50 تا صد هزار تومان باید در فروشگاه‌ها راه‌اندازی شود.

وی افزود: همانطور که مستحضر هستید هزینه یک دستگاه کارتخوان 500 تا 600 هزار تومان است اما برای کیف پول الکترونیکی مبلغ مورد نیاز 50 تا صد هزار تومان است.

معاون شرکت پرداخت الکترونیک سامان تأکید کرد: با توجه به اینکه در صورت کارمزدی شدن کارتخوان‌ها ممکن است خریدهای خرد با استفاده از پول نقد انجام گیرد کیف پول الکترونیکی جایگزین بسیار مناسبی برای آن خواهد بود و هزینه‌ای بابت استفاده از این خدمت از مشتری و دارنده دستگاه اخذ نمی‌شود.

حسین نژاد توسعه این ابزار را نیازمند همکاری بانک‌ها با بانک مرکزی و فرهنگ‌سازی برای مردم دانست.

بر اساس این گزارش از ابتدای آبان دریافت 100 تا 150 تومان کارمزد از هر تراکنش در پوزهای فروشگاهی آغاز خواهد شد این در حالی است که فروشندگان می‌گویند پرداخت این رقم کارمزد برای خریدهای خرد توجیه اقتصادی ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد