اونس طلا2388.01
مظنه16,646,000
18 گرم3,842,700
ارزش سکه37,503,438
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

تویوتا لندکروز 500 میلیونی+ تصویر

با توجه به آینه‌های بزرگی که در طرفین قرار گرفته‌اند، دید به اطراف خوب است ولی به دلیل ارتفاع زیاد دید کافی در جلو و عقب سپرها وجود ندارد و استفاده از دوربین عقب (که تصویر آن روی آینه میانی نمایش داده می‌شود) و سنسور پارک در جلو و عقب ضروری به نظر می‌رسد.



بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین غول‌های آفرود، تویوتا لندکروز است. خودرویی که تمامی اجزاء و قسمت‌هایش برای یک آفرود مناسب طراحی شده و در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران پر و پا قرصی دارد. بازار ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و نه تنها لندکروز بلکه برند تویوتا از جایگاه مناسبی برخوردار است و برای خود اعتبار مناسبی کسب کرده است. اگر بخواهیم در مورد این خودرو و حضورش در بازار ایران بگوییم باید گفت که لندکروز از نسل دوم (که تولید آن در سال 1960 آغاز شده بود) یکی پس از دیگری تا آخرین نسل یعنی نسل هشتم به ایران راه پیدا کردند و حتی فروش و استقبال خوب از آن باعث شد تا فیس‌لیفت‌های هر نسل نیز بتوانند به راحتی خود را به بازار ایران برسانند.

نسل هشتم لندکروز، همین مدلی که این روزها به وفور در خیابان‌ها دیده می‌شود، با وجود ابعاد بزرگ و پیشرانه پرمصرفش، یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بزرگ بازار ایران شده و به همین علت ملاقاتی کوتاه با این خودرو داشتیم تا تجربه‌ای با این غول‌پیکر ژاپنی داشته باشیم.

طراحی

مدلی که در اختیار داریم، مدل 2010 است ولی از مدل‌های 2013 یک فیس‌لیفت بسیار خفیف از این خودرو وارد بازار شد که تغییرات اندکی مانند تغییر طرح سپر جلو روی آن انجام شده است. در نمای جلوی لندکروز، می‌توان ورودی بزرگ و ساده‌ی هوا را دید که در وسط آن لوگوی تویوتا نقش بسته است. در دو طرف این ورودی دو چراغ بسیار بزرگ قرار گرفته‌اند که حجیم و ساده هستند. سپر جلو نیز ساده و یک دست است و در دو طرف آن دو مه‌شکن مستطیل شکل قرار گرفته‌اند. باید گفت که در نمای جلو هیچ‌گونه روح هیجان و جوان‌پسندی دمیده نشده ولی کاملاً شکیل، ساده و نشان‌دهنده قدرت نهفته درون خود است.

نمای عقب نیز همانند جلوی لندکروز بی‌روح است و چراغ‌های حجیم با زاویه‌های شکسته هماهنگی مناسبی با چراغ‌های جلو دارد. در این قسمت درب عقب به صورت دو تکه باز می‌شود که یکی از بهترین شیوه‌ها است. در نمای کناری هیچ خط منحنی شکلی دیده نمی‌شود و خطوطی که از بالای درب‌ها و یا پایین آن‌ها می‌گذرد صاف و هماهنگ با طرح کلی خودرو هستند.

در کل باید گفت که اگرچه در طراحی تویوتا لندکروز از خطوط منحنی و جذاب شاسی‌بلندهای شهری استفاده نشده ولی با استفاده از قسمت‌های حجیم و اغواکننده، و تمام سادگی‌اش، به خوبی از خود چهره یک آفرود پرقدرت را به نمایش گذاشته است.

کابین و امکانات

به کابین وارد می‌شویم، داخل لندکروز بسیار جادار و راحت است. همه چیز به صورت کاملاً منظمی سر جای خود قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها آسان است. تمامی دکمه‌ها بزرگ طراحی شده‌اند تا اگر با دستکش به آفرود سواری رفتید بتوانید باز هم براحتی از آن‌ها استفاده کنید. غربیلک فرمان، چهار پره و ساده است و لوگوی تویوتا در وسط آن قرار گرفته است.

اگر درب عقب را باز کنید متوجه می‌شوید که یک ردیف صندلی دیگر در این قسمت قرار دارد که با باز کردن آن لندکروز قابلیت حمل 8 نفر را خواهد داشت.

لندکروز از نظر تجهیزات در سطح بسیار خوب و قابل قبولی است و روی آن امکاناتی نظیر گیربکس 5 سرعته خودکار، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، کلید استارت موتور، یخچال، کروز کنترل، آینه‌های الکتروکرومیکی، شیشه شورهای چراغ جلو، سانروف و سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها بر اساس نور محیط نصب شده است.

ظرفیت باک این غول‌پیکر ژاپنی همانند ابعاد و اندازه آن بسیار زیاد است و 93 لیتر حجم دارد که البته با توجه به پیشرانه بزرگ و پرمصرف (12.9 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی)، و خودرویی که وظیفه اصلی آن آفرود است، منطقی به نظر می‌رسد.

تجربه رانندگی

با فشردن پدال ترمز، کلید استارت را فشار می‌دهیم، خودرو در حالت سکون تکان آرامی می‌خورد که ناشی از قدرت موتور است و در همان ابتدا احساس می‌کنید که زیر پای شما قدرت زیادی آماده دستور گرفتن است. نفوذ صدا به داخل کابین کم است اما در دورهای بالا و هنگام دنده معکوس غرش زیبای موتور شنیده می‌شود.

گیربکس را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. پیشرانه بزرگ 6 سیلندر 24 سوپاپه که دقیقاً 3956 سی‌سی حجم دارد می‌تواند با تولید حداکثر 240 اسب‌بخار در 5200 دور در دقیقه و 376 نیوتن‌متر در 3800 دور در دقیقه به راحتی جثه عظیم 2.6 تنی را به راه بیاندازد.

با توجه به آینه‌های بزرگی که در طرفین قرار گرفته‌اند، دید به اطراف خوب است ولی به دلیل ارتفاع زیاد دید کافی در جلو و عقب سپرها وجود ندارد و استفاده از دوربین عقب (که تصویر آن روی آینه میانی نمایش داده می‌شود) و سنسور پارک در جلو و عقب ضروری به نظر می‌رسد. همانطورکه اشاره شد فضای بسیار خوبی برای سرنشینان وجود دارد ولی در ردیف سوم برای سه نفر بزرگسال آنچنان فضای کافی وجود ندارد.

اگر لندکروز را به خارج از جاده ببرید، تازه متوجه می‌شوید که هدف اصلی تویوتا از تولید لندکروز چه بوده و چرا این خودرو سال‌های سال است که نسل به نسل تولید و محبوبیت آن بیشتر می‌شود طوریکه در یک جاده ناهموار و بدون توجه به اینکه چند نفر سرنشین داخل خودرو است، فقط کافیست مسیری را انتخاب کرده و از قابلیت‌های آفرود آن لذت ببرید.

قیمت و نتیجه‌گیری

سری به بازار آزاد می‌زنیم. اکثر لندکروزهای موجود در بازار مدل GXR هستند اما تعداد بسیار کمی از VXR (مجهز به پیشرانه 8 سیلندری) نیز وجود دارد. همانطورکه می‌دانید با ممنوعیت ورود خودروهای با حجم بالای 2500 سی‌سی، متاسفانه ورود لندکروز هم به ایران متوقف شده اما اگر کمی در بازار جستجو کنید، می‌توانید مدل‌های 2013 لندکروز GXR را به صورت صفر کیلومتر پیدا کنید که قیمتی بین 470 تا 540 میلیون تومان دارند.

تویوتا لندکروز خودرویی است که برای آفرود ساخته شده و قابلیت‌ها و تکنولوژی بکار رفته در آن اکثراً مخصوص خارج از جاده است، اگر قصد خرید خودرویی برای آفرود دارید، لندکروز یکی از بهترین گزینه‌های بازار است و می‌توانید به راحتی به توانایی‌های آن اطمینان کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد