اونس طلا2394.45
مظنه16,156,000
18 گرم3,729,600
ارزش سکه36,399,468
قدیم (بهار)40,600,000
جدید (امامی)43,300,000
نیم25,800,000
ربع15,800,000

هفته پر افت و خیز سکه «آتی»

نوسانات نرخ دلار و قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته، موجب افت و خیزهایی برای بازار آتی سکه طلا شد. قیمت معاملات آتی در دو روز ابتدای هفته در کمترین میزان بود و پس از آن با افزایش نرخ برابری دلار قیمت معاملات آتی نیز افزایش یافت. بیشترین قیمت نیز مربوط به روز چهارشنبه است که نرخ دلار و قیمت اونس طلا طی جلسه معاملاتی به حداکثر رسید.



با این حال روز پنج‌شنبه به دنبال کاهش شدید قیمت اونس طلا، قیمت‌های آتی نیز رو به کاهش گذاشت. فعالان بازار آتی سکه طلا هفته گذشته با رویدادهای مهمی مواجه بودند که مهم‌ترین آنها انتشار جدیدترین بیانیه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا (FOMC) و کنفرانس خبری رئیس فدرال رزرو، جانت یلن، در شامگاه چهارشنبه بود. سخنان خانم یلن در مورد آخرین تصمیمات کمیته، بازار طلا را به شدت دچار نوسان کرد و قیمت اونس طلا طی چند ساعت بیش از 20 دلار کاهش یافت. با وجود آنکه زمان قطعی برای افزایش نرخ بهره همچنان نامشخص است، پیش‌بینی اعضای کمیته از Federal Fund rate در انتهای سال 2015 افزایش یافته و این امر باعث تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت اونس طلا شده است. سقوط قیمت اونس طلا نیز تا لحظات پایانی بازارهای جهانی ادامه یافت و باعث شد که بازار آتی روز شنبه با کاهش قیمت شروع به کار کند.

افزایش حجم معاملات آتی سکه
در این هفته حجم معاملات بازار نیز نسبت به هفته ماقبل افزایش 74 درصدی داشت که به این ترتیب برای دومین هفته متوالی شاهد رشد حجم معاملات بازار آتی بودیم. در مجموع می‌توان گفت نوسانات بازار در شهریور ماه بیشتر بوده و فعالان بازار آتی که مرداد‌ماه را به آرامی پشت سرگذاشته بودند، دوباره به این بازار روی آوردند و معاملات آتی سکه طلا را رونق دوباره‌ای بخشیدند.
از دیگر رویدادهای قابل ذکر بازار آتی طی هفته گذشته، راه‌اندازی قراردادهای آتی سکه طلا سررسید اردیبهشت 94 از روز شنبه مورخ 22/06/93 است که به دلیل خطای سیستم معاملات در مرحله کشف قیمت، کلیه معاملات این سررسید در روز شنبه ابطال شد و اولین معامله سررسید اردیبهشت ماه 94 روز یکشنبه 23/06/93 صورت پذیرفت. ابطال معاملات این سررسید تنها از طریق پیام ناظر در سامانه معامله‌گران اطلاع‌رسانی شد و متاسفانه به دلیل عدم الزام در سایت بورس کالای ایران، اطلاعیه‌ای منتشر نشد.
طبق مقررات، بورس کالای ایران ملزم به انتشار اطلاعیه در سایت رسمی خود در این خصوص نبوده است؛ با این حال انتشار اطلاعیه در سایت رسمی می‌توانست باعث شفافیت بیشتر و اطلاع‌رسانی سریع‌تر درخصوص وضعیت معاملات و دلیل ابطال آن برای فعالان بازار آتی شود. همچنین هفته گذشته، آخرین هفته معاملات آتی سکه طلا در سررسید شهریور ماه بود و در روز چهارشنبه 26/06/93، پرونده این سررسید با 97 موقعیت باز، بسته شد.

*بهناز بدایی
تحلیلگر بازار آتی
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد