اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

تاسیس بانک طلا نیاز به کار کارشناسی دارد

بیگی گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور نظارت بر موسسات اعتباری و بانکهای موجود میتواند الویت باشد و تاسیس بانک طلا پس از کار کارشناسی مناسب قابلیت بررسی دارد.



حدود دو هفته پیش بود که رئیس اتحادیه تولید‎کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران خواستار ایجاد بانک طلا با همکاری بانک مرکزی برای جذب طلاهای خانگی شد .

وی معتقد است، بازار طلا و جواهر در کشور مزیت خوبی دارد و سالانه به 200 تا 250 تن مواد اولیه از الیاژهای مختلف فلزی نیاز داریم.

وی بر ضرورت حمایت از صنعت تولید طلا و جواهر تاکید کرده و اظهار داشت: تا چند دهه قبل از طلا به عنوان پشتوانه پول ملی نگهداری می کردند و امروز این روند کمتر دیده می شود و بانک های مرکزی، طلاها را در اختیار صنایع داخلی قرار می دهند تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

در همین راستا روح الله بیگی ئیلانلو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارزش ذخایر طلاهای خانگی گفت: بیشتر از 100 تن طلای کشور در خانه‌های مردم ایران موجود است و با این حساب، مردم کشور بیشتر از 100 ‌هزار کیلوگرم یا معادل 100 ‌میلیون گرم طلا ذخیره کرده‌اند.

حال اگر با در نظر گرفتن قیمت 96 ‌هزار و 400 تومانی یک گرم طلا این میزان ذخیره طلا را به تومان تبدیل کنیم می‌توانیم بگوییم که ارزش طلای ذخیره‌شده در خانه ایرانی‌ها حدود 9 هزار و 640 ‌میلیارد تومان است که به ازای جمعیت بیش از 77 میلیونی ایرانی‌ها، سرانه ذخیره هر نفر ایرانی را به حدود 3.1 گرم می‌رساند. به جرات میتوان گفت میزان طلای ذخیره شده در خانه ایرانی‌ها از میزان ذخایر بانک مرکزی کشور هم بیشتر شده است.

براساس این گزارش روح الله بیگی در خصوص تاسیس بانک طلا با همکاری بانک مرکزی و اتحادیه طلا و جواهر ایران گفت: پیشنهاد تأسیس بانک طلا نیز سال‌هاست که مطرح شده و حتی در مقطعی بر سر زبان ها بود که بانک مرکزی با آن موافقت کرده است. بانک طلا شکل نگرفت و تنها چند طرح بانکی برای سپرده‌گذاری طلا اعلام شد که از آن جمله می‌توان به طرح سپرده‌گذاری طلا در بانک صادرات اشاره کرد. این در حالی است که وضع نامطمئن اقتصادی طلا را بین مردم ایران تبدیل به نوعی کالای سرمایه‌ای و پس انداز شخصی کرده است.

وی افزود: ایجاد بانک طلا شرایط خاص اقتصادی و بررسی های کارشناسی لازم دارد. در مقطع کنونی وبا سیاست های انقباضی و ضد تورمی دولت، توجیهی برای خرید طلا و افزایش ذخایر بانک مرکزی نیست چرا که به جهت تحریم ها، ذخایر ارزی رشد مناسبی دارد و میتواندجایگزین پشتوانه ذخایر طلای کشور باشد. همچنین خرید طلا وتزریق نقدینگی افزایش تورم را موجب خواهد شد.
کارکرد اعتباری برای بانک طلا نیز مکانیسم خاص و طراحی منحصر بفرد و کارشناسانه می طلبد.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد کشور نظارت بر موسسات اعتباری و بانکهای موجود میتواند الویت باشد و تاسیس بانک طلا پس از کار کارشناسی مناسب قابلیت بررسی دارد.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد