اونس طلا2215.19
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

دلار ارزان می‌شود؟

درحالی که هفته گذشته قیمت دلار در بازار تهران با رشد اندکی مواجه بود ولی امروز تحلیلگران بازار پیش بینی می کنند با انتشار خبر لغو تحریم بانک مرکزی ایران، وضعیت بازار قدری بهبود پیدا کند.



پس از لغو تحریم بانک مرکزی ایران فرآیند انتقال ارز به کشور قدری تسهیل می شود ولی بیش از آنکه این موضوع برای صرافان بازار تهران اهمیت داشته باشد، جو روانی ناشی از انتشار این خبر وضعیت بازار را تغییر می دهد. لغو برخی از تحریم ها طی یکسال و نیم گذشته به طور متوسط 2.6 درصد در کاهش قیمت دلار موثر بوده است. برهمین اساس ماجرای لغو تحریم بانک مرکزی نیز می تواند، در بهبود شرایط بازار موثر باشد.

رای که دادگاه اروپایی صادر کرده «بدوی» و قابل نقض است ولی تحلیلگران بازار براین باورند که همین خبر نیز در جهت یابی آینده بازار موثر است. بررسی ها نشان می دهد پس از هر دوره انتشار اخباری در مورد لغو تحریم ها قیمت دلار در بازار داخلی حداقل 2 درصد کاهش داشته است. پیش از آن در سال های 1388 تا 1391 و پس از انتشار اخباری در مورد افزایش تحریم ها قیمت دلار بین 4 تا 6 درصد رشد را تجربه کرده بود.

برآوردها نشان می دهد حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های ایران در اتحادیه اروپا بلوکه شده است. برآورد شده حدود 80 تا 100 میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران در حساب‌هایی خارج از کشور بلوکه شده است.

عمده این پول در چین و هند غیرقابل دسترسی مانده است. بخشی از این دارایی‌ها (2/4 میلیارد دلار) در قالب توافق‌نامه ژنو به حساب بانک مرکزی واریز شده است. تحریم‌های اتحادیه اروپا باعث شده بود دسترسی ایران به سیستم نقل و انتقالات مالی بین‌المللی-سوئیفت- نیز قطع شود. از سوی دیگر تحریم‌های اتحادیه اروپا باعث شده بود که کلیه فعالیت‌ها اعم از نقل و انتقال و مالکیت دارایی در حوزه یورو، با مشکل روبه‌رو شود.

به بیان دیگر، هنگامی که تحریمی از سوی اتحادیه اروپا وضع می‌شود، نمی‌توان هیچ دارایی از جنس یورو نگه داشت؛ زیرا اگر قرار باشد در قلمرو اروپا تسویه شود، این امر با مشکل روبه‌رو خواهد شد. اما عواقب تحریم بانک مرکزی از موارد مذکور نیز گسترده‌تر بوده است.

در مواردی که دارایی‌های بانک مرکزی ایران مسدود شد، با توجه به اینکه بانک مرکزی ایران در تامین مالی تجارت خارجی نقش مهمی داشته است، باعث شد که در مسیر قراردادهای تجاری مانند «تجارت مواد خوراکی»، «تجهیزات پزشکی»، «محصولات کشاورزی» و سایر موارد مشکلاتی به‌وجود آید.

در صورتی که تحریم های بانکی و بخصوص تحریم بانک مرکزی به صورت قطعی لغو شود، امکان افزایش فعالیت های تجاری در کشور ایجاد می شود. در این شرایط از طریق افزایش میزان صادرات و همچنین ورود بیشتر ارزهای خارجی به کشور، قیمت دلار و یورو در بازار قدری تعدیل می شود.

پیش از این نگرانی ها در مورد سرنوشت مذاکرات هسته ای موجب شده بود تا قیمت دلار و یورو در بازار تهران روند صعودی را پیش گیرند و حتی به مرز 3هزار و 215 تومان نیز نزدیک شوند. در صورتی که از نیویورک نیز اخباری امیدوار کننده در مورد مذاکرات به تهران منتقل شود، قیمت دلار در بازار با کاهش مواجه می شود. دولت پیش از این اعلام کرده بود، موفق شده است طی مدت یکسال قیمت دلار را نزدیک به 3 درصد کاهش دهد.

هفته گذشته تنها جو روانی ناشی از بروز اختلافاتی جدید در مذاکرات هسته ای منجر به رشد قیمت دلار از 3هزار و 150 تومان به 3 هزار و 215 تومان شد. در صورتی که روند مذاکرات به سمت مثبت حرکت کند، وضعیت بازارهای مالی دیگر مانند بورس نیز بهبود پیدا می کند.

صنایع کشور به شدت به روابط بین المللی وابسته هستند. برهمین اساس طی یک ماه گذشته و پس از بروز بن بست نسبی در مذاکرات بورس تهران نیز با افت شاخص بین یک هزار و 500 تا 2 هزار واحدی ماهیانه و نوسان نزولی 400 تا 500 واحدی روزانه مواجه بود. انتشار اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته ای و بخصوص خبر لغو تحریم های بانک مرکزی ایران در اروپا می تواند روند حرکتی شاخص کل بازار سرمایه را تغییر دهد.

همچنین با کاهش احتمالی قیمت دلار در بازار، بهای سکه و طلا نیز کاهش پیدا می کند. بررسی ها تایید می کند سرمایه گذاری در بازار دلار طی 5 ماه گذشته با سود نزدیک به 3 درصدی همراه بوده است ولی در صورت آغاز حرکت نزولی و کاهش معنادار قیمت دلار، سرمایه های خرد مردم به سمت بازارهای مالی دیگر مانند بورس و بانک ها هدایت می شود. همین جریان نیز روند کاهشی قیمت دلار را تشدید می کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد