رد پای یشم در تاریخ

درک اینکه چرا یشم قرن ها "قطعه ای از بهشت" درنظر گرفته می شده است، سخت نیست. رنگ غنی و بافت نرم یشم خوب، در همه جا آن را سنگ مورد علاقه دوست داران سنگ های قیمتی، ساخته است. این نیز به آسانی قابل درک است که چرا بسیاری از مواد تحت عنوان یشم ارائه شده اند. با این حال جالب است که اسامی در نظر گرفته شده برای یشم سبز هنوز موضوع بحث بوده و این سنگ گرانبها توسط اطلاعات غلط بسیار، افسانه ها و خرافات احاطه شده است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


تمدن ها در تمام اعصار، یشم را گرانبها می شمردند. گامپ (Gump) در کتاب پرمخاطب خود درمورد یشم، افسون این گوهر را رمزگشایی می کند. وی در این کتاب می نویسد:

مردم آسیای مرکزی قطعه عظیمی از یشم را در مقابل آرامگاه تیمور لنگ (Tamerlane) قرار دادند، تا آن را غیرقابل غصب کنند. پیش کلمب ها (وابسته به آمریکا، قبل از آمدن سپیدپوستان) چاقوهای مخصوص قربانی کردن از یشم می ساختند. علاءالدین (Aladdin ) در غار زیرزمینی، از دیدن درختان شگفت آور یشم اظهار تعجب کرد.

روس ها یک تابوت کامل از یشم را برای تزار الکساندر 111 (Czar Alexander 111) حکاکی کردند. در نیوزلند یک چماق رزم ساخته از یشم، نماد قدرت رئیس بود. زمانی پدران در جزایر Loyalty Islands ، دختران خود را با یشم مبادله می کردند. چین حول این سنگ، تمدن خود را ساخته است.

تمامی نژادها و اعصاری که با یشم مواجه شدند، آن را ارج نهاده اند. تمدن پیش از تاریخ، یشم را به سختی اش می شناسد. در چین، سوییس در اروپا و آمریکای مرکزی (به خصوص گواتمالا و مکزیک)، فرهنگ های ماقبل تاریخ از یشم برای تولید کالاهای کاربردی استفاده می کردند.

به طور اخص در منطقه دریاچه سوئیس، باستان شناسان اثبات کرده اند که ساکنان اولیه، یشم را برای سر تبر، زداینده و ابزار جنگ مورد استفاده قرار می دادند؛ آنها این سنگ را برای ارزش زیبایی شناختی و نمادینش نیز گرامی می داشتند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها