آموزش ساختن دایره با مفتول

از زمان های گذشته، تمایل انسان ها به اختراع مشهود بوده و با پیشرفت جوامع بشری، این میل به آفرینش با هزاران هزار شیوه گوناگون خلاقیت، پا به عرصه ظهور گذاشت.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

یکی از این شیوه های خلاقانه، ساختن جواهرات می باشد. بسیاری تصور می کنند که ساختن جواهرات مفتولی، کاری سخت و دشوار بوده و بدون آموزش و کارآموزی مستمر و طولانی میسر نخواهد بود.

ما با ارائه مقالات شیوه های ساختن جواهرات مفتولی، به شما ثابت خواهیم کرد که آموزش این هنر، بسیار ساده است. هنر ساختن جواهرات مفتولی نیازی به تجهیزات گرانقیمت ندارد. در ابتدا می توانید از مفتول مس یا برنج برای ساختن جواهرات استفاده نمایید و زمانیکه مهارتتان در این زمینه افزایش پیدا کرد، این کار را با فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره ادامه دهید.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در راه یادگیری ساختن جواهرات مفتولی، باید صبر و حوصله به خرج داد. اولین و اساسی ترین شکل در جواهرات مفتولی، ساختن دایره است. پس از یادگیری صحیح ساختن شکل دایره با مفتول،به آموزش روش ها و مدل های ترکیب این اشکال با همدیگر خواهیم پرداخت تا بدین وسیله قادر شوید، آثار جدید و منحصر به فرد خلق نمایید.

ابزارهای مورد نیاز

برای شروع به کار در زمینه ساختن جواهرات مفتولی، نیازی به داشتن توانایی مالی بالا نیست. در ابتدا لازم است که این وسایل را تهیه نمایید:

1- یک عدد انبر دم گرد با دسته ای نرم. اندازه انبرتان به میزانی باشد که دست شما را آزار ندهد.
2- یک عدد سیم چین برای بریدن سیم ها.
3- یک عدد انبر دست.
4- برای تمرین، بهترین فلز مورد استفاده مس یا برنج است. (همانگونه که ذکر شد، پس از به دست آوردن مهارت لازم در انجام این کار، می توانید از فلزات گرانبها در این زمینه استفاده نمایید.)
هنگامیکه به مراحل پیشرفته تر برسیم، به وسایل دیگری نیاز پیدا خواهیم کرد که در زمان خودش به آنها اشاره می نماییم.

روش کار

ابتدا باید پیچ خوردگی های ایجاد شده در مفتول خود را از بین ببرید. برای رسیدن به این مقصود یک عدد خط کش چوبی برداشته، مفتول را بر روی یک تخته قرار داده و انتهای مفتول را با انبردست می گیریم. سپس خط کش را بر روی مفتول گذاشته و با انبردست می کشیم تا قسمت هایی ک پیچ خورده اند، صاف شود.

پس از صاف کردن مفتول، به اندازه 15 الی 25 سانتی متر از آن را با سیم چین ببرید. اگر پیچ خوردگی مفتول کم است، با دست آن را صاف نمایید. انتهای مفتول را سمباده بکشید تا نرم شود. اصلی ترین کار ایجاد دایره های زیبا و یکسان می باشد. اگر از ابتدا دایره را به درستی ایجاد نکنید، کار تمام شده زیبا به نظر نخواهد رسید. دایره توسط نوک چنگک دم گرد حاصل می شود. به یاد داشته باشید که تمامی دایره ها باید به یک اندازه باشد.

روش ایجاد دایره های زیبا و یکنواخت بدین صورت است که ابتدا، سیم را بین چنگک های دم گرد قرار داده و با گیره ها فشاری اندک به مفتول وارد می آوریم تا در جای خود ثابت بماند. توجه کنید که دست چپ شما ثابت بوده و تنها مچ دست راستتان است که با چرخش خود، دایره را در مفتول ایجاد می نماید. همانگونه که مفتول را نگه داشتید دست راست خود را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. پس از یک دور چرخش مچ، دست خود را از حرکت باز داشته، دم گرد را شل کرده مچ دست را به حالت قبل برگردانید و مجددا توسط دم گرد مفتول را محکم گرفته و آن را با چرخش مچ دست خود دور سر چنگک های دم گرد، بچرخانید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا توانایی لازم به منظور درست کردن دایره های زیبا به را دست آورید.

در قسمت آینده شما را با شیوه خم کردن دایره ها آشنا می سازیم. با آموختن این فن، شما توانایی شکل دهی به مفتول و ساختن یک جواهر زیبا را پیدا خواهید کرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها