تراش فست –girdle یا کمربند سنگ

پس از آنکه طبق نقشه قسمت پاویلیون را در سنگ قیمتی مورد نظر خود ایجاد نمودید، زمان آن می رسد که به ایجاد girdle (کمربند) بپردازید

آموزشگاه گوهرشناسی و گوهرتراشی آرگو


پس از آنکه طبق نقشه قسمت پاویلیون را در سنگ قیمتی مورد نظر خود ایجاد نمودید، زمان آن می رسد که به ایجاد girdle (کمربند) بپردازید. برای این منظور ابتدا باید موقعیت زاویه را تا 90درجه تنظیم کنید. این کار گوهر را موازی با صفحه (چرخ گردان: lap) قرار می دهد. شاخص را بر روی اولین تنظیمات خود، یعنی 2، تنظیم نمایید. سپس، با دقت گوهر را به میزانی که صفحه را لمس کند، پائین بیاورید.
دستگاه و آب را روشن کنید. سه زاویه (فست) اول را در شاخص های 2، 10، و 14 بتراشید. این شاخص ها کوچک بوده و تقریبا به اندازه فست های اصلی به تراش نیاز ندارند. زمانی که کارتان تمام شد، گوهرتان را بررسی کنید تا ببینید آیا این زاویه ها به هم رسیده اند یا خیر. اگر به هم نرسیده باشند، مجبور خواهید شد که سر را پائین تر بیاورید. هنگامی که عمق تنظیم شد، تراش را روی سایر تنظیمات ادامه دهید. زمانی که این کار را ادامه دهید، به منطقه ای می رسید که از مابقی قسمت های سنگ کم عمق تر است. گوهر را تا جائی پائین بیاورید که بتوانید زاویه های کمربند را در این بخش تراش دهید. اکنون حداقل فاصله ای که باید بتراشید را پیدا کرده اید. به عقب برگردید و تمام زاویه های کمربند را به این عمق بتراشید.
پیش پولیش کردنgirdle
شما اکنون پاویلیون گوهر را شکل داده اما یک سطح بسیار خشن را بر جای گذاشته اید. شکستگی های کوچک و زیرسطحی نیز وجود دارند که شما نمی توانید آنها را ببینید. قبل از آنکه بتوانید گوهر را پولیش دهید، باید سطح را صاف نمایید.
صفحه زبر را از روی دستگاه بردارید. گوهر را با یک پارچه تمیز کنید. این کار تمام ذرات درشتی که ممکن است صفحه پیش پولیش شما را آلوده کنند، حذف میکند. صفحه پیش پولیش را روی دستگاه قرار دهید و مرطوبش کنید. شما آخرین حرکتی که با دستگاه انجام دادید، تراش کمربند بود. از آنجا که دستگاه شما از قبل روی 90 درجه تنظیم شده است، اینکه اول گِردِل (کمربند) را پیش پولیش کنیم، معقول بنظر می رسد. شاخص را روی 2 تنظیم کنید.
تنظیم دقیق ارتفاع بسیار مهم است، زیرا سبب می شود مقدار کمی مواد از بین برود. بنابراین با تنظیم ارتفاع شروع کنید، به نحوی که سنگ خیلی کم صفحه را لمس کند. بر روی بسیاری از دستگاه ها، صفحه بطور کامل با نوسان داپهم تراز نمیشود. اگر مسئله تان همین است، ارتفاع خود را طوری تنظیم کنید که گوهر، ابتدا صفحه را در راستای مرکز لمس کند. برای حفظ دقت، همیشه تراش را در این خط متوقف کنید.
زاویه اول را پیش پولیش کرده و زمانیکه به خط مرکزی فست می رسید، کارتان را متوقف کنید. حالا زاویه را بررسی نمایید. باید سطحی صاف ،مات و فاقد هر گونه سوراخ قابل مشاهده باشد. در غیر این صورت، سنگ را فقط کمی بیشتر پائین بیاورید و دوباره تراش دهید. بمحض این که عمق را به درستی تنظیم کردید، مابقی زوایای گِردِل را پیش پولیش کنید.
گام بعدی، پیش پولیش زوایای اصلی است. زاویه خود راروی 42 درجه و شاخص را روی 96 تنظیم کنید. ارتفاع را طوری تنظیم نمایید که سنگ بسیار اندک صفحه راروی خط مرکزی لمس کند. کمی بیشتر آن را پائین آورده و زوایای اصلی را به همان گونه که کمربند را کار کردید، پیش پولیش نمایید.
هنگامی که زوایا به طور کامل تراش خوردند، کمربندی یکسان ایجاد شده و در مرکز به هم می رسند. با این حال، اگر هنوز به هم نرسیده اند سر را فقط کمی پائین تر بیاورید و آنها را دوباره بتراشید. این فرآیند را تا زمانی که زوایا به درستی به هم برسند، تکرار کنید. هنگامی که ارتفاع به درستی تنظیم شد، باقی مانده زوایا را بتراشید.
پیشرفت کارتان را بطور مکرر بررسی کنید. یکی از سخت ترین جنبه های تراش فست، یادگیری کنترل دست است. حتی اگر دستگاه شما هم به درستی تنظیم شده باشد، ممکن است زوایای کوچک را بالا یا پائین بتراشید. از ابتدا به فشار دستی که بکار می برید، توجه نمایید. یادگیری استفاده از فشار متداوم، کلید بدست آوردن جنبه های یکنواخت است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها