اونس طلا2209.09
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

سطح مقاومتی جدید بازار ارز؟

روز گذشته قیمت دلار در بازار کاهشی جزئی داشت، ولی همچنان بالاتر از سطح 3150 تومان قرار داشت.



نرخ این ارز در بازار آزاد تهران از روز 8 تیرماه سال جاری، بین سطوح 3100 تومان و 3150 تومان در نوسان بود. امری که موجب شده بود عده‌ای از کارشناسان، قیمت 3100 تومان را «سطح حمایتی» و نرخ 3150 تومان را «سطح مقاومتی» بازار ارز بدانند. با این حال، روز شنبه این هفته، 8 شهریورماه، به‌دنبال برخی اخبار دیپلماتیک نرخ دلار به 3165 تومان رسید و برخلاف مقاطع پیشین که نوسان‌های جزئی بیشتر از یک روز دوام نمی‌آورد، دیروز یکشنبه نیز قیمت این ارز بالاتر از سطح مقاومتی دو‌ماه‌گذشته ایستاد. این شرایط موجب طرح این سوال در بازار شده که آیا سطح مقاومتی قبلی شکسته شده و باید به‌دنبال شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی جدیدی در بازار ارز بود؟ روز گذشته در ساعات ابتدایی بازار، دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها مشابه روز شنبه 3165 تومان ثبت شد، اما در ادامه بهای دلار با کاهش مواجه شد و نهایتا در ساعات انتهایی بازار نرخ این ارز بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3160 تومان ثبت شد که کاهش پنج تومانی نسبت به آغازین روز هفته جاری داشت.
این در حالی است که تعدادی از صرافی‌ها نرخ دلار را بر تابلوی خود کمتر از سایر صرافی‌ها، بین 3155 تا 3157 تومان، ثبت کردند. با این وجود تعداد بسیار محدودی از صرافی‌ها در برابر کاهش قیمت در روز یکشنبه مقاومت کردند و نرخ دلار را بر تابلوی خود همان 3165 تومان نگه داشتند. همچنین دلار در بین فعالان غیررسمی بازار با نرخ‌های متفاوت‌تر و بین 3150 تا 3156 تومان به فروش رسید.

انگیزه‌های متفاوت معامله‌گران
عده زیادی از فعالان بازار، افزایش قیمت دلار در روز نخست هفته دوم شهریور‌ماه را ناشی از واکنش هیجانی بازار نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دانستند. به گفته آنها، این موضوع موجب نگرانی تعداد زیادی از فعالان نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای شد. این دسته می‌گویند فعالان بازار تصور کردند که این تحریم‌ها در آغاز دور جدید مذاکرات اثر منفی بر روند و نتایج مذاکرات خواهد داشت. گفته می‌شود که این موضوعات سبب افزایش تقاضا برای دلار در روز شنبه شد.
با این حال به گفته برخی از فعالان، در یکشنبه هفته گذشته نیز پس از روند کاهشی قیمت دلار در مرداد‌ماه، افزایش نرخ در بازار را شاهد بودیم ولی پس از آن در روزهای بعد مجددا قیمت‌ها به وضعیت پیشین خود بازگشت و نرخ‌ها کاهش یافت. با این مقایسه، فعالان مذکور انتظار دارند قیمت‌ها در روزهای آینده مجددا به دامنه نوسانی قبلی یعنی بین 3100 تومان تا 3150 تومان بازگردد؛ بنابراین این گروه دیروز سعی داشتند دلارهای خود را با نرخی پایین‌تر از دیگر فعالان غیررسمی به فروش برسانند. گروه دیگری از فعالان عنوان می‌کنند افزایش قیمت‌ها موجب می‌شود دسته‌ای از فعالان که در گذشته از راه نوسانات قیمتی به سودهای هنگفتی رسیدند، دوباره سعی کنند با خرید دلار چشم انتظار سود بیشتر باشند. به گفته آنها از سوی دیگر، افزایش‌های ناگهانی در نرخ‌های ارزی موجب می‌شود تاجران و کسانی که نیاز به خرید ارز دارند، از هراس افزایش بیشتر قیمت‌ها شروع به خریدهای زودتر از موعد کنند و این عامل هم تبدیل به زمینه‌ای برای بالا رفتن مجدد قیمت‌ها شود. البته آنها می‌گویند که در گذشته و با نوسانات بیشتر قیمتی، مردم عادی نیز تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری و سودگیری از تغییرات قیمت‌ها داشتند، ولی در حال حاضر با روند باثباتی که در بازار وجود داشته، خرید و فروش به منظور سودگیری تا حد زیادی هم به درجه ریسک‌پذیری معامله‌گران بستگی دارد. این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان غیررسمی، سعی می‌کنند جوی روانی برای افزایش نرخ‌ها ایجاد کنند و مرتبا اشاره می‌کنند قیمت دلار تا آخر هفته به 3200 تومان خواهد رسید و سعی ‌می‌کنند معامله‌گران را برای خرید و فروش تحت تاثیر قرار دهند. در این شرایط برخی کارشناسان نیز معتقدند با ورود خریداران جدید، تقاضای اصلی و تجاری بازار از نیمه شهریورماه به بعد افزایش بیشتری خواهد داشت و در صورتی که این افزایش با عرضه متناسب متوازن نشود، احتمال افزایش سطح قیمتی وجود خواهد داشت. همچنین روز یکشنبه بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در این روز مشابه روز شنبه 26هزار و 612 ریال اعلام کرد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد