اونس طلا2154.47
مظنه14,186,000
18 گرم3,274,800
ارزش سکه31,961,058
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

قیمت دلار از خط مقاومتی گذشت

روز گذشته قیمت دلار پس از دو ماه نوسان از سطح 3 هزار و 150 تومان عبور کرد.



قیمت دلار از هفت تیر ماه سال جاری در سطح کمتر از 3 هزار و 150 تومان در نوسان بود، به طوری که فعالان بازار سطح قیمتی 3100 تومان را سطح حمایتی و 3150 تومانی را سطح مقاومتی تعریف می‌کردند. روز گذشته دلار پس از دو ماه نوسان در این دامنه قیمتی با عبور از سطح مقاومتی وارد کانال قیمتی جدیدی شد. حرکت به سوی کانال جدید با دو رویکرد تحلیلی مواجه شده است.

برخی این حرکت را موقتی و ناپایدار ذکر و عامل اصلی آن را اخبار مربوط به تحریم‌های جدید علیه کشورمان ذکر می‌کنند. برخی گرچه خبر تحریم‌ها را در تغییر کانال دخیل می‌دانند اما این اتفاق را ناشی از پارامتر‌های اقتصاد کلان می‌دانند. به گفته آنان با وجود تغییر قیمت‌ها در این مدت نرخ ارز در وضعیتی تثبیتی قرار داشت و خبر تحریم موجب شد تا بازار بهانه‌ای برای تعدیل قیمت پیدا کند. از این دیدگاه افزایش قیمت طبیعی است و در صورت تقویت نشدن سمت عرضه، نرخ‌ها در کانال جدید نوسان می‌کند.

فضای آغاز هفته
اولین روز هفته در حالی شروع شد که جز اخبار مربوط به تحریم چند بانک و شرکت از سوی آمریکا هیچ اتفاق تازه‌ای در بازار به چشم نمی‌خورد. دلار در ابتدای بازار با نرخ 3135 تومان کار خود را آغاز کرد که نسبت به روز انتهایی کاری بازار در هفته گذشته ثابت بود و تغییری نداشت. اما در ادامه بهای دلار افزایش یافت و در نهایت به 3165 تومان رسید. به این ترتیب شاخص بازار ارز در هفته دوم شهریورماه با افزایشی 30 تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه قبل، کار خود را آغاز کرد. در‌مجموع نیز بازار یک هفته پر نوسان را پشت سر گذاشت زیرا دلار در نخستین روز شهریور‌ماه با نرخ 3100 تومان که کف قیمت دلار در 2 ماه گذشته بود، کار خود را شروع کرد و عده زیادی از فعالان انتظار داشتند در ادامه دلار از سطح حمایتی 3100 تومان پایین‌تر بیاید. اما در ادامه قیمت این ارز در بازار تقویت شد و از 3 هزار و 100 تومان فاصله گرفت. در روزهای قبل فعالان بازار افزایش تقاضا را در بازار دلیل فاصله گرفتن این نرخ از سطح عنوان می‌کردند. در مجموع قیمت دلار هفته اول شهریور از 3 هزار و 135 تومان عبور نکرد تا اینکه دیروز با 30 تومان افزایش رقمی حدود رشد هفته اول بر قیمت دلار افزود. همچنین روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 612 ریال اعلام کرد که افزایشی 11 ریالی نسبت به روز پنج‌شنبه داشته است.

افزایش تحرکات فعالان غیررسمی
با افزایش قیمت دلار در بازار فعالان غیررسمی نیز نسبت به روز‌های قبل تحرک بیشتری پیدا کردند. دیروز دلار در بین فعالان غیررسمی به بهای 3160 تومان معامله می‌شد که اختلافی 5 تومانی با نرخ فعالان رسمی بازار داشت. اکثر آنها دلیل افزایش قیمت ارز را واکنشی توصیف می‌کردند. فعالان بازار بر این اعتقاد بودند:افزایش قیمت دلار ناشی از هیجان و واکنش نسبت به تحریم‌های جدید علیه ایران است. تحریم‌های که بازار به آنها واکنش داده به استناد سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا 8 شخصیت حقیقی به همراه 20 شرکت و موسسه مالی از جمله 6 نفتکش را دربرمی‌گیرد. به گفته تعدادی از فعالان، این تحریم‌ها به خودی خود اثر چندانی بر بازار نگذاشته است، بلکه به گفته آنها در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای این تحریم‌ها موجب نگرانی فعالان بازار نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای و تاثیرات منفی این تحریم‌ها بر روند مذاکرات هسته‌ای شده است.

دو دیدگاه به افزایش قیمت
گروهی که باور دارند افزایش قیمت اخیر واکنشی هیجانی به تحریم‌ها است، انتظار دارند قیمت شاخص بازار ارز در روز‌های آینده کاهش یابد. بنابراین روز گذشته اقدام به فروش دلار‌های خود می‌کردند. این دلالان می‌گویند بانک مرکزی مانع از افزایش بیشتر قیمت دلار بیش از حد معینی خواهد شد. به باور آنها دلار در روزهای آینده با تزریق ارز به بازه قیمتی 3100 تا 3150 تومان بازخواهد گشت. این در حالی است که تعدادی از دلالان انتظار دارند با توجه به روند افزایشی نرخ دلار از ابتدای شهریور‌ماه، این افزایش در روز‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

تعدیل قیمت با تورم
تعدادی از کارشناسان راجع به افزایش قیمت دلار در روز گذشته نظر متفاوتی دارند. به گفته آنها اگر این افزایش قیمت از طرفی متناسب با نرخ تورم داخلی و از طرفی با نوسانات تدریجی و آرام باشد، می‌تواند موجب شود رقابت‌پذیری تولیدات داخلی از بین نرود و بازار نیز دچار شوک ارزی نشود. به اعتقاد آنها در سال‌های گذشته نرخ دلار متناسب با نرخ تورم در کشور افزایش نیافت و این مساله یکی از دلایلی بود که موجب شد در سال‌های 91و92 بازار با یک شوک شدید ارزی مواجه شود. به اعتقاد آنها نباید انتظار داشت با استمرار تورم، نرخ اسمی ارز ثابت باقی بماند بلکه باید با تمرکز بر نرخ حقیقی قیمت اسمی ارز را متناسب با تورم تعدیل کرد تا بازار به‌جای یک موقعیت تثبیتی مصنوعی، در وضعیت ثبات واقعی قرار گیرد.

بازگشت سکه به کانال 950 هزار تومانی
روز شنبه هر سکه بهار آزادی طرح جدید با نرخ 951 هزار تومان در بازار معامله ‌شد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته داشت. به این ترتیب بهای سکه پس از حدود 2 هفته به کانال 950 هزار‌تومان سه هفته ابتدایی مرداد‌ماه بازگشت. فروشندگان سکه و طلا علت افزایش بهای سکه را افزایش بهای اونس جهانی،درکنار افزایش نرخ ارز در بازار دانسته‌اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد