اونس طلا2232.37
مظنه14,336,000
18 گرم3,309,400
ارزش سکه32,299,008
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

گام ۴۶۳تومانی برای تک‌نرخی‌شدن دلار

شکاف نرخ دلار دولتی و آزاد به ۴۶۳تومان رسید. بانک‌مرکزی صبح دیروز دلار آمریکا را دوهزارو 660تومان قیمت زد و بازار ۳ هزارو ۱۲۳تومان.



به این ترتیب شکاف قیمتی میان بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی که پیش‌تر و در زمان دولت احمدی‌نژاد به بیش از سه‌هزارو400تومان هم رسیده بود دیروز به 463تومان کاهش یافت. ولی‌اله سیف، در هفته جاری و با حضور در یک‌برنامه تلویزیونی اعلام کرد به‌محض اینکه در عرصه بین‌المللی به توافق برسیم، شش‌ماهه بازار ارز را تک‌نرخی می‌کنیم.

دیروز هم این سخنان به شکل کاملتری بر خروجی تارنمای بانک مرکزی قرار گرفت. سیف در این خبر می‌گوید: «بانک‌مرکزی نوسانات شدید غیرمنطقی را در بازار کنترل می‌کند، اما آنچه مسلم است نرخ دلار با واقعیت‌های اقتصادی باید تغییر کند.

در یک‌بازار آرام و باثبات، برخورداری از رشد اقتصادی خوب و همچنین با کنترل تورم، به‌تدریج نرخ ارز نیز تغییر می‌کند. این یک‌واقعیت است که اگر اقتصاد، رشد بالا داشته باشد نرخ ارز کاهش می‌یابد. آنهایی که نسبت به نرخ ارز حساس هستند باید ثبات نرخ ارز را مدنظر داشته باشند.

هدف بانک مرکزی این است که اجازه ندهد تلاطمی در بازار به‌وجود آید.» او درباره تک‌نرخی‌شدن ارز می‌افزاید: «اکنون آمادگی لازم برای تک‌نرخی‌شدن ارز وجود دارد؛ یعنی آن ثبات نسبی موردنظر حاکم است ولی پیش‌نیاز دیگری نیز لازم است و آن حصول اطمینان در روابط بین‌المللی است. به‌دلیل محدودیت‌های کارگزاری در نظام بانکی، فعلا نباید به‌سمت تک‌نرخی‌کردن برویم؛ ممکن است برایمان هزینه‌دار باشد اما به‌محض اطمینان از شرایط بین‌المللی، باتوجه به ثباتی که داریم در یک‌دوره زمانی پنج یا شش‌ماهه می‌توانیم ارز را تک‌نرخی کنیم.»

حالا بانک‌مرکزی با شتاب‌دادن به افزایش قیمت دلار (روزانه چندتومان) که در دوره ریاست محمود بهمنی با کندی و ریال‌به‌ریال افزایش می‌یافت؛ درصدد است با آمادگی بیشتری و پیش از رسیدن به توافقات هسته‌ای بازار ارز را تک‌نرخی کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد