اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تشدید تجارت کوتاه‌مدت در بازار طلا

اونس فلز زرد که هفته گذشته به قیمت 1280 دلار رسیده بود، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت 1276 دلار و 1280 دلار بسته شد.چهارشنبه تا لحظه تنظیم این خبر قیمت 1286 دلار ثبت شد.



مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا در دومین روز کاری هفته، «پوشش کوتاه‌مدت» و «نوسان‌گیری» معامله‌گران بود. در بازار‌های جهانی زمانی که برخی معامله‌گران از افت قیمت کالایی که قبلا خریداری کرده‌اند متضرر می‌شوند مجددا و در زمانی که قیمت کالا کاهش می‌یابد اقدام به خرید همان کالا می‌کنند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش دهند. این رفتار پوشش کوتاه‌مدت نام دارد. در کنار این نوع رفتار معاملاتی گونه دیگری از معامله‌گران هستند که روند بازار را رصد می‌کنند تا به محض کاهش قیمت‌ها دست به معامله بزنند، این گروه نیز نوسان‌گیر خوانده می‌شوند و عمل آنها نوسان‌گیری نامیده می‌شود. پوشش کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری دو رخداد مهم بازار روز سه‌شنبه بودند که هر دو جزو فعالیت‌های کوتاه‌مدت به حساب می‌آیند.
اما دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار طلا تقویت ارزش دلار و تضعیف یورو گزارش شده است. شاخص دلار ایالات‌متحده هم‌اکنون در بالاترین سطح در 11 ماه گذشته قرار دارد، در حالی که ارز واحد اروپایی به پایین‌ترین ارزش در 11 ماه گذشته رسیده است. تقویت ارزش دلار و ادامه احیای اقتصادی آمریکا باعث فشار روی قیمت فلزات گرانبها می‌شود، اما رکود در اقتصاد اروپا می‌تواند باعث افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شود. گرچه روز سه‌شنبه و صبح چهارشنبه (به وقت لندن) طلا شاهد افزایش قیمت‌ها بود، اما ثبت قیمت‌های پایین‌تر از 1300 دلار برای اونس طلا نشانه توجه بازار به وضعیت خوب اقتصاد آمریکا است. نکته دیگری که بر وضعیت بازار طلا اثرگذار است عملکرد بازارهای سهام است. بازارهای سهام آمریکا همچنان در حال رکوردزنی هستند و این باعث خروج سرمایه از بازار طلا به سوی این بازارها شده است. تازه‌ترین گزارش اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه آگوست با رشد چشمگیری روبه‌رو شده و به بالاترین حد خود از اکتبر سال 2007 رسیده است. میزان تقاضا برای کالاهای صنعتی نیز در این کشور به بالاترین سطح خود از ماه جولای رسیده است، ولی با وجود تمام فشارها روی طلا، افزایش نسبی قیمت در اولین ساعات کاری روز چهارشنبه نشان می‌دهد که خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن یا دست کم پوشش کوتاه‌مدت ادامه دارد.
افزایش قیمت صبح چهارشنبه (بعد از ظهر به وقت تهران) در حالی صورت پذیرفت که انتظار می‌رود به علت نبود خرید کافی در آسیا، تقویت ارزش دلار و افزایش ارزش بازار اوراق بهادار ( به علت امید به اعمال محرک‌های بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا) هرگونه افزایش قابل توجه قیمت فلز گرانبهای طلا تحت کنترل درآید. قیمت طلا در ماه آگوست به علت شدت گرفتن احتمال افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره بانکی در آمریکا، برای شکستن سطح روانی 1300 دلار در هر اونس با چالشی جدی روبه‌رو بوده است. «برایان لا» تحلیلگر بازار طلا می‌گوید: «بازار هنوز بسیار محتاط است. خرید فیزیکی به خوبی ماه قبل و حتی سال قبل نیست. ما شاهد هستیم که معاملات احتکاری از سوی بازیگران بزرگ بازار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال انجام است.»
اما اروپا بر خلاف آمریکا وضعیت خوبی ندارد. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی اروپا برای اجرای محرک پولی بیشتری آماده می‌شود و این مساله موجب کاهش بیشتر ارزش یورو خواهد شد. با این همه سقوط یورو روز چهارشنبه متوقف شد. این ارز که سه‌شنبه به کمترین ارزش خود در یک سال گذشته رسیده بود، چهارشنبه با انتشار خبری به نقل از وزیر دارایی آلمان با ثباتی نسبی روبه‌رو شد. روز گذشته روزنامه‌ای از «ولفگانگ شوبل» نقل کرد که سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی‌بر «استفاده از تمام ابزارهای موجود»در صورت کاهش تورم، به نوعی «اغراق» شده است. با این حال آشکار است که وضعیت نابسامان اقتصاد اروپا بر ارزش یورو فشار وارد خواهد کرد. در حالی که در روزهای گذشته اخبار بدی از اقتصاد آلمان و فرانسه منتشر شده بود، چهارشنبه روزنامه «کوریه دلا سرا» نیز از وزیر اقتصاد ایتالیا نقل کرد که پیش‌بینی رشد این کشور با کاهش روبه‌رو خواهد شد. حالا همه در انتظار آمار تورم منطقه یورو در روز جمعه و همچنین برگزاری نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا در روز چهارم سپتامبر هستند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد