اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نوسان‌گیران ارزی بیکار شدند

روز گذشته بازار ارز نسبت به چند روز اخیر خلوت‌تر بود. نرخ دلار نیز در این روز نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نداشت و ثابت باقی ماند.



به این ترتیب دلار پس از اینکه در هفته اخیر یک روز کاهش و در روز دیگر افزایش می‌یافت و با حرکات رفت و برگشتی و پینگ‌پنگی مواجه بود، روز چهارشنبه، نرخ روز سه‌شنبه را حفظ کرد. همچنین بهای سکه در بازار نیز با وجود کاهش 4 دلاری اونس جهانی تغییری نکرد.

نارضایتی صرافان از دلالان
روز گذشته در ساعات ابتدایی بازار نرخ دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3130 تومان ثبت شد که نسبت به روز گذشته نوسانی نداشت. در ادامه شاخص بازار ارز با نوسان‌های جزئی و پلکانی مواجه شد، اما در ساعات انتهای، بهای این ارز بر تابلوی اکثر صرافی‌ها روی همان 3130 تومان باقی ماند. با وجود این به دلیل فضای رقابتی، دلار بر تابلوی برخی صرافی‌های دارای سیستم الکترونیکی 3128 تومان ثبت شد که اختلافی 2 تومانی با دیگر فعالان رسمی داشت؛ اما روز چهارشنبه، اسکناس سبز با قیمت‌هایی پایین‌تر نیز معامله شد. براساس مشاهدات میدانی دلار بین فعالان غیررسمی بین 3123 تومان تا 3126 تومان معامله می‌شد که اختلافی 4 تا 7 تومانی با فعالان رسمی بازار داشته است.گروهی از دلالان با فروش دلار پایین‌تر از نرخ فروش صراف‌ها موجب نارضایتی آنها شدند. فعالان بازار اعتقاد دارند اختلاف فروش بین آنها و فعالان غیررسمی موجب می‌شود تعداد زیادی از مردم ارز خود را از این معامله‌گران خریداری کنند، با این حال خود دلالان عنوان می‌کنند که خرید‌ و فروش‌های عمده معمولا توسط صرافی‌ها صورت می‌گیرد و مردم تنها برای خرید و فروش‌های جزئی به آنها مراجعه می‌کنند.

کاهش تحرکات فعالان غیررسمی
همچنین روز چهارشنبه با توجه به ثبات قیمت، تحرکات دلالان نسبت به روزهای ابتدایی هفته کاهش یافته بود. این در حالی است که پس از کاهش دامنه نوسانات دلاردر مردادماه، نوسانات جزئی آغاز شهریور‌ماه، موجب امیدواری تعدادی از دلالان شده بود؛ اما همچنان با وجود ثبات دلار، تعدادی از فعالان غیررسمی با توجه به دیدگاه خود نسبت به آینده دلار اقدام به خرید و فروش این ارز بین خود می‌کردند. این در حالی است که گروهی دیگر از معامله‌گران در حالت انتظار به سر می‌برند. گروه اخیر با توجه به اعتقاد خود مبنی‌بر عدم تغییر و نوسان قیمت دلار تا مذاکرات هسته‌ای بعدی خرید و فروشی انجام نمی‌دهند. به‌نظر می‌رسد این دسته در روزهای منتهی به مذاکرات با توجه به چشم‌اندازی که نسبت به نتایج آن خواهند داشت، اقدام به خریدوفروش‌های عمده خواهند کرد. به همین دلیل در‌حال‌حاضر تنها به معاملات جزئی بسنده می‌کنند. گروهی دیگر از فعالان غیررسمی اعتقاد دارند بازار ارز به ثبات رسیده است و در آینده نیز نوسان نخواهد داشت. یک فعال غیررسمی که خود را کارمند بازنشسته بیمه معرفی می‌کند، با ناراحتی خاطر می‌گوید: «بازار ارز مرد، جهش نیست و حتی نوسانی در کار نیست.» دلال دیگری نیز با نارضایتی عنوان می‌کند که دلار در گذشته روزانه 100 تومان هم نوسان می‌کرد، ولی در حال حاضر ماهانه 50 تومان هم نوسان ندارد. به نظر می‌رسد بازار ارز در این روزها برای این دسته از فعالان سود چندانی ندارد و دل به نوستالژی نوسانات قیمتی دلار در گذشته خوش کرده‌اند.
در مجموع اکثر معامله‌گران غیررسمی با خاطرات گذشته بازار روز را سپری می‌کنند. این نشانه مثبتی می‌تواند باشد که نوسان‌گیری در خیابان استامبول به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. البته هنوز تعدادی از دلالان خوشبینانه، باور دارند با افزایش تقاضا، قیمت دلار در روزهایی از شهریور‌ماه از 3150 تومان (سطح مقاومتی) عبور خواهد کرد، هرچند شایعاتی نیز مبنی بر تزریق ارز در آینده به بازار وجود دارد و این تزریق به‌اعتقاد آنها مانع افزایش قیمت خواهد شد.

اختلاف دیدگاه به آینده سکه
روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید به بهای 945 هزار تومان معامله ‌شد که نسبت به روز پیشین(سه‌شنبه) ثابت باقی مانده بود و تغییری نداشت. تعدادی از فروشندگان سکه و طلا امیدوارند با برگشت بهای اونس جهانی به بالای سطح 1300 دلار، قیمت سکه به کانال 950 هزار تومان سه هفته ابتدایی مرداد‌ماه بازگردد؛ اما گروهی دیگر اعتقاد دارند بهای اونس جهانی در روزهای آینده نیز کاهش خواهد یافت و به‌دنبال آن قیمت سکه نیز در بازارهای داخلی با کاهش مواجه خواهد شد. این تحلیل‌ها در حالی صورت می‌گیرد که این دسته از فعالان در بازار سکه نیز انتظار نوسانات قیمتی برای دلار ندارند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد