اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

طلا در انتظار پاییز

بازار طلا اندک اندک برای ماه‌های پررونق‌تر پاییز آماده می‌شود، در حالی که فضای بازار در روز دوشنبه آرام بود، سه‌شنبه بهای طلا با جهش ناشی از پوشش کوتاه مدت مواجه شد.


در این روزها دلار تبدیل به مهم‌ترین بازیگر بازارهای جهانی طلا شده است. این ارز بین‌المللی چند هفته‌ای است که فشار روی قیمت طلا را آغاز کرده و این هفته نیز در نخستین روز کاری عامل کمک‌کننده برای کاهش قیمت طلا بود.
دوشنبه قیمت هر اونس فلز زرد با کاهشی جزئی نسبت به قیمت بسته شدن بازار در هفته گذشته روبه‌رو شد. بازارهای طلا در این روز فضای آرامی را تجربه کردند، اما در همین آرامش نیز اثر کاهشی تقویت دلار مشخص بود. «روزهای سگی» تابستان که روزهای آرام بازار به دلیل افزایش مسافرت‌های تابستانی است، در آخرین هفته ماه آگوست در حال تمام شدن هستند. پاییز معمولا فصل بهتری برای طلا است، اما فعلا خبری از افزایش قیمت‌ها نیست. به گمان کارشناسان در روزهای کاری این هفته نیز باید در انتظار کاهش معاملات باشیم. با وجود آنکه تنش‌های ژئوپلیتیک همچنان باعث شده که خریدهایی در بازار طلا صورت پذیرد، اما بالا رفتن ارزش دلار از این خریدهای محدود نیز کاسته است.
شاخص دلار ایالات متحده روز دوشنبه در سطحی که بالاترین سطح در 11 ماه، باقی ماند و همزمان یورو به پایین‌ترین ارزش در 11 ماه گذشته سقوط کرد. سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در نشست «جکسون هول» در آمریکا روشن کرده که این نهاد بر اقدامات تحریک مالی خواهد افزود و در ماه‌های آینده سیاست «تسهیل کمی» را آغاز خواهد کرد. جنت یلن، رئیس فدرال رزرو نیز در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت، اما گفته‌های او به باور فعالان بازار بسیار متوازن تر بوده است. مهم‌ترین نکته سخنان او احتمال افزایش نرخ سود در اوایل سال 2015 است. دوشنبه همچنین گزارش اعتماد مصرف‌کننده موسسه Ifo آلمان منتشر شد که رقم 3/106 واحد را نشان می‌داد. رقم مورد انتظار 0/107 واحد بود. این داده‌های منفی علامت دیگری از بازگشت اقتصاد اروپا به رکود هستند. این وضعیت در کل نشانه‌ای از این است که محرک‌های بیشتری از سوی بانک مرکزی اروپا به کار گرفته خواهد شد. رویدادهای ژئوپلیتیک نیز همچنان مورد توجه بازار هستند، اما قدرت کافی برای تکان دادن بازار را نداشته‌اند. اقدامات نظامی ایالات متحده در عراق و ادامه فعالیت تروریست‌های گروه خودخوانده «دولت اسلامی» نگرانی بزرگی برای کشورهای غربی است. تنش‌های میان روسیه و اوکراین و همچنین حملات به غزه هم مورد توجه معامله‌گران هستند؛ اما چنان که اشاره شد ادامه احیای اقتصاد آمریکا و در نتیجه رشد ارزش دلار فشار روی فلز زرد را افزایش داده است. به این ترتیب طلا که هفته گذشته روی قیمت 1280 دلار متوقف شده بود، دوشنبه به قیمت 1276 دلار رسید که پایین‌ترین سطح قیمتی در دو ماه گذشته است.
اما سه‌شنبه رشد دلار متوقف شد، گرچه این ارز جهانی همچنان قوی ماند. روز گذشته اونس طلا تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1290 دلار رسید که جهشی قابل توجه را در قیمت این فلز ماندگار نشان می‌داد، اما هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است، قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. دلار در دومین روز کاری هفته قوی ماند، اما روند رشد قبلی خود را متوقف کرد. البته این امر به رشد یورو کمکی نکرد. یورو در مقابل فرانک سوئیس به کمترین ارزش در 19 ماه گذشته رسید. ارز واحد اروپایی روز سه‌شنبه علاوه‌بر تاثیر گرفتن از مواضع دراگی، تحت تاثیر گزارش‌های اقتصادی آلمان و استعفای دولت فرانسه بر سر سیاست‌های مالی بود. درهرحال با وجود ماندن طلا درکانال 1200 دلاری، برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت طلا در کوتاه مدت در سطح کنونی تثبیت خواهد شد. یانگ ژی، تحلیلگر ارشد موسسه Ungan Futures Investing می‌گوید: «انتشار آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا به ضرر قیمت طلا بوده و این مساله موجب افزایش ارزش دلار شده است. به نظر من قیمت طلا در شرایط کنونی در همین سطح تثبیت خواهد شد.»نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره در سال 2015 میلادی تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا و وارد شدن قیمت به کانال 1200 دلاری داشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد